تیتر یکشماره 617

داشتن چندین میلیارد پول نقد در منزل با زندگی مردم معمولی هم‌تراز نیست

تیتر یک شماره 617

نعمت احمدی حقوقدان: قانون نگفته که نمایندگان می‌توانند جرمی انجام دهند و مصون هستند.

همانقدر که سید تقی کبیری نماینده خوی از سرقت منزلش بهت زده است، مردم حوزه انتخابیه خوی هم بهت زده هستند. آن‌ها باور نمی‌کردند میزان ثروت نماینده خوی به قدری زیاد باشد که بیش از 4 میلیارد تومان به صورت اسکناس آن را به سرقت ببرند!

خبری منتشر شد مبنی بر اینکه یک دزد از منزل سید تقی کبیری نماینده مجلس 250 هزار یورو و مقدار زیادی طلا سرقت کرده است. مردم عادی به جای خود، شاید هنوز برخی از نمایندگان مجلس هم ندانند همکاری به نام تقی کبیری دارند؛ نماینده اصولگرا و بی‌سر و صدای شهر خوی که در این چهار سال، زیاد اهل نطق و پیگیری نبوده است. کبیری با اینکه علوم اسلامی و قرآن و حدیث خوانده، اما به مباحث اقتصادی علاقه خاصی دارد. به همین جهت هم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شد. البته شاید این دزد به خیال عضویت تقی کبیری نماینده خوی در کمیسیون اقتصادی، برای سرقت منزل او را انتخاب کرده است؛ البته دزد خیلی هم بدشانس نبوده و توانسته 250 هزار یورو و مقداری طلا، سرقت کند.

حالا هم احتمالا نیرو‌های امنیتی با تمام توان به دنبال شکار دزد هستند. حالا همانقدر که کبیری از سرقت صورت گرفته بهت زده است، مردم حوزه انتخابیه خوی هم بهت زده هستند. آن‌ها باور نمی‌کردند میزان ثروت نماینده خوی به قدری زیاد باشد که بیش از 4 میلیارد تومان به صورت اسکناس آن را به سرقت ببرند! علی لاریجانی رییس مجلس نیز برای پیگیری ماجرا دستور رسیدگی داد.

اسدا… عباسی سخنگوی هیات رییسه در مجلس گفته رئیس مجلس دستور بررسی این موضوع را داده و خواسته که استعلام از دستگاه‌های نظارتی، آگاهی و امنیتی صورت گیرد. کبیری در زمان اعتراضات دی ماه 96 به رسانه‌ها گفته بود عواقب فتنه سال 88 هنوز ادامه دارد و مسائل و مشکلات امروز کشور، از نتایج همان فتنه است که دشمنان را علیه جمهوری اسلامی جری‌تر کرد. بسیاری از فعالان فضای مجازی، به سابقه کبیری و اظهارنظرهایی از این دست اشاره کرده‌اند و گفته‌اند چرا سخن و عمل یک نماینده مجلس تا این حد با یکدیگر فاصله دارد. او مدتی پیش در مطلبی انتقادی گفته بود «در حال حاضر شاهد آن هستیم که بیخ گوش بانک مرکزی و صرافی‌ها، دلار در قالب پیک موتوری در اختیار افراد قرار می‌گیرد».

کبیری همچنین با پیش‌بینی سقوط قیمت ارز، به مردم پیشنهاد کرده بود از نگهداری ارز در خانه خودداری کنند. عجیب اینکه او در مصاحبه‌های متعدد نگهداری دلار در خانه‌ها را عامل روانی افزایش ارز اعلام کرده است. او یکی از نمایندگانی بود که در واکنش به همین اقدامات روانی، پرچم آمریکا را در مجلس آتش زدند. شاید به همین دلیل بود که کبیری به جای نگهداری دلار، ترجیح داد یورو و طلا در خانه‌اش مخفی کند تا از این طریق نیز به آمریکا ضربه زده باشد! فیلم‌ها و تصاویری از تقی کبیری منتشر شد که در هر کدام از آنها از خوی اشرافی‌گری و ثروت‌اندوزی انتقاد کرده بود و از دولت خواسته بود جلوی ریخت و پاش‌ها را بگیرد. کبیری در یکی از نطق‌هایش از رنج‌هایی که مردم می‌کشند، صحبت کرده و گفته «مردم از تبعیض‌ها در رنج هستند لذا مسئولان باید در تراز مردم زندگی کنند».

آنچه مشخص است داشتن چندین میلیارد پول نقد در منزل، آنچنان با زندگی مردم معمولی هم‌تراز نیست. مشخص نیست دزد کیست و چه کسی یورو و طلاها را از خانه نماینده مجلس بیرون برده است؛ اما آنچه مهمتر است اینکه چرا باید این همه پول در خانه یک نماینده باشد؟ آن هم هنگامی که براساس قانون این اقدام جرم محسوب می‌شده است. واکنش‌های فعالان فضای مجازی و مردم نسبت به این اتفاق بسیار زیاد بود. عمده سوال‌ها این بود که یک نماینده مجلس که تا پیش از این معارف تدریس می‌کرده، چندین میلیارد تومان پول که ده‌ها برابر بیشتر از حقوق نمایندگی مجلس از کجا آورده است.

سید تقی کبیری کیست؟
سید تقی کبیری سال 1344 در خوی به دنیا آمده است. او فارغ‌التحصیل کارشناسی‌ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوی در سال 1372 و دوره دکتری علوم قرآن و حدیث از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران است. کبیری در سال‌های 76 تا 79 معاون پژوهشی دانشگاه آزاد خوی بوده و مدیریت گروه معارف اسلامی و علوم قرآن و حدیث را در این دانشگاه بر عهده داشته است. کبیری همچنین تالیف و انتشار چند مقاله علمی و فرهنگی در مجلات دانشگاهی در سابقه علمی خود داراست. او مسئول بسیج اساتید واحد خوی و دوره‌ای نیز مسئول مهدقرآن شهرستان خوی نیز بوده است. کبیری از اصولگرایان با شناسنامه و همچنین از حامیان جدی سید ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 بود. او در این سال‌ها ارتباط زیادی با فعالان اقتصادی منطقه آزاد خوی برگزار کرده بود. تنها پروژه مهمی که نام او را بر سر زبان‌ها انداخت، پروژه تاسیس استان آذربایجان مرزی به مرکزیت شهر خوی بود. این پروژه البته به تصویب نرسید و باعث شد کبیری از ریاست فراکسیون نمایندگان استان برکنار شود…

نعمت احمدی یک حقوقدان گفت: به طور کلی خرید و فروش ارز خارج از چرخه بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز ممنوع و متعلق به تولیدکننده و صادرکننده است که برای این منظور هم افراد باید در سامانه ثبت‌نام کرده و ارز نیمایی دریافت کنند؛ به همین دلیل هم باید مبدا و منشاء ارز سرقت شده از خانه نماینده مجلس مشخص شود.

به گزارش عصرایران، نعمت احمدی در گفتگو با خبرنگار سیاسی ایلنا، در واکنش به خبر سرقت 250 هزار یورو از منزل یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و جرم‌انگاری نگهداری این میزان ارز در منزل، گفت: به طور کلی خرید و فروش ارز خارج از چرخه بانک مرکزی و صرافی‌های مجاز ممنوع و متعلق به تولیدکننده و صادرکننده است که برای این منظور هم باید در سامانه ثبت‌نام کرده و ارز نیمایی دریافت کند؛ به همین دلیل هم باید مبدا و منشاء ارز سرقت شده از خانه نماینده مجلس مشخص شود. این حقوقدان در پاسخ به سوالی درباره احتمال نگهداری این میزان ارز با توجه به مصونیت و وظایف نمایندگی گفت: اصل 84 قانون اساسی می‌گوید نماینده در آرایی که مربوط به وظایف نمایندگی است مصون است، اما قانون نگفته که نمایندگان می‌توانند جرمی انجام دهند و مصون هستند.

وی ادامه داد: در همین رابطه سوال اصلی اینجا است که این نماینده عضو کدام کمیسیون است چرا که پیش از این دو نماینده که عضو کمیسیون صنایع مجلس هستند و در یک شرکت خودروسازی تخلفاتی داشتند را دستگیر کردند و برای هرکدام ده میلیارد تومان وثیقه تعیین کردند. وی افزود: همان زمان من مصاحبه کردم و گفتم این افراد نه تنها از شغل نمایندگی سوءاستفاده کرده و بخاطر عضویتشان در کمیسیونی خاص تخلفاتی را انجام داده‌اند و باید مشخص شود چه کسی برای آن‌ها مبلغی به این بالایی را تودیع کرده است و چه کسانی از اقدامات این نمایندگان منتفع شده‌اند.

این حقوقدان برجسته تاکید کرد: البته با توجه به همین موارد هم مشخص می‌شود چرا نمایندگان مجلس به شفافیت آراء رای نمی‌دهند و چرا نمی‌خواهند مشخص شود چه تصمیماتی را در مجلس اتخاذ می‌کنند. احمدی در خصوص نماینده‌ای که این میزان ارز از منزلش سرقت شده است، گفت: این نماینده یا ارز را از چهارراه استانبول خریده که قاچاق است یا ارز از صادراتی به دست آمده و شرکتی دارد که علاوه بر اینکه باید بپرسیم آیا نماینده مجلس می‌تواند کار اقتصادی انجام دهد؛ مهمتر این است که چرا ارز خود را به سامانه نیما نداده است. به راحتی می‌توانیم متوجه شویم چگونه به دست آمده و مبدا و منشاء آن چیست؟ وی افزود: البته موضوع اصل سرقت هم باید بررسی شود چرا که خانه نمایندگان مجلس از امنیت بالایی برخوردار است و باید دید آیا اصل سرقت درست است یا تسویه حسابی بین این آقای نماینده و دیگرانی بوده که در تخلفات احتمالی وی شریک هستند. منبع: رویداد24

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/ism7U

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا