شماره 770گزیده مطالب

امام می‌گفتند الان که قضیه فتح خرمشهر پیش‌آمده بهترین موقع برای پایان جنگ است

امام می‌گفتند اگر بناست که شما جنگ را ادامه بدهید بدانید که اگر این جنگ با این وضعی که شما دارید ادامه یابد و شما موفق نشوید دیگر این جنگ تمام‌شدنی نیست و ما باید این جنگ را تا نقطه‌ای خاص ادامه بدهیم و الان هم که قضیه فتح خرمشهر پیش‌آمده بهترین موقع برای پایان جنگ است.

به گزارش جماران؛ در خاطرات مرحوم حجت‌الاسلام والمسلمین حاج سیداحمد خمینی آمده است: فتح خرمشهر زمانی اعلام شد که ساعت حدوداً چهار بعدازظهر بود و امام در حال قدم زدن بودند.

امام هر روز سه‌مرتبه و هر مرتبه حدود نیم‌ساعت قدم می‌زدند و رادیو هم در دستشان بود چون ما از قبل می‌دانستیم که رزمندگان اسلام در حال انجام این کار هستند و درگیری هم از شب قبل شروع شده بود که خیلی هم شدید بود. امام در حال قدم‌زدن بودند که گوینده رادیو خبر آزادسازی خرمشهر را اعلام کرد. با شنیدن صدای گوینده، من به امام نگاه کردم و متوجه شدم که احساس خوبی به ایشان دست داد. البته در مجموع امام از مسائلی که خیلی تلخ بود اوقاتشان زیاد تلخ نمی‌شد و از مسائلی هم که شیرین بود خیلی خوشحال نمی‌شدند و در مقابل مسائل خرمشهر امام معتقد بودند که بهتر است جنگ تمام شود، اما بالاخره مسئولین جنگ گفتند که ما باید تا کنار شط‌العرب (اروندرود) برویم تا بتوانیم غرامت خودمان را از عراق بگیریم. امام اصلاً با این کار موافق نبودند و می‌گفتند اگر بناست که شما جنگ را ادامه بدهید بدانید که اگر این جنگ با این وضعی که شما دارید ادامه یابد و شما موفق نشوید دیگر این جنگ تمام‌شدنی نیست و ما باید این جنگ را تا نقطه‌ای خاص ادامه بدهیم و الان هم که قضیه فتح خرمشهر پیش‌آمده بهترین موقع برای پایان جنگ است. منبع: کتاب «دلیل آفتاب، خاطرات یادگار امام، ص125»

روایت سردار عراقی از فتح خرمشهر
رئیس پژوهشکده دفاع مقدس با اشاره به اشتباه راهبردی عراقی‌ها در حفظ خرمشهر گفت: اشتباه این بود که ساحل نزدیک به نیروهای خودش در غرب کارون را به‌عنوان خط اصلی نظامی تلقی نکرد و به همین خاطر نیروهای ما از همین نقطه به خرمشهر وارد شدند. به گزارش تسنیم از قزوین، سردار سرتیپ پاسدار عبدا… عراقی در مراسم صبحگاه مشترک نیروهای مسلح که در تیپ 82 صاحب‌الامر(عج) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی قزوین برگزار شد، با طرح این سؤال که «چرا مراسم سالگرد گرامیداشت آزادسازی خرمشهر را برگزار می‌کنیم؟»، اظهار داشت: برای رسیدن به جواب این سؤال باید علل اهمیت آزادسازی خرمشهر را باید از منظر تاریخی بررسی کنیم. وی اضافه کرد: در طول تاریخ بندر خرمشهر 4بار تصرف و 4بار آزاد شد که یک‌بار آن در دوره زندگی ما اتفاق افتاده است. قبل از انقلاب هم خرمشهر 3بار اشغال شده که نخستین‌بار آن 120 سال پیش در دوره محمدشاه قاجار بوده است، 10سال بعد دوباره این حادثه رخ داد و آن زمان سلیمانیه جزو حوزه سرزمینی ایران بود، سومین‌بار هم خرمشهر در سال 1320 به دست انگلیسی‌ها و در جریان جنگ جهانی دوم اشغال شد. سردار عراقی ادامه داد: در نهایت خرمشهر برای چهارمین‌بار در سال 1359 در جریان جنگ تحمیلی عراق و ایران اشغال شد که تازه انقلاب کرده بودیم و ساختار سیاسی ما هنوز تثبیت نشده و تا حدودی اقتصاد ما متزلزل بود و در ضمن تحت تحریم اقتصادی هم بودیم. نخستین نقاطی که در جنگ توسط عراقی‌ها کوبیده شدند، هم خرمشهر و هم آبادان بودند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/WrWFh

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا