آیتا… علوی بروجردی در دیدار با رئیس انجمن موبدان زرتشتی گفت: تاریخ را تحریف نکنیم، به ایران حمله کردند و کتابها را سوزاندند اما آن کارها طبق تفکر علیبن ابیطالب(ع) نبود. بنده از منشور کوروش تجلیل میکنم. به گزارش ایرنا، نوه مرحوم آیتا… العظمی بروجردی گفت: یکی از مواردی که به من عیب و خرده میگیرند و از من انتقاد میکنند، بر سر قضیه منشور کوروش است، چرا که بنده از منشور کوروش تجلیل میکنم. برخی میگویند اسلام آمده و قبل از خودش را از بین برده است. این معنا را من قبول ندارم. این تفکر سقیفهای است، تفکری که بعد از پیغمبر(ص) در سقیفه بنیساعده درست کردند. در آنجا گفتند «حسبنا کتابالله» و غیرقرآن را دور بریزید. لذا وقتی به ایران حمله شد، کتابسوزی انجام شد. این را ما نباید انکار کنیم. چه کسی این کار را انجام داد؟ تفکری که میگوید ما غیر از قرآن را نمیخواهیم.
به گفته وی، این تفکر، تفکر علیبن ابیطالب(ع) نیست. در نهجالبلاغه، امیرالمؤمنین وقتی مالک را به سوی مصر میفرستد در عهدنامه به مالک میگوید که قبل از تو در مصر فراعنه بودند، بزرگانی بودند، سنتهای خوبی که داشتند را حفظ کن. در خود اسلام برخی سنتهای جاهلی عرب که خوب بودند حفظ شد. ما دعوت به اخلاق داریم، وقتی قبل از ما دعوت به اخلاق بوده و جا هم افتاده است ما حق نداریم نفیاش کنیم. لذا در ایران کتاب سوزاندند و ما هم آن را محکوم میکنیم و معتقدیم آن تفکر اسلام نبوده است. بلکه تفکر افرادی بوده که انحراف ایجاد کردهاند.
در گذشته ایران دیدگاه وسیعی وجود داشته استوی پیشتر در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه تهران در سال 97 گفته بود: همان سابقه تمدنی که ایران دارد و همان فرهنگ غنیای که در گذشته داشته است، باعث پیوند ایران و تشیع میشود. یعنی ایران در گذشته هم مهد ظهور پیامبرانی مثل زرتشت بوده است. قبل از اسلام هم در ایران حکومتهایی بودند که در دنیا ابرقدرت بودند و قسمتیهای عظیمی از دنیا را در اختیار داشتند. این سابقه به نحوی با شیعهشدن ایران پیوند دارد. منشور کورش (هم) یک بیانیه است که در سازمان ملل به رسمیت شناخته شده است و حقوق بشر را در دنیا مطرح میکند؛ یعنی حقوق اقلیتها و حقوق مذاهب غیرحاکم در کشور را بیان میکند. اینکه تمدنی در آن روزگار به حقوق اقلیتها توجه داشته است، نشان میدهد در گذشته ایران دیدگاه وسیعی وجود داشته است.