شماره 724گزیده مطالب

جوابیه بر توضیح و تصحیح درباره خبر مسجد جامع یزد

گزیده مطالب شماره 724

محمد وزیری: در پی نشر عکس و خبر برگزاری دو نماز در یک مسجد توضیح بدون امضایی در دنیای مجازی که گویا با فشار و ارعاب صورت گرفته در بعضی سایت‌ها و کانال‌ها آمد که به جای توضیح برای اقناع افکار بیشتر به طنزی سفسطه‌آمیز از موضع قدرت یا پوشاندن خطا با لایه‌ای از بهانه شباهت داشت گرچه مطمئن هستم امر بر این شده بود این محل نیز با قدرت تسخیر و مصادره ‌شود ولی برای ثبت تلاش برای اعلام تسلیم نشدن بخشی از مردمان‌ این خطه به اوامر صادره، همچنین جهت سرافرازی آیندگان و گواهی دادن تاریخ یزد که بس تلاش شد تا مسجد جامع، جامع شهر سند تمدنی و مظهر وحدت صداقت و صلابت یزدی به ویترین بازدیدکنندگان حال و آینده باقی بماند ولی نشد که بشود زورمان به زورشان ‌نرسید.

پس جوابیه اعتراضی به جوابیه‌شان خطاب به افکارعمومی بدون امید به دادخواهی عرضه می‌داریم و داوری بین ‌ما و امرشان را به خدا واگذاشته که دیرگیر ولی سختگیر است و در پیشگاه عدلش بزرگ و کوچک، قدرتمند و ناتوان، دارا و فقیر یکسانند.

گفتند:‌ مساجد رو با ادبیات و تیترهای مغرضانه و سیاسی آلوده نکنید؛ بگذارید مساجد برای مردم بماند.

عرض می‌کنیم: مگر شهید مدرس نگفت سیاست ما عین دیانت ماست آیا معنی تیتر سیاسی این است که گفته‌اند مسجد فلان به حزب فلان تحویل داده شد گویا اخیراً سکولار شده‌اند.

فرموده‌اند: چند وقتی است که در اتفاقی قابل تأمل مسجد جامع یزد به تیتر یک برخی از رسانه‌های استان تبدیل شده است.

عرض می‌کنیم: بسیار کار پسندیده‌ای شده است و به تعبیری جامع شهر که در حال بردن ‌به غربت بود به خواست پروردگار زنده و مورد حفاظت تخصصی از تخریب و حراست اموال، فرش‌ها و زیلوها و ظروف قرار گرفته و بنابه حال خود رها نشود.

فرموده‌اند: چند شب گذشته برخی از رسانه‌ها در خبری به اسم مردم، مدعی شدند که برخی هیاتی‌ها با برگزاری همزمان دو نماز جماعت در مسجد جامع، این مسجد که نماد وحدت مسلمانان شیعه و اهل سنت است را به مکانی وحدت‌شکن تبدیل کرده‌اند و خواستار ورود بزرگان دینی به ماجرا شدند! این در حالی است که بررسی‌ها حاکی از آن است که دلیل اصلی برگزاری نماز جماعت در دو نقطه از مسجد جامع یزد به دلیل شلوغی این مکان در ایام عید و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی بوده است.

عرض می‌کنیم: خلط مطالب یا سفسطه‌ای عیان است، برگزاری اولین نماز مغرب و عشا رمضان با دو امام و دو نوع افطاری در یک مسجد آن هم در جامع شهر یزد ربطی به شلوغی عید نداشته و طی سده‌های مختلف حتی در ایام مجوزدار برگزاری نماز تراکم غیرمتعارف وجود نداشته بعلاوه قسمت تابستانه و جلو محراب با بلندی سقف پنجره‌ها و فاقد در ورودی بودن بهترین مکان برگزاری در میان مساجد است.

فرموده‌اند: علاوه بر این اقدام با پیشنهاد و موافقت بزرگان استان نیز اتفاق افتاده است.

عرض می‌کنیم: احترام و نصب‌العین قرار دادن اوامر منطقی، دلسوزانه و ناصحانه بزرگان ‌بر سر و چشم سمعاً و طاعه ولی آیا بزرگان استعلام یا استمزاجی از اهالی نمازگزاران هیات سینه‌زنی هیات حامیان را لازم ‌دانسته‌اند؟ آیا مردمداری و کسب آرا و تالیف قلوب از اسباب بزرگی نیست؟ عجبا آیا بعضی از بزرگان فقط دغدغه مسجد و مریدتراشی و کسب پایگاه دارند یا یزد غرق در مشکلات فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی، اقتصادی را نمی‌بینند که اقدام به فتح سنگر به سنگر بفرمایند.

فرموده‌اند: از طرفی در بسیاری از مساجد بزرگ کشور و مساجد جامع بدلیل وسعت مسجد و تعدد شبستان‌ها چندین نماز جماعت هم‌زمان در شبستان‌های مختلف اقامه می‌شود.

عرض می‌کنیم: جز حرم مطهر رضوی(ع) و صحن حضرت معصومه(س) برگزاری چند نماز کم‌‌سابقه در یک مسجد است.
بخصوص که اصرار داریم باید بر نمازگزار و اقامه‌کننده نماز بیفزاییم مسجد و مصلی بسیار است.

فرموده‌اند: این اتفاق نه تنها عجیب و وحدت‌شکن نیست بلکه برای رونق و احیای تمام ظرفیت‌های مساجد بزرگی چون مسجد جامع مورد استقبال قرار می‌گیرد.

عرض می‌کنیم: لطفاً این‌ طیف از خواهران و برادران‌ به جز اقامه نماز و مراسم و تظاهرات پرشور.
این گروه تخصص خاص دیگری که دارند، از کدام ظرفیت‌ها بهره برده‌اند و باتوجه به وجود وقف‌نامه آیا واقف متولی و هیات امنا می‌توانند مجوز تغییر کاربری و استفاده خاص گروهی را صادر کنند؟

فرموده‌اند: گفته شده اعلام خبر تبدیل شدن مجموعه مسجد جامع به عنوان پربازدیدترین جاذبه گردشگری یزد با بازدید روزانه 8 تا 10 هزارنفر در ایام در چند روز گذشته عید موجب عصبانیت و ناراحتی برخی رسانه‌ها شده است.

عرض می‌کنیم: آن که چنین ‌ادعایی کرده یعنی 10 هزارنفر در روز برای بیعت با هیات و عرض خوشامد و تحیات آمده بودند نگارنده را به یاد قضاوت پیرامون‌ رأی مردم در انتخابات یکی دو سه سال اخیر انداخت که گرچه نظر سلبی مردم به کاندیدای مورد نظر بوده ولی، عده‌ای مصادره به مطلوب خود می‌کنند و (آری) می‌دانند.

راستی هیاتی که طی چند دهه نتوانسته‌اند محلی ثابت برای خود تهیه کند چه اقدام مفید و در راستای اهداف واقف و طبق عادت و سنت اهالی و نمازگزاران و فرهنگ تساهل و مدارای یزدی می‌تواند انجام بدهد و چرا به جای مسجد جامع مساجد و حوزه‌های بعضاً لاکچری جدیدالاحداث با مدخل ورودی و پارکینگ بهتر انتخاب نشده است؟ چرا اصرار ‌و لجاجت و ایجاد نارضایتی؟

خداوند اخلاص را به اعمال وارد فرموده حب جاه ومقام و منال از همه دلهامان خارج ‌سازد. آمین یا رب العالمین.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/MAaib

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا