شماره 632گزیده مطالب

چرا ایرانیان اجازه تجمع اعتراضی ندارند؟

گزیده مطالب شماره 632

حق اعتراض یکی از حقوقی است که در نظام‌های مردم‌سالار و دموکراتیک به رسمیت شناخته‌شده‌است. در قانون اساسی جمهوری اسلامی هم اصل 27 ضامن حق اعتراض مردم به شمار می‌آید. با این حال، تصویب برخی قوانین پایین‌دستی و ارائه برخی تفاسیر محدود کننده، اجرای اصل 27 را با چالش‌های مهمی روبه‌رو کرده است.

اصل 27 قانون اساسی به صراحت تشکیل تجمعات و راهپیمایی‌ها را بدون حمل سلاح و به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد آزاد دانسته است. در واقع، قانون‌گذار قیود را مشخص کرده و هر قید و بند دیگری بر این اصل، از نگاه بسیاری از ناظران مطابق با قانون اساسی نیست. با این حال، برخی تفاسیر و همچنین قانون احزاب قیدهای دیگری هم اضافه کرده‌اند که لزوم اخذ مجوز از وزارت کشور یکی از این قیدهاست.

طبق این قید، در قوانین فعلی اگر تجمعی از وزارت کشور مجوز نداشته باشد غیرقانونی تلقی می‌شود در حالی که گروهی بر این باورند که از منظر اصل 27 این تجمع غیرقانونی نیست و در سال‌های اول انقلاب هم بر همین اساس عمل می‌شد. تجمعات متعددی که در سال‌های اول انقلاب برگزار می‌شد هیچکدام مجوزی از وزارت کشور نداشت. با این حال، نهادهای انتظامی و امنیتی هم آن‌ها را غیرقانونی تلقی نکرده و امنیت آن تجمعات را برقرار می‌کردند. قید دیگری که بر اصل 27 اضافه شده‌ این است که تنها احزاب ثبت‌شده در وزارت کشور اجازه درخواست مجوز تجمع و راهپیمایی را دارند و نهادهای مدنی و صنفی و حتی اشخاص حقیقی و حقوقی طبق قوانین فعلی نمی‌توانند درخواست مجوز تجمع را داشته‌باشند. محدودیت درخواست مجوز به احزاب در حالی است که چنین قیدی در قانون اساسی و اصل 27 وجود ندارد و این قید منجر به محدود شدن اصل 27 شده است. مساله‌ای که در اعمال این قید چندان مورد توجه قانون‌گذار قرار نگرفته، عدم وجود احزاب نهادینه‌شده در کشور است.

در حالی دریافت مجوز تجمع محدود به احزاب شده که اصولا در کشور ما احزاب گسترده و فعال که فصلی و انتخاباتی نباشند کمتر وجود دارد یا اگر هم وجود داشته باشد انگشت شمار است بنابراین نمی‌توانند خواسته‌های بخش‌های مختلف مردم را نمایندگی کنند. این تفاسیر و قوانین پایین‌دستی مرتبط با اصل 27 باعث‌ ایجاد تضییقاتی پیش روی برگزاری تجمعات شده که البته این به معنای عدم برگزاری تجمعات اعتراضی نیست. در روزهای مختلف ما شاهد برگزاری تجمع گروه‌های مختلف مردم مقابل مجلس و درخواست مطالباتشان بوده‌ایم اما این تجمعات به نوعی حالت غیررسمی دارند که نهادهای رسمی به صورت تلویحی آن را پذیرفته‌اند. یکی از قوانین مهم محدودکننده اصل 27، قانون احزاب است. بر اساس ماده 10 قانون احزاب راهپیمایی‌ها نیازمند مجوزند. البته بحث اجتماعات در این ماده مطرح نشده و مبهم مانده است.

دولت اصلاحات در سال 81 با تدوین آیین‌نامه‌ای تلاش کرد با مشخص کردن نیروی انتظامی به عنوان مسئول حفظ امنیت تجمعات، اصل 27 را اجرایی کند اما این تلاش ناکام ماند چرا که مساله مهم در تحقق اصل 27 بحث مجوز وزارت کشور است و تعیین مکان تجمع در اولویت بعدی قرار دارد. قانون فعلی مطابق با تفسیر شورای نگهبان در سال 64 که تجمعات را بدون مجوز وزارت کشور، آزاد دانسته بود نیست. بعد از شکست تلاش دولت اصلاحات، دو اقدام دیگر از سوی مجلس و دولت فعلی برای اجرایی کردن اصل 27 صورت گرفت. ایرنا نوشت؛ در همین زمینه مجلس طرحی را ارائه کرده است که در آن برای تجمع جلوی مجلس شورای اسلامی نیاز به اخذ مجوز نیست و براساس این طرح در تجمعات زیر 300 نفر نماینده مجلس، در تجمعات کمتر از 700 نفر رئیس مجمع نمایندگان آن استان، درتجمعات کمتر از 2هزار نفر نواب رئیس مجلس و در تجمعات بالای 2 هزار نفر رئیس مجلس در جمع معترضان باید حاضر و صدای آنها را بشنود و پاسخ دهد، همچنین این اعتراضات باید از خبرگزاری خانه‌ ملت به‌طور کامل منتشر و زمان‌بندی برای رسیدگی به نتیجه انجام گیرد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/sazkb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا