انعکاس آیینهشماره 773

درخواست پاسخگویی از نمایندگان استان و استاندار و شهردار یزد

انعکاس آیینه شماره 773

مردم استان انتظار دارند قبل از اسفندماه سال جاری که انتخابات دوره دوازدهم مجلس برگزار می‌گردد نمایندگان‌ یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در استان یزد مشخص نمایند در بدو ورود به مجلس آیا اتومبیل دنا دریافت نموده‌اند؟ وجهی که بابت اجاره مسکن یا به عنوان تسهیلات به آنها پرداخت گردیده چه مبلغ بوده است؟ آیا اتومبیل شاسی‌بلند خارج از نوبت گرفته‌اند؟ برای پرداخت اجاره دفتر و حقوق کارمندان دفتر نماینده ماهیانه از مجلس چه مبلغی دریافت نموده‌اند؟

باتوجه به تراکم کارمندان ادارات و وسایل نقلیه‌ای که در اختیار ادارات استان بوده است آیا نمی‌توانستند مانند بعضی از دوره‌های گذشته راننده و وسیله‌نقلیه و کارمند به صورت تمام‌وقت یا پاره‌وقت به عنوان مامور خدمت در دفتر نماینده انجام وظیفه نماید تا از هزینه نمودن این‌گونه مبالغ هنگفت صرفه‌جویی گردد؟ آیا از اقوام، خویشاوندان، دوستان و یاران خودشان فرد یا افرادی را معرفی نموده‌اند تا به عنوان کارمند دفتری خدمت کند یا عضویت در هیات‌مدیره سازمان‌های دولتی یا غیردولتی را عهده‌دار گردند و یا احیاناً حقوق نجومی دریافت نمایند؟ نمایندگان استان به مردم اطلاع‌رسانی کنند در این چند سال از محل فعالیت‌های اجتماعی سازمان‌ها و شرکت‌ها چه مبلغ دریافت و در چه محلی صرف نموده‌اند؟

آیا هیچ‌یک از نمایندگان استان در مورد رتبه‌بندی معلمان شاغل یا همسان‌سازی حقوق فرهنگیان بازنشسته و کارگران و کارمندان تامین اجتماعی و حمایت از این گروه‌های زحمتکش و مخلص در مجلس نطقی قبل از دستور داشته و یا تذکری داده یا نامه‌ای به مقامات ذی‌ربط نوشته و از حقوق حقه این افراد صبور دفاع نموده‌اند؟ آیا در آن هنگام که در یزد چند نفر از فرهنگیان را بازداشت و زندانی نمودند از علت دستگیری و وضعیت آن عده مطلع شده‌اند و احوالی از آنها و خانواده‌شان پرسیده‌اند؟

هر نماینده برابر با قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در تمام امور مملکت اظهارنظر نماید و پیرو هر خط سیاسی شناسنامه‌دار باشد و بر عملکرد وزیری مهر تأیید بزند یا از وضعیت وزارتخانه‌ای انتقاد نماید اما آن‌گاه که مقرر گردید قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج زندگی مردم باید برابر با بهای شهریورماه سال 1400 باشد باتوجه به گرانی حدود چهارصد درصدی و بیشتر و تورم افسارگسیخته که دمار از روزگار مردم درآورده و کمر مستضعفان را شکسته و روزبه‌روز نه تنها افراد فقیر و زیر خط فقر بلکه گروه متوسط جامعه را نیز نگران و مستاصل نموده، سفره‌ها کوچکتر شده و وعده‌های دولت سیزدهم مبنی بر تامین رفاه مردم نیز بر زمین مانده آیا نسبت به عملکرد دولت انتقاد نموده است یا تذکر و نطقی درباره ادعاهای پوچ و واهی وزیر سابق تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دیگر وزیران استیضاح شده و وزیران ناکارآمد و تیم نامنسجم و ضعیف اقتصادی دولت و مافیای خودرو و ضعف عملکرد وزیران و یا مسئولان نهادها و سازمان‌های دولتی داشته است؟

مردم استان یزد از محمدرضا صباغیان نماینده بافق و مهریز و خاتم و ابرکوه در مجلس مطالبی شنیده‌اند که گوشه‌ای از حرف دل و تنگناها و مشکلات مردم در مجلس را بازگو نموده گرچه در دوره بعد منجر به عدم صلاحیت وی گردد اما نام و عملکردش در این زمینه در تاریخ مجلس ثبت و ضبط خواهد گردید.

مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به بخش‌هایی از گفته‌های صباغیان درباره عملکرد دولت و نابسامانی‌های اقتصادی جلب و اعلام نماید شهید بزرگوار دکتر سیدرضا پاک‌نژاد اولین نماینده مردم یزد در مجلس شورای اسلامی بارها در جلسات به دوستان می‌گفت: آنچه که مهم است عرض عمر (برای خدمتگزاری به جامعه) می‌باشد نه طول آن. صباغیان در تذکرات و یا نطق‌های قبل از دستور ازجمله به نکات زیر اشاره کرده است:

به دکتر حسن روحانی گفت: آقای روحانی فیش حقوقی خود را منتشر نمایید، در دو سال اخیر بارها بر این موضوع تاکید کرد که «…دارو در کشور نایاب است و این امر به ضعف عملکرد وزیر بهداشت برمی‌گردد، حقوق و مزایای مجلس و دولت نمی‌گذارد ما نمایندگان گرانی را درک کنیم، مدیریت مجلس پادگانی است و از ذلیل کردن مجلس گفت و اعلام نمود مجلس را بی‌خاصیت کردید، خطاب به وزیر کشور گفت شب‌ها نباید بخوابید تا مسائل حل شود، عده‌ای را داده‌ایم صد ناز و نعمت و عده‌ای را لقمه آغشته به خون داده‌ایم، در تعجب هستم چرا علمای دین و مراجع فریاد نمی‌زنند اگر این سودها ربا نیست پس ربا چیست و کجاست؟ در تذکر به رئیس‌جمهور گفت: گرانی کالاها مردم را عاصی کرده است و ما ادراک گرانی و ما ادراک بی‌پولی و ما ادراک تورم! و به حق به هیات رئیسه مجلس درباره این‌که جلو سخنرانی و نطق علیرضا بیگی (نماینده افشاگر رانت ماشین‌های شاسی‌بلند) را گرفتند اعتراض کرد و از تریبون مجلس اطلاع‌رسانی نمود که هیات‌رئیسه مجلس درباره قرارداد چین با ایران مجلس را بی‌خاصیت کرده است!! و از همه مهم‌تر گفت: نمایندگان از مذاکرات برجام و آنچه که در کشور می‌گذرد بی‌خبر هستند.»

نکته آخر این‌که از مجموع 57 میلیون و 918 هزار و 159 نفر واجد شرایط رأی در مجلس یازدهم تعداد 24 میلیون و 512 هزار و 404 نفر پای صندوق‌های رأی رفتند و حضور 5/42 درصدی رأی‌دهندگان همانند شرکت‌کنندگان در انتخابات ریاست جمهوری در دولت سیزدهم کمترین نرخ مشارکت در مقایسه با ده دوره انتخابات قبلی مجلس شورای اسلامی و دوازده دوره انتخابات ریاست جمهوری را رقم زد. بعضی از نمایندگان با دو درصد آرا و تمام نمایندگان به جز یک نفر با آرای زیر چهل درصد به مجلس راه یافتند و در حوزه یزد و اشکذر آن‌چه که بیشتر حائز اهمیت بود این که آرای باطله با حدود 24هزار رأی در ردیف دوم قرار گرفت و در یکی از حوزه‌های انتخابیه استان تهران آرای باطله حدود 55 هزار رأی بود و نفر اول در همان حوزه با حدود 39 هزار رأی به مجلس راه یافت و این امر می‌طلبد نمایندگان استان بویژه کاندیداهایی که می‌خواهند برای مجلس دوازدهم در یزد ثبت‌نام کنند زمینه‌هایی آماده نمایند تا شهروندان برای رفتن پای صندوق‌های رأی بیش از گذشته استقبال نمایند گرچه حضور بیشتر مردم برای رأی دادن بستگی به عملکرد دولتمردان و کارگزاران و مسئولان و اصولگرایان حاکم در دولت و نهادها و سازمان‌ها و از همه مهمتر روش شورای نگهبان دارد که بنابه تذکر سردار حسین دهقان که از تلویزیون پخش شد باید «مردم را اذیت نکنند» تا زنگ خطر و پدیده کم‌نظیر انتخابات همانند دوره یازدهم تکرار نگردد.

استاندار یزد در یکصد و چهلمین نشست علنی شورای شهر یزد شرکت کرد و از موضوعاتی سخن گفت که بنابه گفته خودش سال‌ها به دلایل مختلف دچار رکود و پیچیدگی بوده است و مقرر نمود طی مدت 48 ساعت زمین‌های متعلق به راه‌آهن با کاربری فضای سبز به شهرداری یزد واگذار گردد در واقع در صورت صحت خبر این امر می‌تواند نشان از سرعت انجام کارهای بجامانده از سالیان گذشته باشد که با یک نشست و سخنرانی و دستور اداری عقب‌افتادگی‌های اداری چند ساله جبران می‌گردد. بنابراین ای کاش استاندار یزد که حدوداً در این دو سال خود و روابط‌عمومی استانداری به هیچ‌یک از انتقادات و اعتراضات هفته‌نامه یزد پاسخ نداده‌اند برای تحقق مدیریت یکپارچه شهری و رسیدگی به مشکلات زندگی مردم و حل آنها دستوراتی صادر می‌کرد و اقداماتی انجام می‌داد تا برای چند ماه پی‌درپی استان دارای رتبه برتر در گرانی و تورم سرسام‌آور نمی‌بود و در این زمینه در بین تمام استان‌ها اولین رتبه را نداشت.

آیا به سمع و نظر استاندار رسیده است که معاونت سیاسی استانداری یزد روز یکشنبه هفتم خردادماه سال جاری در نشست مطبوعاتی به مدیرمسئول هفته‌نامه یزد اعلام کرد اگر در شرکت فولادآلیاژی ایران در یزد حقوق نجومی 110 و 120 میلیون تومانی ماهیانه پرداخت شده باشد پیگیری خواهد شد. در حالی که اخیراً در سایت یزدفردا اعلام گردید گفته‌اند «…در این مورد پاسخ ندهید تا موضوع جمع شود» در واقع دریافت حقوق نجومی توسط عده‌ای که احیاناً شایستگی تصدی چنان اموری را نیز نداشته باشند و در این مورد تاکنون موضوع تکذیب نگردیده به پای عدم مدیریت صحیح مقام عالی مدیریت اجرایی استان که در حال حاضر دکتر مهران فاطمی است نوشته می‌شود.

آیا در نشست شورای شهر هیچ‌یک از اعضای شورا و مقامات شهرداری به استاندار اطلاع دادند که طی سالیان گذشته مهندسان شهرسازی و طراحان و متخصصان گفته‌اند توسعه افقی شهر یزد به مصلحت شهر نیست و از جهات فنی مشکلاتی از جمله آماده‌سازی و تامین برق و گاز و آب و اداره امور شهری‌ گریبانگیر مدیریت شهری خواهد شد یعنی در واقع با نشستن و دستور دادن و زمین‌های بیابان را به عنوان محل شهرک مسکونی مشخص کردن و در اختیار متقاضیان گذاشتن گرچه به ظاهر کار ساده‌ای است اما مشکل بی‌خانمانی آن عده که فاقد سرپناه هستند به این طریق حل نخواهد شد. گرانی سرسام‌آور مصالح با افزایش تسهیلات بانک مسکن نیز خانه‌دار شدن عده‌ای که فاقد مسکن هستند را در پی نخواهد داشت و به نفع دلالان و سرمایه‌گذارانی تمام خواهد شد که در کمین می‌نشینند تا به انحای مختلف در آینده صاحب زمین‌های تفکیک شده و یا احیاناً خانه‌های نیمه‌ساز و ساخته شده بشوند و باز هم جیب‌های خود را پر کنند.

ضمناً آیا موضوع کمرشکن گرانی و تورم که استان یزد در این مورد مقام برتر را دارد نشانگر این نیست که مدیریت کمیسیون نظارت بر اصناف و شورای اصناف و ستاد تنظیم بازار وظیفه اصلی و قانونی خود را انجام نداده و پیگیری‌های لازم را به عمل نیاوردند تا گرانی‌‌ها تقلیل یابد و این امر نیز می‌رساند مدیر ارشد اجرایی استان نتوانسته است با نظارت صحیح وظیفه اصلی خود را انجام دهد چون در چند ماه پی‌درپی استان یزد گران‌ترین استان بوده و بالاترین تورم را داشته است و معمولاً عدم نظارت در یزد دارالعباده سبب گردیده یک نوع جنس و در یک راستا و خیابان با چند نرخ متفاوت به دست خریدار برسد! گذشته از این که عده‌ای از همشهریان در این تابستان داغ و بسیار گرم با دیدن انواع و اقسام میوه‌های حتی ساده اما گران‌قیمت باید آهی بکشند و یا اگر دست زن و فرزندشان را گرفته و در حال تردد هستند با سرعت از جلو مغازه میوه‌فروشی عبور کنند!!

رانت‌خوار کسی است که با استفاده از نفوذ سیاسی و اقتصادی، خود یا از طریق آشنایان به صورت غیرقانونی و بدون این‌که شایستگی تصدی مقام و منصبی و یا سمتی را داشته باشد با قرار گرفتن در آن پست به ثروت‌اندوزی می‌پردازد یا با سوء‌استفاده و بهره‌برداری ناعادلانه از شرایط و امکاناتی که برای وی فراهم گردیده و یا آماده نموده‌اند صاحب آلاف و الوف می‌گردد. آن‌چه درباره بیلبوردهای شهری در سایت یزدفردا درج گردیده این که بعضی در صددند تبلیغات انحصاری شهری را بدون برگزاری مزایده در اختیار بگیرند بنابراین باتوجه به سوابقی که در این زمینه در شورای پنجم بایگانی گردیده و درباره آن به‌طور کامل تحقیق و تفحص صورت نگرفته و یا بنابه دلایلی به نتیجه نرسیده است لازم است شهردار یزد و دیگر مسئولان شهرداری اجازه ندهند بیلبوردهای تبلیغاتی را بدون برگزاری مزایده در اختیار دیگران بگذارند.

به خواست پروردگار در وقتی و فرصتی دیگر درباره شهرداری یزد مقاله‌ای تنظیم و در این ستون به اطلاع خوانندگان آیینه یزد خواهد رسید.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/lAlKc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا