اگر در جامعهای «اختلاس، گرانی و تبعیض» نباشد، مردم به قانون احترام میگذارند
گزیده مطالب شماره 771
آیتا… العظمی جوادی آملی بیان داشت: برخلاف آنچه ما خیال میکنیم مردم عرفیاند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس میکشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام میگذارند، به فکر دیگران احترام میگذارند، هرچند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند!
به گزارش جماران؛ آیتا… العظمی جوادی آملی با تأکید بر اینکه برخلاف آنچه ما خیال میکنیم مردم عرفیاند، مردم متفکر و فقهی هستند، گفت: اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس میکشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام میگذارند، به فکر دیگران احترام میگذارند، هرچند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند. آیتا… جوادی آملی در دیدار پیام فاضلینژاد، مدیرمسئول مجله نقد اندیشه بیان داشت: در جریان اندیشه، آنکه اندیشه آفرین و اندیشمند آفرین است راه را در قرآن کریم مشخص کرده است. قرآن کریم این جمعیت هشت میلیاردی جهان و جامعه بشری را یک خانواده میبیند! هرچند بخشهای اسلامی و منطقهای را از نظر دور نداشته، اما لبه اصلی بیانات قرآنکریم، بشر است: ﴿نَذِیراً لِلْبَشَرِ﴾، ﴿کَافَّهً لِلنَّاسِ﴾، ﴿لِلعالَمینَ نَذیرًا﴾، ما باید با این طرز نگاه بنویسیم.
وی بیان داشت: برخلاف آنچه ما خیال میکنیم مردم عرفیاند، مردم متفکر و فقهی هستند! لذا اگر مردم ببینند در یک فضای زنده نفس میکشند که در آنجا نه اختلاسی هست، نه نجومی، نه گرانی و نه تبعیض، به قانون احترام میگذارند، به فکر دیگران احترام میگذارند، هرچند شاید خود آن عقیده را قبول نداشته باشند! این مرجع تقلید با بیان اینکه اگر میخواهید انسانی زندگی کنید باید جهانی فکر کنید، بیان داشت: ممکن نیست بدون جهانبینی بتوان کشوری را اداره کرد، اینها با هم ارتباط دارد، باید مودّب بود، باید با دیگران و براساس احترام ارتباط داشت، البته هرچند ما با ارتباط با بیگانه مخالف نیستیم ولی بارها گفتهایم که با هرکسی دست دادید، انگشتان خودتان را بشمرید، این یک نوع مواظبت است؛ برای همین اگر میخواهیم راحت زندگی کنیم، راهش این است که نه بیراهه برویم و نه راه کسی را ببندیم! و در این صورت کسی هم با ما کاری ندارد.
آیتا… جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: علم یک پوسته است و هرچه دارد از معلوم دارد، وقتی معلوم فرق کرد علم نیز فرق میکند. در معلوم هم هرچه هست همه مخلوق خداست و خداوند اینها را سه ضلعی آفرید، مثلث آفرید، هر جزئی را دست بزنید مثلث هستند، نمونهاش همان است که وجود مبارک موسای کلیم در جواب فرعون که گفت ربّالعالمینی که شما از طرف او آمدید کیست؟ فرمود: (رَبُّنَا الَّذِی أَعْطی کُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ ثُمَّ هَدی) خدای ما کسی است که آنچه مصداق شیء است، خلق کرد، کلّ شیء مخلوق خداست، این مبدأ فاعلی؛ ثانیاً نظام داخلی او را هرچه خواست به او داد، (أَعْطی کُلَّ شَیءٍ خَلْقَهُ) سپس (ثُمَّ هَدی) راهنمایی کرد که کجا باید بروید، چه باید بکنید، از این موجود چطور باید بهره ببرید، این مثلث را در کل شیء به نحو موجبه کلیه تنظیم کرد. آن نظام فاعلی، این نظام داخلی، این نظام غایی؛ هیچچیز در عالم منفرد نیست، مثلث است، هیچ چیزی را نه بینظم آفرید و نه بیفایده آفرید!
آیتا… جوادی آملی ادامه داد: اگر کل شیء مثلث است، پس برای او اضلاع ثلاثهای است، اما این مثلث را الان مُثله کردند، نظام فاعلی را کنار گذاشتند، چه کسی آفرید را کنار گذاشتند، برای چه آفرید را کنار گذاشتند! مثلث مثله شده، خودش علم سردخانهای است، این علم کسی را به جایی نرسانده و نمیرساند، چون عالم هرچه دارد از ناحیه علم است و علم هرچه دارد از ناحیه معلوم است، این معلوم مثلث مُثله شده سردخانهای، عالِم تربیت نمیکند، این اصراری که قرآن برای علم دارد که علم، حیاتآفرین است و آدم را زنده میکند همین است. وی بیان داشت: علم دینی این نیست که در اول کتابها عکس امام و رهبری و آرم جمهوری اسلامی را بگذاریم، این کار اسلامی نیست این اسلام مالی است، هرچند این کارها خوب هست و یک نوع ادب اجتماعی است اما این امور، علم را دینی نمیکند، بلکه علم دینی به معلوم آن است، دانشگاه باید درباره این اضلاع ثلاثه بیاندیشد و بحث کند.
آیتا… جوادی آملی با بیان اینکه اندیشه نمیمیرد، اظهار داشت: آنچه در فضاهای علمی و دانشگاهها باید بحث شود این است که ما با مرگ میپوسیم یا از پوست به درمیآییم؟! قرآن کریم آمده تا به ما بگوید کهای انسان! شما مثل درخت نیستید که اول سبز شود و میوه دهد و پس از آن هیزم شود و تمام! بلکه مانند پرندهای هستید که بعد از مرگ از قفس آزاد میشوید، بدانید مرگ پوسیدن نیست، بلکه از پوست به در آمدن است. اینکه خداوند در سوره جاثیه و در جواب کفار که گفتند زندگی ما جز همین نشأه دنیا و مرگ و حیات طبیعت نیست و جز دهر و طبیعت کسی ما را نمیمیراند، فرمود: این سخن نه از روی علم و دلیل بلکه از روی جهل و وهم و خیال میگویند، همین است! مگر اندیشه میمیرد؟! آیا این متصور هست که این نظام دقیق و نظم حاکم بر آن خلق شده و هرکس هرکاری کرد حساب و کتابی نیست؟! فضای علمی دانشگاههای ما باید در این موضوعات ورود کرده و بحث و اندیشه کند. آیتا… جوادی آملی در بخش دیگری از سخنان خود در تبیین نقد اندیشهها نیز بیان داشت: اگر میگویند نقد کنید یعنی نصیحت کنید، نصیحت، گفتن و نوشتن و اعتراض نیست، آن سوزن خیاطی را میگویند منصحه و آن خیاط را میگویند ناصح. کسی که لباس ندارد بیحیثیت است و سوزن خیاطی و خیاط با دوخت لباس، آبروی او را حفظ میکند، نقد و نصحیت نیز باید همینگونه باشد، اینکه با نقد در روزنامهها و اینها آبروی افراد را ببریم این نقد نیست، بلکه اگر نقد و اشکالی هست باید عالمانه و محققانه مطرح شود و آبروی افراد حفظ شود.