تیتر یکشماره 620

بهزاد نبوی: من همچنان به ادامه ائتلاف اعتقاد دارم

تیتر یک شماره 620

جواد امام: برای ورود به عرصه انتخابات برای اصلاح‌طلبان، هرچه حاکمیت، فضا را بازتر کند همه به ویژه اصلاح‌طلبان، بیشتر استقبال خواهند کرد.

مطهره شفیعی: نه به ائتلاف! شاید این موضوع تا چندی پیش یک گمانه و در حد ایده مطرح می‌شد اما ظاهرا اعضای بخشی از اعضای اردوگاه اصلاح‌طلبی تصمیمی برای حضور در انتخابات مانند سال 94 ندارند تا برخی کاندیداهای جریان اصولگرایی در لیست امید قرار بگیرند. تصمیم این بخش از اصلاح‌طلبان با تکیه بر مواضع رئیس دولت اصلاحات اتخاذ شده است. برنا نوشت؛ جواد امام مدیرعامل بنیاد باران به نقل از رئیس دولت اصلاحات گفت: «ما در انتخابات شرکت می‌کنیم اما شرکت در انتخابات لزوما دادن لیست نیست. بنابراین در جاهایی می‌توانیم لیست ارائه دهیم که کاندیدا داشته باشیم. اگر قرار باشد کاندیداهای ما رد صلاحیت شوند و ما کاندیدایی نداشته باشیم، عملا ارائه لیست میسر نخواهد بود». او در پاسخ به این سوال که آیا این گفته رئیس دولت اصلاحات به نوعی مشروط شدن حضور در انتخابات است، بیان کرد: «خیر بدین معنا نیست. کاندیداهای ما حضور پیدا خواهند کرد و این بستگی به شرایط برگزارکنندگان در انتخابات دارد که تا چه میزانی، کاندیداهای اصلاح‌طلب را بخواهند تایید صلاحیت کنند.»

مجمع روحانیون پیشتاز؛ نه به ائتلاف
آنچه رئیس دولت اصلاحات بر آن تاکید دارد تصمیمی است که مجمع روحانیون مبارز تایید کرده است چنان‌که چندی پیش نشستی میان اعضای فراکسیون امید و مجمع روحانیون برگزار شد که پس از آن محمدعلی ابطحی نوشت: «بزرگان مجمع روحانیون مبارز در این نشست با اشاره به مشکلات پیش‌آمده اعلام کردند که اصلاح‌طلبان در یازدهمین دوره انتخابات مجلس فقط کاندیداهایی را معرفی خواهند کرد که اصلاح‌طلب باشند حامیان عدم تکرار شیوه انتخابات 96 عبدالرضا هاشم‌زایی عضو فراکسیون امید مجلس با تاکید بر اینکه گروه‌های سیاسی باید در ائتلاف اصالت خود را حفظ کنند گفت: «ائتلاف مجدد با اعتدالیون در انتخابات مجلس اشتباه ‌است.»

ائتلاف کنیم تا پیروز شویم
از سوی دیگر باید در نظر داشت برخی چهره‌های تاثیرگذار جریان اصلاحات دیدگاه دیگری دارند که بهزاد نبوی نمونه‌ای از آنهاست. این فعال سیاسی با تجربه چندی قبل گفته بود: «من همچنان به ادامه ائتلاف اعتقاد دارم؛ اما کسی به حرف من گوش نمی‌دهد. بعضی از دوستان تصورشان این بود هرکس که نامش در لیست امید است باید یک اصلاح‌طلب دو آتشه باشد. فکر می‌کردند مثلا آقای علی لاریجانی که کاندیدای قم شده است، فردا باید بیاید و پرچم اصلاح‌طلبی را در مجلس به دست بگیرد. آقای جلالی، آقای نعمتی و آقای مطهری که ما آنها را کاندیدا کردیم، فردا باید برای اصلاح‌طلب‌ها سینه بزنند. یعنی هرکس که در لیست امید بود باید در مجلس عضو فراکسیون امید و در تمام تصمیمات با آنها هماهنگ می‌شد. وی ادامه داد: همان موقع که صحبت از هیات‌رئیسه و ایجاد یک فراکسیون جدید بود، گفتم چرا فکر می‌کنید چون آقای جلالی و آقای نعمتی وارد لیست شما شده‌اند باید به جای آقای لاریجانی که بسیار با هم نزدیک هستند، به عارف رای بدهند. قطعا چنین کاری نمی‌کنند. آیا آقای مطهری یک بار گفته است که من اصلاح‌طلب هستم؟ ما هم هیچ وقت نخواستیم آقای مطهری اصلاح‌طلب باشد. نبوی تاکید کرد: من بر ائتلاف تاکید دارم و معتقدم اصلاح‌طلب‌ها به تنهایی نمی‌توانند در انتخابات پیروز شوند.»
معصومه ابتکار هم با بیان اینکه امروز بسیاری از نیروهای صرفا اصلاح‌طلب با جریان اعتدال همگرایی زیادی دارند، گفت: به دلیل محدودیت‌های اعمال شده ما در نهایت باز هم به سمت ائتلاف خواهیم رفت. «محمد هاشمی» فعال سیاسی اصلاح‌طلب هم معتقد است: «جناح اصلاح‌طلب و اعتدالیون مشترکات بیشتری دارند و به هم نزدیکترند و در دو سه انتخابات گذشته که با هم به میدان آمدند پیروزی چشمگیری نصیبشان شد. این دوره هم جز این نیست و اصلاح‌طلبان و اعتدالیون با ائتلاف می‌آیند.» زهرا صدراعظم نوری عضو شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان درباره نحوه حضور گروه‌های اصلاح‌طلب در یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: «تجربه حضور در انتخابات مختلف نشان می‌دهد موفقیت اصلاح‌طلبان در ائتلاف است و همبستگی میان گروه‌های اصلاح‌طلب با موفقیت آنها نسبت مستقیمی دارد.»

لیست نباشد، چه می‌شود؟
با توجه به متفاوت بودن دیدگاه اصلاح‌طلبان درباره ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو در انتخابات مجلس یازدهم باید صبر کرد تا تصمیم نهایی این جناح اتخاذ و اعلام شود. بی‌تردید ارائه لیست نقش بزرگی در افزایش آرای کاندیداها دارد و اگر قرار به ارائه لیست از سوی کاندیداهای اصلاح‌طلب باشد بی‌تردید لیستی تهیه خواهد شد که اعضای درجه دو و سه این جریان سیاسی در آن قرار خواهند گرفت که عملکرد آنها ممکن است سبب کاهش اعتبار جریان اصولگرایی شود. اگر هم لیستی ارائه نشود و کاندیداهای جریان اصلاحات بدون پشتوانه حمایتی وارد انتخابات شوند، شانس حضور آنها در مجلس یازدهم تقلیل پیدا خواهد کرد. همچنین مدتی است که بحث رایزنی اصلاح‌طلبان با شورای نگهبان برای تایید کاندیداهایشان مطرح می‌شود که جواد امام توضیح داد: «درباره میانداری یک فرد از میان اصلاح‌طلبان برای رایزنی با شورای نگهبان مثل عارف، بیان کرد: به هر حال یکی از وظایف شورای عالی سیاستگذاری، تعامل با برگزارکنندگان انتخابات و شورای نگهبان و هیات‌های نظارتی است و یقینا این موضوع را به فال نیک می‌گیریم. اگر شورای نگهبان این بستر را فراهم کند یقینا اصلاح‌طلبان از این رایزنی‌ها استقبال می‌کنند. گفت‌وگو و تعامل شعار اصلاح‌طلبان است و از آن فرار نمی‌کنند. ایرادی ندارد فردی مثل عارف باشد به هرحال این موضوع باید، رسمیت داشته باشد و شورای نگهبان نیز این موضوع که رابطی باشد، را بپذیرد. او ادامه داد: در حال حاضر شورای نگهبان باید از عارف به صورت رسمی دعوت کند و او نیز یقینا از این موضوع استقبال خواهد کرد. جواد امام در این باره که شورای نگهبان از احزاب اصلاح‌طلب برای گفت‌وگو دعوت کرده است یا خیر، نیز بیان کرد: در مورد بحث ائتلاف تصمیمی گرفته نشده است. درباره اصولگرایان گفت‌وگو نخواهیم کرد بلکه درباره اصلاح‌طلبان می‌خواهیم گفت‌وگو داشته باشیم. برای ورود به عرصه انتخابات برای اصلاح‌طلبان، هرچه حاکمیت، فضا را بازتر کند همه به ویژه اصلاح‌طلبان، بیشتر استقبال خواهند کرد.»

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/Iompm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا