تیتر یکشماره 616

برخی کاندیداها از ابزارها و اهرم‌های پولی استفاده می‌کنند

تیتر یک شماره 616

داریوش قنبری: ندیدم یا نشنیدم که کاندیداهایی را به خاطر تبلیغات زودتر از موعد یا به خاطر اینکه وعده‌های خارج از وظایفش داده است، رد صلاحیت کنند.

نماینده اسبق مجلس معتقد است؛ برخی کاندیداها از یک سال قبل به روش‌های خاصی متوسل می‌شوند و استارت تبلیغات خود را می‌زنند، طوری که در آن یک هفته زمان قانونی آنها استراحت می‌کنند و نیازی به تبلیغات ندارند.

داریوش قنبری در گفت‌وگو با خبر فوری، در خصوص ضرورت شفاف‌سازی هزینه‌های تبلیغات کاندیداهای مجلس اظهار داشت: فسادهایی که شیوه‌های انتخاباتی نمایندگان دارند، فقط تخلفات اقتصادی و منابع تامین هزینه‌ها نیست. به نظرم مفاسدی شاید هم‌تراز و یا بیشتر از این هم در روش فعلی تبلیغات انتخاباتی کاندیداها وجود دارد که آسیبش متوجه کل سیستم می‌شود.

وی با بیان اینکه معتقدم روش فعلی قانون انتخابات روشی مناسب برای تبلیغات کاندیداها به حساب نمی‌آید، گفت: روش تبلیغاتی فعلی چند مشکل اساسی دارد. واقعیت این است که هزینه تبلیغات کاندیداها را نمی‌شود به شکل مشخصی از قبل تعیین کرد و با توجه به مناطق مختلف هزینه‌ها متفاوت است و نمی‌توان هزینه واحدی را در نظر گرفت. قنبری با بیان اینکه برخی کاندیداها از ابزارها و اهرم‌های پولی استفاده می‌کنند و روش آنها کاملا با بقیه تفاوت دارد، گفت: در مجموع در حوزه‌های انتخابیه کوچک کاندیداها عمدتا از روش‌های تبلیغاتی استفاده می‌کنند که با هزینه کردن‌های زیاد همراه است. مثل مهمانی دادن، شام و ناهار دادن و حتی خرید رای هم به هر حال اتفاق افتاده است.

وی ادامه داد: در حوزه انتخابیه‌ای که نماینده‌ای با 20 هزار تا 30 هزار رای وارد مجلس می‌شود، قطعا افراد متمول زمینه این را پیدا می‌کنند که به سمت خرید رای بروند و آرا فقرا را خریداری کنند، این آسیب جدی است که اگر انتخابات استانی می‌شد تا حدودی این وضعیت مدیریت می‌شد و به این مشکل پایان داده می‌شد. چرا که شاید یک نفر به آن اندازه پول نداشته باشد که بتواند رای یک استان را خریداری کند و قطعا خرید رای یک استان دشوارتر می‌شود، به هر حال خرید رای در حوزه‌های کوچک اتفاق می‌افتد. نماینده مجلس هشتم خاطر نشان کرد: فساد دیگر شام و ناهارهای انتخاباتی و هزینه‌های این چنینی است. مهمتر از همه عدم توجه به استفاده از روش‌های قانونی برای تبلیغات است که یکی از فسادهای جدی است. در قانون انتخاباتی ما کاندیداهای مجلس یک هفته فرصت دارند خود و برنامه‌هایشان را به مردم معرفی کنند، ولی شاهد هستیم که به جای یک هفته به شکل غیررسمی برخی کاندیداها از یک سال قبل به روش‌های خاصی متوسل می‌شوند و استارت تبلیغات خود را می‌زنند طوری که در آن یک هفته زمان قانونی آنها استراحت می‌کنند و نیازی به تبلیغات ندارند.

وی با بیان اینکه این وقایع در مجموع باعث می‌شود روش‌های زیرزمین برای تبلیغات در پیش گرفته شود، تصریح کرد: چرا زیرزمینی چون وقتی از یک‌سال قبل تبلیغات شروع می‌شود به شکل رسمی و علنی نیست بلکه به شکل جلسات خانگی ایجاد می‌شود و کاندیداها وعده وعیدهایی می‌دهند که جنبه چهره به چهره دارد و بعضا خارج از وظایف نمایندگی هست و وقتی که انتخاب شدند نمی‌توانند وعده‌هایی را که دادند را اجرایی کنند اینها جزو مفاسدی است به نظرم خیلی از فسادها اقتصادی هزینه‌اش بالاتر است، چون اعتماد مردم را نشان می‌گیرد.

قنبری ادامه داد: اگر نماینده بخواهد به آن وعده‌ها پایبند باشد مجبور است قانون را دور بزند و جلوی اجرای قوانین را بگیرد و بعضی از موارد شاهدیم نماینده برای تحقق وعده‌هایی که به شکل غیرقانونی داده است مجبور است وارد حوزه اجرا شود و وظیفه اصلی‌اش که قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قوانین هست را فراموش می‌کند اینها آسیب‌هایی هستند که در روش انتخاباتی فعلی در جامعه ما وجود دارد. وی خاطر نشان کرد: مشکل دیگر این است که بعضی از کاندیداها به یک سری وعده‌های دست نیافتنی اشاره می‌کنند و سعی دارند از مشکلات مردم سوء‌استفاده کنند. مثلا در زمینه ریشه‌کنی بیکاری یا فقر وعده‌هایی را می‌دهند در حالی که این مسایل در حوزه اجرا باید انجام شود و ما در شرایط فعلی کمبودی از نظر قوانین مربوط به اشتغال نداریم، بنابراین وعده‌های این چنینی جنبه مردم فریبی دارد و باید مردم را نسبت به این وعده‌ها آگاه کرد. به نظرم یکی از بهترین راه‌کارها آگاهی مردم نسبت به وظایف یک نماینده است تا جلوی این شعارهای پوچ و توخالی از این طریق گرفته شود.

نماینده اسبق مجلس در پاسخ به این سوال که نقش نهادهای نظارتی در این میان چیست، گفت:آنچه که بنده به عینه دیدم با توجه به اینکه چندین دوره خود را در معرض رای مردم قرار دادم این است نهادهای نظارتی در این موارد ورود نکردند. ندیدم یا نشنیدم که کاندیداهایی را به خاطر تبلیغات زودتر از موعد یا به خاطر اینکه وعده‌های خارج از وظایفش داده است، رد صلاحیت کنند. قنبری تصریح کرد: معتقدم تا حدود زیادی با توجه به اطلاعاتی که پخش می‌شود حتما خبر به این نهادها می‌رسد ولی من ندیدم و نشنیدم که برخوردی صورت گرفته باشد و این مسائل از چشم مجریان و ناظران انتخابات دور می‌ماند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/MMtoj

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا