شماره 700گزیده مطالب

از قدرت گرفتن طالبان ذوق‌زده نشویم

گزیده مطالب شماره 700

یادگار امام با برشمردن مولفه‌های مهم «اسلام ناب محمدی(ص)» از نگاه امام خمینی(س)، تأکید کرد: فریادی که امام در مقابل تحجر می‌زدند در مقابل کسانی بود که نمی‌توانستند درک کنند دنیای جدید لوازم جدیدی دارد و دنیا فضایی در بسته نیست و سؤالات جدیدی دارد که جواب‌های جدید می‌طلبد.

آیت‌ا… سید حسن خمینی گفت: امروز در کشور همسایه ما افغانستان که یک جریان متحجر تصدی حکومت را به دست گرفته است. نباید ایستادگی این گروه مقابل استکبار جهانی که یک بعد اسلام ناب است نباید ما را ذوق زده کرده و باعث فراموشی بی‌توجهی این گروه به «آزادی‌های فردی» که جزئی از اسلام ناب است، شود. البته ایستادگی مقابل استکبار و اینکه یک ملت تصمیم بگیرد روی پای خودش بایستد، در جای خود ارزشمند است، اما وقتی امور را ارزش‌گذاری می‌کنیم نباید یک بعد را فدای بعد دیگر کنیم.

وی با تأکید بر اینکه اسلام ناب باید به نفع تعادل و عدالت پیش برود و عدالت‌محور باشد، اذعان کرد: برای این کار باید از شعارزدگی خارج شد. سیاست‌های پوپولیستی هیچ‌وقت توزیع ثروت را در جامعه پدید نمی‌آورد، بلکه توزیع فقر را به دنبال دارد. بی‌عدالتی به معنای این است که همه باهم فقیرتر شویم؛ باید جامعه را عادلانه و باتوجه به سیاست فقرستیز و استضعاف‌ستیز به سمت باروری بیشتر و توسعه، رفاه و توزیع ثروت بیشتر پیش ببریم.

کنایه مطهری به مقامات درباره طالبان
علی مطهری با کنایه به صحبت‌های مقامات دولت و توصیه به آنها برای تشکیل دولت فراگیر با کنایه نوشت: داستان توصیه مقامات ما به طالبان برای تشکیل دولت فراگیر از طنزهای روزگار است. طالبان می‌گویند ما انتخابات آزاد و دولت فراگیر شما را دیدیم، در واقع راه خودتان را می‌رویم، ما با صداقت و شما با ظاهرسازی رطب خورده کی منع رطب کند؟!

پیشنهاد نماینده مجلس برای دولت افغانستان
درحالی که طالبان اقدام به اعلام دولت رسمی افغانستان از میان رهبران خود کرده است، یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس کشورمان پیشنهاد داده یک دولت موقت به رهبری حامد کرزای تشکیل شود. به گزارش عصر ایران، فداحسین مالکی گفت: بهترین راه این است که دولت موقتی که شکل می‌گرفت فردی چون آقای کرزای که همه گروه‌های افغان او را قبول دارند در رأس آن باشد و شش ماه وی بررسی کند و بعد انتخابات آزاد برگزار شود، قطعاً اگر فردی افراطی از طالبان در رأس باشد مردم و گروه‌های سیاسی قبول نمی‌کنند، باید فردی که وجهه همه‌جانبه داشته باشد در رأس قرار گیرد. نماینده زاهدان تأکید کرد: اگر طالبان ننشیند و تصمیم قطعی برای دولت مردمی نگیرد قطعاً کشور به‌سمت جنگ‌های داخلی خواهد رفت و جریانات بین‌المللی و برخی کشورها به جز امریکا و پاکستان پشت جریانات مردمی خواهند بود و در این میان، پیروز میدان طالبان نخواهد بود. وی همچنین افزود: غیرقابل اعتماد بودن طالبان واقعیتی است که باید مدنظر قرار داد اما اینکه گفته می‌شود ایران از طالبان حمایت می‌کند درست نیست چراکه جمهوری اسلامی ایران حوادث افغانستان را رصد می‌کند و به سمتی می‌رود که همه جریانات درگیر در داخل افغانستان، منهای کشورهای منطقه و امریکا را سر میز مذاکره بنشاند تا آنها بتوانند خودشان تصمیم قطعی برای سرنوشت‌شان بگیرند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/LO6uw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا