شماره 792گزیده مطالب

بالاخره خواهید پذیرفت که کار دست خودتان دادید!

گزیده مطالب شماره 792

هادی سروش- آقایان اصولگرا؛ بزودی با همه اعضای وجودتان حس خواهید کرد که به چه بلیه‌ای مبتلا شده‌اید! تندروهایی که اصولگرایان سنتی را پل قرار داده بودند از روی آنان گذشتند و به منزل مقصود رسیدند!

روزی اصولگرایان که به جریان راست شناخته می‌شدند و حول دو محور جامعه مدرسین، جامعه روحانیت در انتخابات‌ها با یک وحدت رای وارد می‌شدند و توفیقاتِ نسبی داشتند. آنان در دهه شصت با حزب جمهوری رقابت می‌کردند و تا حدودی کرسی‌های پارلمان را می‌گرفتند. در دهه هفتاد و هشتاد، با انحلال حزب جمهوری، قصه متفاوت شد و جریانی که به «چپ خط امامی» معروف بود با تابلوی «اصلاح‌طلبان» وارد شد و ریاست جمهوری و مجلس ششم را کامل تصاحب کرد. در این موقعیت، اصولگرایان با استفاده از یک تاکتیکِ اشتباه، دچار یک فرآیند پر مخاطره و پر تخاصمی شدند!

در واقع نهالی غرس کردند که امروز آن درخت به میوه تلخی نشسته که چاره جزء تناول ندارند و آن وجود «تندروها» در درون جریان سنتی اصولگرایان است! آقایان اصولگرا؛ روزی که تندروهای شما، باهم، هم قسم شدند که کار را از دست منتخب ملت در «دوم خرداد» با هر نُه روز یک بحران درآورند! و قوانین «مجلس ششم» را با سد شورای نگهبان وتو کنند! و نیز در دهه نود، موفقیت‌های بین‌المللی را تباه کرده تا هیچ تحریم‌زدایی و تحریم‌شکنی از سوی دولت مستقر شکل نگیرد!

ای کاش فکر امروز را می‌کردید که همان تندروها کار را از دست شما خارج می‌کنند و چهره‌های شاخص شما در انتخابات 1402 مجلس شورا و خبرگان یا رای نمی‌آورند و یا به قیمت «آبرو» رای می‌آوردند! شما، آقایان اصولگرا؛ بزودی با همه اعضای وجودتان حس خواهید کرد که به چه بلیه‌ای مبتلا شده‌اید! روزی از مرحوم آیت‌ا… مصباح، شهر به شهر با پول بیت‌المال در طرح‌های متعدد بهره می‌گرفتید و تندروی را تئوریزه و تبلیغ می‌کردید، آیا تصور می‌کردید روزی تربیت‌شدگانِ سیاسی‌اش در رسانه‌ها با ادبیات تند، مغرورانه و بی‌ادبانه پذیرایی کنند و یک جوان مغرور که با رای 5درصدی وارد مجلس شده، به شما بگوید؛ «حیاء داشته باشید» و یا دیگری بگوید؛ «کیف‌کِش» که اشاره به کیف‌داری شما برای رییس دفتر فرح باشد؟!

بنظرم توصیه جدید رهبری به اینکه در مجلس دعوا راه نیندازید، براساس یک پیش‌بینی درست است و لاجرم شما در برابر «دعوا»های شدید در آینده هستید! شاید بگویید؛ «اگر بخواهیم جمع‌شان می‌کنیم!» اگر جمع کردن میسر بود در انتخابات جمع می‌فرمودید ولی نتوانستید! یادش بخیر پیرخرد امام راحل گوشزد می‌نمود؛ «تندروی عاقبت خوبی ندارد» بله این جمله معنای روشنی دارد که تندروها در نهایت باعث سقوط خود می‌شوند و از همه باورها و داشته‌های سیاسی خود دست می‌شورند، اما بنظر می‌رسد معنای دیگری هم دارد که تندروی تندروها باعث می‌شود میانه‌روهای از جریان مربوطه به فرط نابودی سیاسی روند. آیا اصولگرایان میانه‌رو در ضمیر خود چنین اتفاقی را نمی‌یابند؟! آقایان اصولگرا؛ آن تندروها امروز می‌گویند؛ بجای آقای مصباح، محور ما سه مجتهد است!، بروید بررسی کنید که کیست و چیست؟!

دو بیان زیبا از اهل‌بیت(ع) که ما را به نتایج وخیم تندروی به صراحت و به کنایه اشاره نموده‌اند، چنین است؛ در بیان امیرالمومنین در نهج‌البلاغه؛ «تندروی، دیوانگی و بی‌خردی است. و اگر شخص تندرو پشیمان نشود علامت استقرار او در دیوانگی است.» (حکمت/ 255)
امام صادق(ع) خطاب به مبتلایان به این بیماری تندروی و شتاب‌زدگی و خشونت می‌فرماید: «چنانچه خواهان بی‌شخصیتی و توهین هستی تند باش.» (بحار 87، ص 269)

در پایان نقل خاطره‌ای از شهید استاد مطهری بگویم، آن مطهری که افرادی باعث فراموشی او در میان نسل جوان امروز شدند و در سیاست‌گذاری‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی بویی از افکار او دیده نمی‌شود! براساس خاطرات مربوط به شورای انقلاب که منتشر شده؛ ایشان معتقد بود محاکمه در دادگاه انقلاب نیز بایستی با حضور هیئت‌منصفه برگزار شود. شهید مطهری می‌گوید: «به جنتی گفتم مسلح‌های بالای سری شما، شما را مجبور کرده است حکم صادر کنید» آقایان اصولگرا؛ تا بیماری تندروی موجب مرگ نشده، به نقص عضو راضی شوید با جدایی از این کاسبان رای و قدرت، به اکثریت ملت بازگشته و با احترام به مردم و ارج‌گذاردن به تفکر و رای، آزادی، استقلال، رفاه و معیارهای غیرتوهمی بنام دین از نعمت «حیات سیاسی» بهره‌مند شوید. والسلام علی من اتبع الهدی. «جماران»

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/JFOC5

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا