انعکاس آیینهشماره 771

آقای علم‌الهدی! می‌دانید بهای مسکن کاهش نیافته و تورم افسارگسیخته است؟

انعکاس آیینه شماره 771

حجت‌الاسلام سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی‌فقیه در استان خراسان و امام‌جمعه مشهد مقدس در خطبه‌های نمازجمعه مورخ 19 خردادماه جاری اعلام نمود: «…مشکلات زیاد است اما همه قابل‌حل هستند. مشکلات معیشتی و اقتصادی اگرچه برای مردم مشکل‌ساز شده و گرانی‌ها مردم را به زحمت انداخته اما همه این مسائل قابل‌ حل هستند. در روزهای اخیر، نرخ مسکن 25 درصد کاهش پیدا کرد و باور داریم بقیه قیمت‌ها نیز کاهش پیدا می‌کنند و بر پایه ایمان و اراده‌ای که جوانان ما دارند، همه این مشکلات حل خواهند شد…»

عموم مردم می‌دانند که نه تنها در یکی دوماه اخیر بهای مسکن کاهش نیافته بلکه بطور سرسام‌آور افزایش پیدا کرده است آن‌چه که در چند روز اخیر اتفاق افتاد این که بهای واحدهای بعضی از مناطق شهرهای مختلف افزایش قابل توجهی داشت و در فضای مجازی خانه‌ها و ویلاهای چهارصد، پانصد مترمربعی تهران را با بهای چهارصد، پانصد تا یک‌هزار و دویست یا یک‌هزار و سیصد میلیارد تومان برای فروش اعلام نمودند و باتوجه به اینکه افراد خاصی با درآمدهای نجومی و با ثروت‌های هنگفت خریدار این‌گونه واحدها می‌باشند و در آن چند روز چندان استقبالی برای خرید این‌گونه آپارتمان‌ها نگردید در فضای مجازی درصدی از بهای واحدها را کاهش دادند در صورتی که علیرضا زاکانی شهردار تهران گفته است: «…امروز شرایطی را پشت سر می‌گذاریم که در سال 99 اجاره‌نشینی در کشور از 12 درصد گذشته به 38 درصد رسید و این رقم در تهران 48 درصد بود که پس از آن نیز کرج با 41 درصد قرار گرفته است. قیمت اجاره‌نشینی نیز به صورت سرسام‌آور بالا رفته و امروز با حداقل دستمزد اجاره یک مسکن مناسب تبدیل به آرزو و خرید آن فراتر از آرزو تبدیل شده است… و در دولت سیزدهم مسکن هفتاد درصد رشد قیمت داشته است…»

در یکسال اخیر نه تنها براساس گفته بعضی از کارشناسان مسکن قیمت ملک حدود 70درصد افزایش داشته بلکه در مواردی بیش از پنجاه درصد اجاره‌بها نیز اضافه شده است اخیراً کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفته است ابتدای سال 97 متوسط هر مترمربع قیمت مسکن شش میلیون تومان بود اما امروز متوسط قیمت هر مترمربع مسکن در تهران از شصت میلیون تومان عبور کرده و این بدان معنی است که در 5سال بهای مسکن ده برابر افزایش یافته است. دولتمردان و نمایندگان مجلس و همه کسانی که به نحوی در اداره این کشور مسئول و سهیم هستند باید به این نکته پاسخ دهند که چرا نه تنها در تهران بلکه در بسیاری از شهرها و استان‌ها دلالان و سازندگان مسکن برای آن قسمت از شهر که مسکن و ویلا به اصطلاح با قیمت‌های نجومی و سرسام‌آور خرید و فروش می‌شود سر و دست می‌شکنند.

اما وضعیت نابسامان ساخت خانه و سرپناه برای بسیاری از مردم و ده‌ها میلیون نفری که در ردیف دهک‌های پایین جامعه و یا زیر خط فقر هستند کار را به آنجا رسانده است که از جمله آیت‌ا… علیرضا اعرافی طی نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی برای این‌که ساخت یک میلیون مسکن در سال عواقب ناخوشایند و نارضایتی گسترده در پی نداشته باشد و بسیاری از متقاضیان این‌گونه واحدها توان پرداخت وام دریافتی و بهای خانه را ندارند طی نامه‌ای می‌نویسد: «…ذهنیت مردم در این طرح بر آن است که با مبلغی معادل حدود وام تخصیص یافته (550 میلیون تومان) صاحب یک خانه تقریبا 80متری خواهند شد؛ اما باتوجه به بررسی‌های کارشناسی دقیق صورت گرفته، برآورد ساخت یک واحد 77 متری در بازه زمانی دوساله، حداقل یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان خواهد بود. با کسر مبلغ وام (550 میلیون تومان)، آورده مردم یک میلیارد و صد و پنجاه میلیون تومان می‌باشد؛ یعنی هر متقاضی ماهانه حدود چهل و هشت میلیون تومان برای ساخت خانه باید پرداخت کند. مبرهن است که این مبلغ، از استطاعت اکثر توده جامعه خارج و در عوض به سود دلالان و به تبع آن، افزایش قیمت افسارگسیخته مسکن در آینده خواهد بود…»

با این اوصاف اگر امام‌جمعه مشهد و یاوران و یارانشان دریافتند که در چند روز و یا یکی دو ماه اخیر بهای مسکن بیست و پنج درصد کاهش نداشته است نظرشان را به نکاتی چند که از طریق صدا و سیما و اظهارات اصولگرایان شناخته شده و مورد اعتماد آنان بیان گردیده جلب می‌نماید چون این عده معتقد بودند با یکی شدن خط تصمیم‌گیران قوای سه‌گانه به عنوان اداره‌کنندگان کشور و برای تامین رفاه مردم گام‌های موثر برمی‌دارند و برنامه مدون 7هزار صفحه‌ای اقتصادی دارند و بهای ارز و دلار را کاهش می‌دهند و قیمت مرغ و تخم‌مرغ را به تحریم‌ها وابسته نمی‌دانستند و سیدابراهیم رئیسی با طعنه از قیمت‌ها و وضع اقتصادی دولت حسن روحانی می‌گفت و عده‌ای به کمتر از اعدام رئیس‌جمهور دولت دوازدهم قانع و راضی نمی‌شدند.

گذشته از این اخیراً اعلام نموده‌اند بهای هر مترمربع مسکن نهضت ملی به ده میلیون تومان رسیده و به یقین بسیاری از متقاضیان توان پرداخت این پول را ندارند و از بازپرداخت چند صد میلیون تومان تسهیلات عاجز می‌باشند و چه بسا زمین‌هایی که رایگان در اختیار آنان گذاشته می‌شود اگر درست و کامل مدیریت نشود در آینده به نفع دلالان و سودجویان تمام خواهد شد. بنابراین حجت‌الاسلام حسینی قمی کارشناس صدا و سیما در برنامه «به سمت خدا» با بغض می‌گوید: «دولت امسال را با سال بهار تورم اشتباه گرفته است… دولتی‌ها برای گرانی مسابقه گذاشته‌اند» و حمید رسایی نماینده سابق مجلس و از اصولگرایان مورد اعتماد راست‌گرایان با اشاره به 69درصد جهش قیمت‌ها می‌نویسد: «متوسط قیمت‌ها در فروردین 1402 نسبت به فروردین 1401، بالغ بر 69 درصد جهش داشته است. طبق شنیده‌ها، تورم نقطه به نقطه خوراکی‌ها نیز در حدود 90 درصد جهش داشته است. علی‌رغم میل باطنی رئیس‌جمهور برای بهبود معیشت مردم، متاسفانه مجموعه سیاستگذاران دولت در نیمه عمر مسئولیت، با نسخه‌ها و پیشنهادات خود، شرایط را به جایی رساندند که نرخ تورم مذکور، بالاترین نرخ تورم نقطه‌ای در تاریخ بعد از انقلاب است. حتی در دوران دفاع‌مقدس با محدودیت‌های فراوان نیز چنین تورم‌هایی مشاهده نشده است.

تصمیم‌سازانی که با نسخه‌های خود، مسبّب تورم مذکور هستند، نمی‌توانند دلسوز مردم و یاری‌دهنده دولت سیزدهم در راستای اهدافش باشند. برای تغییر جهت تورم در اقتصاد به نفع طبقات محروم و اهداف دولت سیزدهم که مدنظر رهبر انقلاب نیز می‌باشد، در درجه اول می‌بایست رئیس‌جمهور محترم با تغییر تصمیم‌سازان مذکور و تفکر حاکم بر آن‌ها، فاصله سیاستی خود را به نمایش بگذارد. در درجه دوم، نقطه آغاز جراحی اقتصادی باید از اصلاح نظام ارزی و سیستم بانکی باشد، نه جراحی معیشت مردم.»

گرانی کمرشکن و سرسام‌آور، نه تنها ده‌ها میلیون نفر را با مشکلات عدیده روبه‌رو نموده و روزبه‌روز سفره‌ها کوچکتر گردیده و در واقع امان مردم را بریده است و گاه بعضی از مسئولان و یا امام‌جمعه را آن‌گونه به سخن آورده که با کنایه و اشاره و یا با صراحت به دولتمردان و حاکمان هشدار می‌دهند، از جمله حجت‌الاسلام حسینی بوشهری امام‌جمعه شهرستان قم می‌گوید: «عده‌ای بی‌توجه به شعار سال هستند، شعار سال در حقیقت جهت‌گیری نظام است و اگر نمی‌توانید با تورم مقابله کنید حداقل آن را مهار کنید»

آیت‌ا… صادق آملی لاریجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «…مکرر به مسئولان عرض کرده‌ایم که تحمل وضعیت معیشتی برای بسیاری از مردم و بویژه دهک‌های پایین جامعه، بسیار مشکل شده است، باید فکر عاجلی کرد تا ان‌شاءالله از این مسایل عبور کنیم و کشور در مسیر صحیحی در امور اقتصادی پیش برود… امیدواریم که همه مسئولان، خصوصا دولت محترم، تلاش کنند تا از مشکلات مردم کاسته شود. ملتی که همیشه در صحنه حاضر بوده است و با همه مشکلات در مقابل دشمنی‌ها و کارشکنی‌های خارجی و داخلی ایستاده است، شایسته بهترین خدمت‌هاست.»
سیدابراهیم رئیسی و همه کسانی که می‌گفتند اقتصاد کشور را به برجام و مذاکرات با کشورهای 1+4 گره نمی‌زنیم گاه که با اندکی ریزش قیمت ارز و سکه روبه‌رو می‌شوند چگونه اظهارنظر می‌کنند؟

مناسب می‌داند نظر خوانندگان آیینه یزد را به فرازهایی از سخنان جهت‌دار سیداحمد علم‌الهدی در دوران دولت حسن روحانی جلب نماید.

«مطالبات مردم هم در مسأله مقابله با گرانی و تأمین هستی‌شان در مال‌باختگی مطالبات به حق است بدون چون و چرا مردم حق دارند مطالبه کنند و بخواهند عزیزان مسئول ما به مطالبات مردم توجه کنند که کارد به استخوانشان نرسد که بیایند وسط خیابان فریاد بزنند. -هشتم دی‌ماه 1396-»

«مردم در مضیقه معیشت و در التهاب هستند و مانند کباب روی تابه در نابسامانی اقتصادی می‌سوزند. -15 تیرماه 1397-»

«امروز در زندگی و معیشت خود دچار مشکلاتی هستیم که به امریکا مربوط نیست خرما که از امریکا وارد نمی‌شود چطور یک‌ مرتبه کیلویی سی و چند (هزار) تومان می‌شود؟ بازار را تنظیم کنید و مسأله گرانی در معیشت را حل کنید این که مربوط به فشار امریکا نیست. -27 اردیبهشت‌ماه 1398-»

اکنون که ده‌ها میلیون‌ نفر مردم این سرزمین با مشکلات فراوانی در زندگی روبه‌رو هستند، سفره آنها روزبه‌روز کوچکتر شده و سرانه‌ها کاهش یافته است و دسترسی آنها به طور معمول از مواد غذایی از جمله گوشت، میوه، برنج، لبنیات و… کوتاه‌تر گردیده و آمار خانواده‌هایی که در فقر مطلق یا زیر خط فقر و یا بیکار می‌باشند فزونی یافته است و در نهایت کلیه مایحتاج زندگی در دو سال دوران دولت سیزدهم که نشان از ناکارآمدی و ناتوانی دولتمردان و حاکمان و کارگزاران دارد تا چهارصد درصد گران‌تر از خردادماه 1400 شده اما شعارها و گفتار درمانی فزونی یافته است، چه پاسخی می‌توانند به مردم بدهند جز این‌که گفتار علم‌الهدی در 29 بهمن 1400 را تکرار کنند که اعلام نمود: «مردم دارند مقاوم بار می‌آیند الان در برابر تمام مشکلات معیشتی مردم مقاوم‌اند و همه اینها زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است» و آن عده از نمایندگان مجلس یازدهم در دولت حسن روحانی که از مرغ کیلویی 25 هزار تومان انتقادها می‌نمودند اما این روزها درباره مرغ کیلویی یکصد هزار تومان نمی‌گویند و اکثر ساکت نشسته‌اند!!

دو سال گذشت و وعده‌هایی که برای تامین رفاه و آسایش مردم داده بودند بر زمین ماند نه تنها ماه به ماه و هفته به هفته بلکه روز‌به‌روز و گاه ساعت به ساعت مایحتاج زندگی مردم گران و گران‌تر شد، به حقوق کارمندان و بازنشستگان در آخر سال 20 درصد اضافه نمودند اما تورم افسارگسیخته هر سال افزایش چشمگیری داشت حقوق‌بگیران حداقلّی توان اداره زندگی را ندارند و بر تعداد بیکاران و فقیران افزوده شد و ادامه زندگی را بر مردم مشکل‌تر نمود و اگر بنابه گفته سیداحمد علم‌الهدی در سال 1397 «مردم مانند کباب روی تابه در نابسامانی اقتصادی می‌سوختند.» امروز به مراتب وضع بدتر و اداره زندگی برای بسیاری از شهروندان مومن و صبور و زحمتکش این سرزمین مشکل‌تر و طاقت فرساتر شده است. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/ntYqZ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا