شماره 755گزیده مطالب

چین به ایران جفا کرد

گزیده مطالب شماره 755

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: عربستان در نزدیکی به چین رویکرد تاکتیکی دارد و بعد از اینکه چین را از ایران جدا کرد، رابطه خود را با چین قطع می‌کند. حسن هانی‌زاده با اشاره به سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و قطر و گسترش روابط اقتصادی و تجاری این کشور با کشورهای عربی منطقه و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس گفت: سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان برآیند چند اتفاق در منطقه است؛ تهدیدات امنیتی تایوان به چین، کمک نظامی آمریکا به تایوان، تلاش آمریکا برای شبیه‌سازی حوادث اوکراین در تایوان. با توجه به انزوای سیاسی و نظامی چین، این کشور قصد دارد به نوعی از این شرایط خارج شود از این‌رو در سفر به عربستان 25 توافق همکاری اقتصادی و انرژی با عربستان امضا شد. وی ادامه داد: همچنین دیدار رئیس‌جمهور چین با رهبران کشورهای عربی ازجمله حوزه خلیج‌فارس نشان می‌دهد که چین یک برنامه فراگیر برای صادرات کالاهای خود به کشورهای اسلامی و عربی در نظر گرفته است، اما این تلاش و هدف با مخالفت آمریکا مواجه می‌شود. آمریکایی‌ها اجازه نمی‌دهند چین به بازار بخش مهمی از جهان در آفریقا و آسیا دست یابد. این کارشناس مسائل منطقه اظهار کرد: معتقدم از نظر آمریکایی‌ها اقدام چین در گسترش روابط با کشورهای عربی منطقه، یک اشتباه راهبردی تلقی می‌شود. چین در حوزه شانگهای فعال است و کشورهای عضو شانگهای هم تاثیر اقتصادی بالایی در منطقه و جهان دارند، اینکه چین از عربستان به جهان عرب و اسلام نفوذ کند مورد پسند و رضایت آمریکا نخواهد بود و حتما برای مقابله آن برنامه دارد. هانی‌زاده درباره نتایج سفر رئیس‌جمهور چین به عربستان و تاثیر توافقات دو کشور بر ایران گفت: محمد بن‌سلمان سعی می‌کند چین را از ایران جدا کند و از نفوذ چین در شورای امنیت و در جهان استفاده کند. وی افزود: انتظار نمی‌رفت چینی‌ها به سرعت به سمت عربستان که رقیب جدی ایران در منطقه است بروند و آغوش خود را به سمت عربستان باز کنند.

وی افزود: انتظار نمی‌رفت چینی‌ها به سرعت به سمت عربستان که رقیب جدی ایران در منطقه است بروند و آغوش خود را به سمت عربستان باز کنند. به نظر چینی‌ها اشتباه بزرگی مرتکب شدند و سعی دارند از ایران فاصله بگیرند و از سفره‌های گسترده نفتی عربستان و بازار گرم کشورهای عربی برای کالاهای چینی استفاده کنند. اما این سیاست مشکل‌ساز می‌شود. چون میان ایران و چین یک توافق راهبردی بلندمدت وجود دارد گرایش ناگهانی چین به سمت کشورهای عربی قابل توجه است و جفا و بی‌وفایی چین به ایران تلقی می‌شود.

«رابطه راهبردی» با چین توهم بود
تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: روز به روز مشخص می‌شود که تعریف رابطه راهبردی با چین یک توهم بود چون فقط ایرانی‌ها چنین موضوعی را به زبان می‌آورند. حشمت‌ا… فلاحت‌پیشه افزود: چینی‌ها این پیام را به عربستان دادند که در شکست فشار حداکثری آمریکا علیه ایران، این چین است که با یک راهبرد نرم می‌تواند ملاحظات سیاسی- امنیتی اعراب در قبال ایران را به گونه‌ای پیش ببرد. بنابراین معتقدم این یک تلنگر دیگری است تا سیاستمداران ایرانی واقعیت‌های دنیای امروز را واقع‌گرایانه‌تر تحلیل کنند. وی درباره پیام امضای معاهده استراتژیک اقتصادی بین پکن و ریاض گفت: بخشی از غافلگیری همیشگی مسئولان ایرانی در قبال تحولات واقعی دنیای امروز است.

نوشتن یادگاری روی دیوار چین
از پکن رفته ریاض… محمد مهاجری، فعال سیاسی اصولگرا نوشت: آقای ‎شی از پکن رفته ریاض و با بزرگ‌ترین متحد ‎آمریکا در منطقه و جدی‌ترین رقیب اقتصادی و سیاسی ایران، قرارداد استراتژیک بسته و برای هم کلی نوشابه باز کرده‌اند. در همین حال ما روی ‎دیوار چین یادگاری می‌نویسیم.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/1R8l4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا