تیتر یکشماره 686

هیچ‌گاه تصمیمات شورای نگهبان را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام

تیتر یک شماره 686

مقصر شرایط امروز، روحانی، دولت و مجلس دهم است. بله، کارشکنی‌ها را هم می‌دانیم. کارشکنی‌هایی که در دولت خاتمی هم بود اما انفعال حسن روحانی نقش بسزایی در شرایط امروز کشور دارد.

به گزارش ایسنا، آیت‌ا… آملی لاریجانی در توییتر نوشت: «از اولین حضور این‌جانب در شورای‌نگهبان در سال 1380، قریب به بیست سال می‌گذرد. در تمام این مدت، از شورای نگهبان دفاع کرده‌ام، حتی در سال‌هایی که در قوه قضاییه بودم؛ اما هیچ‌گاه تصمیمات شورا را تا این حد غیرقابل دفاع نیافته‌ام؛ چه در تأیید صلاحیت‌ها و چه در عدم احراز صلاحیت‌ها. وی ادامه داد: سبب این نابسامانی‌ها تا حد زیادی، دخالت‌های فزاینده دستگاه‌های امنیتی از طریق گزارش‌های خلاف واقع، در تصمیم‌سازی برای شورای نگهبان است؛ به ویژه اگر عضو مسئولی که باید گزارش‌های محققانه به شورا ارائه کند خود، عامدانه چیزی بر آن بیفزاید! چنان که از وزارت اطلاعات با قاطعیت تمام مطلبی نقل می‌کنند، حال آنکه با پرسش از معاونت مربوطه در وزارت اطلاعات به صراحت این مطلب تکذیب می‌شود. آملی لاریجانی افزود: گلایه بنده از سر دغدغه‌ای است برای حفظ شأن و اعتبار شورای نگهبان. وی گفت: این فقیر وقتی با چنین وضعیتی مواجه شدم و استدلال‌هایم را بی‌تأثیر یافتم، این کلام حق متعال را بر همکاران عزیزم در شورا تلاوت کردم: «یا ایها الذین آمنوا اتقوا الله و لتنظر نفس ما قدمت لغد و اتقوا الله ان الله خبیر بما تعملون». رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: در میانه این زمانه غریب و رفتارهای عجیب به خدا پناه می‌بریم و به محضر او عرضه می‌داریم؛ اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون.»

نامه روحانی به رهبر انقلاب درباره رد صلاحیت ها
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح در جلسه هیئت دولت، در واکنش به رد صلاحیت کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری گفت: تایید صلاحیت‌ها بر عهده دولت نیست بر عهده یک نهاد دیگر است. یک نهاد مستقل است و خودش تصمیم می‌گیرد. تصمیمی که از سوی شورای نگهبان در عصر روز دوشنبه مطلع شدیم و صریح‌تر شب تایید شد دلمان می‌خواست شورا زمان فرصت بیشتری می‌گذاشت تا افراد دیگری باشند. دولت در این زمینه کار زیادی نمی‌توانست انجام دهد. روحانی بیان داشت: من به رهبر انقلاب نامه‌ای نوشتم و ایشان هم هر طور مصلحت بدانند عمل می‌کنند. این مساله برای ما مهم است. ممکن است ما گله و شکایت داشته باشیم اما هر طور فکر می‌کنم صندوق آرا را نمی‌توان رها کرد. جای صندوق ارا چه می‌خواهید بگذارید.

انتقادات شدید سید حسن خمینی در پی ردصلاحیت گسترده داوطلبان انتخابات 1400
سید حسن خمینی گفت: واقعا کافی است آقایان یک لحظه از کسوت خود بیرون آیند، آیا عملکرد خود را می‌پذیرند؟ پشت عبارت پردازی‌های زیبا و رفتارهای مقدس مآبانه سنگر گرفتن و پاسخگو نبودن و در عین حال تیشه به ریشه اصیل انقلاب زدن را نمی‌دانم چه بنامم؟! البته در این میان رقبای انتخاباتی هم که سالم از گردنه عبور کردند آسیب دیده‌اند و من اگر جای آنها بودم، انصراف می‌دادم چرا که دولت برآمده از این انتخابات توان حل هیچ مشکلی را ندارد و خود را هم در مقابل مردم و هم در مقابل خدا مسئول خواهند یافت و ناتوان در حل مسائل صحنه را ترک خواهند کرد.

خبر ناباورانه ردصلاحیت مسئولین نظام موجب تعجب و تأسف اینجانب شد
به گزارش جماران؛ متن نامه خانم دکتر زهرا مصطفوی فرزند امام خمینی(ره) بدین شرح است:
«بسمه تعالی- خبر ناباورانه ردصلاحیت مسئولین نظام که از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون در خدمت به مردم و انقلاب تلاش کرده‌اند، برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، موجب تعجب و تأسف اینجانب شد. شورای نگهبان بار دیگر در اعلام صلاحیت کاندیداها روشی را پیش گرفت که حتی اعضای خود و دیگر کاندیداها را نتوانست قانع کند، چه رسد به امثال بنده و قشر وسیعی از جامعه که می‌خواهند با رأی به کاندیداهای رد صلاحیت شده، بخصوص آقایان لاریجانی و جهانگیری در انتخابات شرکت کنند. انتظار این بود که شورای نگهبان در جهت شفاف‌سازی و اقناع عمومی، گامی جدید برمی‌داشت و به نظام جمهوری اسلامی، آبرو می‌بخشید و در جهت تحکیم این نظام که خون‌های پاک برای برپایی و حفظ آن فدا شده بود، خود را پاسخگو و تصمیمات خود را شفاف می‌نمود. متأسفانه این‌گونه گزینش‌های سلیقه‌ای سال‌ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می‌کند. هیچ نظامی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد و لازم است همه دست‌اندرکاران در راستای تقویت اعتماد عمومی و حفظ وحدت که در شرکت گسترده در انتخابات تجلی پیدا می‌کند، کوشا باشند، نه آنکه مانعی بر سر راه حضور حداکثری بر افرازند. من نمی‌دانم پذیرش نظر غیرمنصفانه شورای نگهبان که از سوی کاندیداهای محترم اعلام شده است، به مصلحت نظام و جامعه است یا خیر، اما می‌دانم که سکوت امثال بنده در این نوع حوادث، نگرانی مردم را برای آینده افزایش می‌دهد. به همین جهت، بر خود لازم می‌دانم از حضور کاندیداهای محترم و کاردانی که احساس وظیفه کردند و به صحنه انتخابات قدم گذاشتند، تشکر و رفتار شورای نگهبان را تقبیح کنم. زهرا مصطفوی»

از رد صلاحیت علی لاریجانی در حیرتم!
علی مطهری گفت: شورای‌عالی امنیت ملی حق قانونگذاری ندارد؛ قانونگذار فقط مجلس است.
به گزارش ایسنا، علی مطهری یکی از داوطلبین کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 در واکنش به علت عدم احراز صلاحیت علی لاریجانی توسط شورای نگهبان در توییتر نوشت: از رد صلاحیت خودم با وجود آنکه می‌دانم دلیل قانع کننده‌ای ندارد می‌گذرم، اما از رد صلاحیت آقای لاریجانی که همیشه‌ گوش به فرمان نظام بوده و تجربه گرانسنگی برای امروز جامعه ما داشت در حیرتم!
استناد به مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی درباره اقامت یا تحصیل اقوام درجه یک مقامات عالی در کشورهای دیگر، پذیرفته نیست زیرا این شورا حق قانونگذاری ندارد. قانونگذار فقط مجلس است.

بیانیه علی لاریجانی خطاب به مردم ایران
به گزارش ایسنا، علی لاریجانی مشاور مقام معظم رهبری، یکی از داوطلبین کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 1400 بیانیه‌ای به شرح زیر صادر کرد.
«بسم الله الرحمن الرحیم- ملّت عزیز و عظیم‌الشأن ایران- در این دوره از انتخابات، بر حسب وظیفه اسلامی، ملّی و انقلابی و بر اساس تأکید رهبر معظّم انقلاب اسلامی مبنی بر حضور حداکثری در انتخابات و توصیه مراجع عظام تقلید و برخی صاحب‌نظران دانشگاهی و اقشار مختلف مردم، لازم دیدم برای خدمتگزاری به ملّت، به صحنه انتخابات وارد شوم. با حمایت شما عزیزان بخصوص نخبگان جامعه، برای رفع مشکلات پیش‌روی ملّت، عزمی راسخ داشتم؛ اما حال آنکه روند انتخابات اینگونه رقم زده شد، بنده وظیفه خویش را در پیشگاه الهی و ملّت عزیز انجام داده‌ام و راضی به رضای الهی هستم و از همه کسانی‌که در این مدّت کوتاه، ابراز لطف فرمودند، سپاسگزارم و امیدوارم برای اعتلای ایران اسلامی، در انتخابات حضور یابید. بنده خدا- علی لاریجانی- 1400/3/4»

اسحاق جهانگیری: به خدا پناه می‌برم
به گزارش ایسنا، بخش‌هایی از بیانیه اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:
«به نام خدا- هموطنان عزیز- با اعلام اسامی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان، «عدم احراز صلاحیت» اینجانب نیز مشخص شد. به طور طبیعی مسئولیت این تصمیم و مبانی و معیارهای حقوقی و قانونی و نیز آثار سیاسی و اجتماعی مترتب بر آن متوجه شورا است، اما بار بزرگ مسئولیت در پیشگاه خداوند و تعهد در برابر شما هموطنان عزیز را از دوش من برداشت… به خدا پناه می‌برم و عدم احراز صلاحیت بسیاری از شایستگان را تهدیدی جدی برای مشارکت همگانی و رقابت عادلانه گرایش‌ها و جریان‌های سیاسی بویژه اصلاح‌گرایان می‌دانم و امیدوارم که جمهوریت نظام، مشارکت موثر مردم در تعیین سرنوشت خود، منافع ملی و آینده ایران فدای مصالح آنی سیاسی نشود… اسحاق جهانگیری- چهارم خرداد 1400»

امکان مشارکت فعال در انتخابات از ما سلب شده است
به گزارش ایلنا،‌ آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات ایران در واکنش به نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، اظهار کرد: متاسفانه مسیری که شورای نگهبان به صورت مکرر و مداوم در مواجهه با انتخابات و نهادهای انتخابی در پیش گرفته است نه تنها نقض حق انتخاب آزاد شهروندان و حاکمیت ملی که در قانون اساسی بر آن تصریح شده، است، بلکه انتخابات را هم از معنا و مفهوم تهی کرده و این رویه یکی از پایه‌های اصلی و مبانی انقلاب اسلامی را در نهایت به محاق خواهد برد. بارها گفته‌ایم این رویه بزرگترین تهدید برای امنیت و منافع ملی کشور است. وی افزود: در شرایطی که همه نظرسنجی‌ها بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات1400 دلالت می‌کند، شورای نگهبان حداقل ظرفیت‌هایی که می‌توانست بر این مشارکت اثر مثبت بگذارد را نیز با اعلام این لیست حذف کرد. ظاهرا همان‌طورکه آقای کدخدایی گفتند از نظر شورای نگهبان دیگر ارتباطی بین مشارکت حداکثری و مشروعیت نظام وجود ندارد. منصوری در پاسخ به اینکه جبهه اصلاحات ایران پس از ردصلاحیت همه نامزدهای خود چه تصمیمی اتخاذ خواهد کرد گفت: این تصمیمی است که باید در مجمع عمومی جبهه گرفته شود. اما این جزو قاعده رقابت‌های سیاسی در همه دنیاست که هر جریان یا گروه سیاسی باید نامزد یا نامزدهای مورد تایید خود را برای حضور در این رقابت داشته باشد تا بتواند در انتخابات مشارکت فعال داشته باشد. تا تصمیم مجمع عمومی فقط می‌توانم بگویم که امکان مشارکت فعال در انتخابات 1400 از ما سلب شده است.

کوه، موش زایید/ جمهوریت نظام با مشارکت اقلیت قربانی می‌شود
به گزارش ایلنا، علی جنتی فرزند دبیر شورای نگهبان و وزیر ارشاد دولت یازدهم در واکنش به اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده برای انتخابات ریاست جمهوری نوشت: «سرانجام پس از ده روز بحث و مناقشه شورای نگهبان نامزدهای مورد نظر خود را برای ریاست‌جمهوری اعلام نمود؛ یک ضرب‌المثل فارسی می‌گوید «کوه زایید، موش زایید!» بدیهی است با این تعداد کاندیدای پوششی از هم‌اکنون نتیجه انتخابات روشن است و آنچه در این میان با مشارکت اقلیت قربانی می‌شود، جمهوریت نظام خواهد بود».

آقای روحانی! آشی که پخته‌اید را می‌بینید؟
عصرایران؛ مصطفی داننده- امروز اصول‌گرایانی که در سال92 و 96 با رای منفی مردم برای حضور در ریاست جمهوری روبرو شده بودند خود را آماده حضور در پاستور می‌کنند.
شرایط را می‌بینید آقای روحانی؟ مردمی که با هزار امید به شما رای دادند الان تنها نظاره‌گر هستند و ناامید از فردایی که دوست داشتند شما آن را بسازید اما نشد آنچه باید بشود. بله، ترامپ از لُپ‌لُپ‌های آمریکایی درآمد و برجام را به کما برد. زندگی مصنوعی برجام هم به معنای واقعی کلمه، اقتصاد ایران را فلج کرد. همه می‌دانیم تحریم‌‌های این دوره آمریکا بسیار سخت و نفس‌گیر بوده است. تمام راه‌های نفس کشیدن اقتصاد کشور را بسته بودند اما ترامپ بهانه خوبی برای ناکارآمدی دولت نیست. اقتصاد تحریم بود اما آیا در مسائل دیگر و تصمیم‌گیری‌ها هم تحریم بودیم؟ آیا در مسائل فرهنگی هم ترامپ مقصر است؟ بحران‌های اجتماعی را هم ترامپ خلق کرد؟ نابسامانی در ورزش کشور هم کار آمریکاست؟ مردم عملکرد نمایندگان مجلس دهم را هم باید به‌نام ترامپ بزنند؟ در 4 سال عمر مجلس دهم چه قدمی در راستای شعارهایی داده شده بود برداشته شد؟ مقصر شرایط امروز، روحانی، دولت و مجلس دهم است.

بله، کارشکنی‌ها را هم می‌دانیم. کارشکنی‌هایی که در دولت خاتمی هم بود اما انفعال حسن روحانی نقش بسزایی در شرایط امروز کشور دارد. مردمی که با هزار امید پای صندوق رای دادند، امروز با نهایت تاسف از ناامیدی حرف می‌زنند. کاش رییس‌جمهور کمی به گذشته نگاه می‌کرد و مشاهده می‌کرد چگونه ممکن است رقبای او هم‌اکنون ریاست مجلس و احتمالا ریاست جمهوری را هم در اختیار خواهند گرفت. حالا که گذشت اما وقتی دوران ریاست جمهوری به پایان رسید و از سد دادگاه، دادگاه نمایندگان افراطی مجلس دهم که خود را انقلابی می‌دانند گذشتید، از شرایط کشور در زمان خودتان حرف بزنید. بگویید چه شد که از دولت موفق یازدهم که منتهی به برجام و ثبات در کشور شده بود به دولت دوازدهم رسیدیم که قیمت‌ها لحظه‌ای بالا می‌رفت و دولت صبح جمعه متوجه اتفاقات کشور می‌شد. واقعا چقدر برای ما که به شما رای دادیم سخت بود که بشنویم صد رحمت به زمان احمدی‌نژاد! شرایط امروز مقصران زیادی دارد اما یکی از مهم‌ترین آنها حسن روحانی است. امروز اگر کار به درستی انجام می‌شد، بدون دردسر تفکر اعتدال و عقلانیت می‌توانست تداوم پیدا کند و داستان مجلس و ریاست جمهوری این چنین نوشته نشود. بهتر است در سال‌های پیش‌رو جریان اصلاحات و اعتدال به فکر رسیدن به هوای تازه و آدم‌های تازه با حرف‌های تازه باشند که اگر به دنبال تکرار گذشته باشند، آش همان آش است و کاسه همان کاسه.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/xr69F

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا