شماره 634گزیده مطالب

به قانون اساسی برگردیم

گزیده مطالب شماره 634

یک استاد دانشگاه با بیان اینکه «برای تحقق اقتصاد قوی نیازمند بازگشت به قانون اساسی و اصلاح تفکر اقتصادی موجود هستیم» گفت: نظام بانکی و مالیاتی موجود موانع اصلی تحقق اقتصاد قوی هستند.

حسن راغفر در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه نگرش سیاستگذاران و مجریان مهمترین مانع تحقق اقتصاد قوی است، افزود: نگرش حاکم بر مسائل اقتصادی چالش‌های اصلی را در جامعه ایجاد کرده است و به تبع آن مشکلات عدیده اقتصادی امروز مثل بیکاری، تورم، جهش نرخ ارز و آسیب‌پذیری در برابر تکانه‌های خارجی دور از ذهن نبوده است.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: اولین قدم برای تحقق اقتصاد قوی اصلاح این نگاه و نگرش موجود است، بر این اساس با اصلاح این نگاه می‌توان انتظار تغییر کارکردهای نظام مالیاتی و بانکی کشور را داشت. او افزود: کارکردهای امروز نظام بانکی کشور باید متحول شوند، در واقع تغییرات باید به نحوی باشد که منابع و سپرده‌های خرد مردمی به سمت تولید هدایت شوند. استاد دانشگاه الزهرا با ابراز اینکه با اصلاح کارکردهای نظام مالیاتی، می‌توان به مالیات‌ستانی عادلانه از فعالیت‌های کاذب و رانتی اقتصاد امیدوار بود، تاکید کرد: در حال حاضر عدم مالیات‌ستانی از فعالیت‌های سوداگرانه مثل خرید و فروش ارز، سکه، مسکن و حتی درآمد سهام یک نقصان تلقی می‌شود. راغفر گفت: باید در راستای این اصلاحات برای تحقق اقتصاد قوی، حمایت‌های مالیاتی از تولیدکنندگانی که از انرژی ارزان بهره‌مند می‌شوند پایان یابد. از سوی دیگر بسیاری از فعالیت‌های صادراتی مثل صادرات مواد خام معدنی امروز معاف از مالیات است که تمام این رویه‌ها باید اصلاح شود.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/W3vxk

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا