شماره 669گزیده مطالب

مصوبه مجلس نتیجه‌ای جز نابودی برجام نخواهد داشت

گزیده مطالب شماره 669

یک تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی درباره مصوبه اخیر مجلس اظهار داشت: اگر هدف مجلس از این مصوبه، لغو تحریم‌ها باشد، مبنای نادرستی دارد. به این دلیل ساده که مفاد این طرح که عمدتا مبتنی بر افزایش غنی‌سازی تا 20 درصد و اجرا نکردن پروتکل الحاقی است از پیش از برجام وجود داشت. دیاکو حسینی گفت: یعنی پیش از شکل‌‌گیری برجام ما پروتکل را اجرا نمی‌کردیم و غنی‌سازی 20 درصد را نیز داشتیم، اما نه تنها کمکی به لغو تحریم‌ها نکرد، بلکه این دو عامل از عوامل اصلی بودند که اجماع بین‌المللی علیه ایران شکل دادند و زمینه را برای شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت فراهم کردند. البته آن قطعنامه‌ها بعد از برجام و در قطعنامه 2231 لغو شدند.

وی با تاکید بر اینکه بازگشت به آن دوران برای لغو تحریم کاملا بی‌معنا است، ادامه داد: این عوامل نه تنها در لغو تحریم‌ها ناموفق بوده بلکه به فلسفه وجودی تحریم‌های تازه علیه ایران خواهد انجامید. از این جهت مبنای این مصوبه برای رسیدن به هدفی که در عنوان طرح اعلام شده است، مشکل اساسی و بنیادی دارد. این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با نادرست خواندن زمان اجرای این مصوبه، یادآور شد: ما می‌دانیم دولت آمریکا به زودی تغییر می‌کند و اول بهمن‌ماه دولت جدید مستقر خواهد شد. فشار حداکثری علیه ایران شکست خورده و دولت جدید آمریکا نیز براساس گفته خودشان قصد ادامه آن را ندارند. ایران سه سال گذشته را مقاومت کرده و برای حفظ برجام خون جگر خورده است، همچنین تلاش‌هایش؛ منزوی کردن آمریکا و ناامید کردن اسرائیل از نابودی برجام را در پی داشته است. بنابراین چنین طرحی در این زمان‌ که در آستانه به ثمر نشستن این مقاومت سه ساله و دستاوردهای حقوقی ایران هستیم، نتیجه‌ای جز نابودی برجام نخواهد داشت و می‌تواند کاملا به نفع رژیم صهیونیستی باشد. وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس صرفا به نیت سیاست داخلی این موضوع را جلو برده‌اند، تصریح کرد: همه ما اطلاع و اطمینان بالایی داریم که آقای بایدن نه به خاطر ما بلکه به خاطر خود آمریکا در ماه اول حضورش در کاخ سفید، بخشی از تحریم‌ها و فشارها را متوقف خواهد کرد. حسینی تاکید کرد: بعد از آن همه تلاش و مقاومتی که در سه سال داشته‌ایم، این مصوبه به نوعی خودکشی سیاسی و لگدمال کردن همه دستاوردهایی ناشی از مقاومت مردم ایران در برابر فشارها و درایت وزارت امور خارجه در مدیریت فضای بین‌المللی خواهد بود.

مجلس یازدهم درصدد مطرح کردن خود است
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با طرح اخیر مجلس درباره لغو برجام اظهار داشت: من فکر می‌کنم، لغو پروتکل الحاقی به نتیجه نرسد به هر حال در کشور، عقلایی وجود دارد، چنین افرادی در مجلس و شورای نگهبان هم حضور دارند. در راس نظام مقام رهبری نیز هشیار هستند و طرح این مساله برای کشور بسیار خطرناک است. برنا نوشت، سید ناصر قوامی خطاب به نمایندگان گفت: اگر بخواهید جلوی بازرسان را در این شرایط بگیرید مساله مذاکره و بازگشت آمریکا به برجام نیز با مشکل روبه‌رو می‌شود. وی تاکید کرد: من بعید می‌دانم این طرح به سرانجام برسد ولی اگر برسد به نفع کشور ما نخواهد بود و موجب اتحاد دشمنان ما خواهد بود و امکان دارد، سازمان ملل نیز قطعنامه‌ای علیه کشورمان صادر کند. وی تصریح کرد: مجلس یازدهم با این تندروی‌ها و شعارها در صدد مطرح کردن خود است.

آیا عملکرد مجلس مبتنی بر مصالح ملی است؟
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه عملکرد مجلس یازدهم در چندماهی که شکل گرفته است، طوری بوده که نمی‌شود همه اقدامات نمایندگان را مبتنی بر مصالح ملی دانست. علی صوفی اظهار داشت: تصمیمات مجلس درحالی است که انتظار می‌رود در شرایط کنونی مجموعه حاکمیت اعم از قوای سه‌گانه و دیگر نهادها برای تحقق منافع ملی عزم راسخی داشته باشند و نه تنها در کار یکدیگر خلل ایجاد نکنند، بلکه باهم در تعامل کامل باشند. چنین حالتی در مواجهه با کشورهای غربی بیش‌از پیش انتظار می‌رود. دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات تصریح کرد: متاسفانه نمایندگان مجلس در طرح اخیرشان به دنبال خروج ایران از برجام هستند و می‌خواهند شرایطی را ایجاد کنند که اساسا دیگر امکان مذاکره وجود نداشته باشد. وی تاکید کرد: نمایندگان می‌خواهند دولت را در شرایطی قرار دهند که به تعهداتش عمل نکند و در نهایت از برجام خارج شود.

درخواست برجامی فرانسه از ایران
سخنگوی وزارت خارجه فرانسه گفته بازگشت ایران به تعهدات برجامی جهت تجدیدنظر دولت بعدی آمریکا درخصوص این توافق هسته‌ای ضروری است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه این اظهارات را در مصاحبه‌ای با شبکه خبری «العربیه» مطرح کرده است. وی توضیح داد بازگشت ایران به توافق هسته‌ای، شرطی ضروری برای تجدیدنظر دولت بایدن در قبال این توافق است. سخنگوی وزارت خارجه فرانسه همچنین گفت: «توافق هسته‌ای برجام، برای اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای، توافقی ضروری است.»

تاکید اتحادیه اروپا بر حفظ برجام
اتحادیه اروپا تاکید کرد که این اتحادیه به همراه آمریکا باید برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک تلاش کنند. اتحادیه اروپا دستورکار جدید خود را در رابطه با همکاری این اتحادیه با آمریکا برای تغییر جهانی اعلام کرد که خطاب به نهادهای آن ابلاغ شده است. در بخشی از این دستورکار در رابطه با ایران آمده است: لازم است که اتحادیه اروپا و آمریکا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) که در قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیز تصویب شده است، تلاش کنند. در ادامه آمده است: توافق هسته‌ای با ایران یک عنصر کلیدی در معماری عدم اشاعه در جهان است و ما می‌بایست با همکاری با یکدیگر به دستاوردهای آن بیفزاییم. جوزف بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز در واکنش به ترور جنایتکارانه شهید محسن فخری‌زاده، آن را اقدامی مجرمانه خواند و بر لزوم حفظ برجام تاکید کرد.

بهترین راه برای ایجاد ثبات کنار آمدن با برجام است
رئیس‌جمهور منتخب آمریکا در گفت‌وگویی به تشریح مواضعش درباره دیپلماسی آتی دولتش با ایران و به ویژه در زمینه توافق هسته‌ای پرداخت. جو بایدن در پاسخ به این سوال که آیا به دیدگاهش درباره توافق هسته‌ای ایران که پیش از این در یادداشتی در پایگاه اینترنتی شبکه سی.ان.ان منتشر کرده بود پایبند است یا نه، گفت: سخت خواهد بود، اما بله. او در یادداشتش نوشته بود که «اگر ایران به پایبندی جدی به توافق هسته‌ای بازگردد، آمریکا به عنوان نقطه آغاز مذاکرات بعدی به این توافق باز خواهد گشت» و تحریم‌هایی را که در دولت دونالد ترامپ علیه ایران اعمال شده بود، لغو کند. بایدن در این گفت‌وگو افزود: ببینید، بحث زیادی درباره موشک‌های نقطه زن و طیف دیگری از چیز‌هایی وجود دارد که موجب ثبات‌زدایی منطقه می‌شوند، اما واقعیت این است که بهترین راه برای رسیدن به کمی ثبات در منطقه کنار آمدن با این برنامه هسته‌ای است. او همچنین مطرح کرد که اگر ایران به یک بمب هسته‌ای دست پیدا کند فشار زیادی بر سعودی‌ها، ترکیه، مصر و دیگران اعمال می‌کند تا این که آن‌ها هم خودشان بخواهند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کنند و «آخرین چیز بدی که ما در این بخش از جهان می‌خواهیم، ایجاد توان و ظرفیت هسته‌ای است». رئیس‌جمهور منتخب آمریکا ادامه داد: با رایزنی متحدان و شرکایمان در مذاکرات و توافق‌های بعدی برای سخت‌تر و طولانی‌تر کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران همچنین مطرح کردن برنامه موشکی‌اش، مشارکت خواهیم کرد. او افزود: آمریکا اگر ضرورت داشته باشد، همیشه گزینه بازگردانی سریع تحریم‌ها را دارد و ایران این را می‌داند.

تلاش مجلس نمایندگان امریکا برای بازگشت به برجام
رئیس جدید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا طی بیانیه‌ای از تلاش خود برای بازگشت این کشور به توافق هسته‌ای با ایران خبر داده است. به گزارش ایلنا به نقل از رپابلیک ورلد، «گرگوری میکس» رئیس جدید کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان در این بیانیه تصریح کرده که کمیته تحت ریاستش برای پیوستن دوباره امریکا به برجام و سازمان جهانی بهداشت تلاش خواهد کرد. میکس نخستین امریکایی آفریقایی‌ تباری است که به‌عنوان رئیس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان امریکا انتخاب می‌شود.

قانون مجلس معیشت مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد
یک نماینده مجلس دهم در خصوص مصوبه اخیر مجلس و اثرات اقتصادی این مصوبه، اظهار داشت: به محض تصویب این طرح در مجلس و باتوجه به احتمال‌هایی که درخصوص تحولات بعد از اجرای آن وجود داشت، شاهد بودیم که نمودار قیمت ارز و سکه در بازارهای ما روند صعودی پیدا کرد. طیبه سیاوشی گفت: اثرات این مصوبات بر زندگی مردم مشخص و ملموس است که معیشت آنها به‌ویژه طبقات پایین‌تر را مورد آسیب قرار می‌دهد. البته نمایندگان مجلس یازدهم معتقدند که این طرح می‌تواند نان شب مردم را تامین کند. وی با اشاره به برخی تحلیل‌های متفاوت نسبت به قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها بیان کرد: از سوی دیگر برخی تحلیلگران معتقدند که این مصوبه، سیاست چماق و هویج ما در مقابل غرب است و منظور از تصویب این طرح این است که طرف غربی را تحت فشار قرار دهد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/oYxdU

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا