شماره 774گزیده مطالب

سطح مدیران کابینه رئیسی متوسط رو به پایین است

گزیده مطالب شماره 774

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در تحلیل خود از شرایط کشور بعد از دوسال ریاست رئیسی بر کشور می‌گوید: سطح مدیران متوسط روبه‌پایین است. در کابینه دولت سیزدهم هیچ ژنرالی نمی‌بینیم.

غلامعلی رجایی، استاد دانشگاه در تحلیل عملکرد دولت سیزدهم می‌گوید: گمان می‌کنم که اکنون بعد از 2سال نتایج روشن شده و بهتر می‌توان عملکرد دولت را بررسی کرد. از اول هم گفتیم چون فردی در یک قوه رئیس بوده نمی‌تواند حتما در قوه دیگر عملکرد موفق و مثبتی داشته باشد. کسی که در ساختار اجرایی نبوده، بسیار زمان می‌برد تا با ساختار دولت آشنا شود، تصمیم‌گیری کند، روابط خارجی را بفهمد و بعد آن را تنظیم کند. در قوه قضاییه که چنین مسائلی نبوده، کلا یکسری شعب و آیین‌نامه و مسائل این‌چنینی در میان بوده است و کاری به بودجه‌ریزی و روابط با دنیا نداشته‌اند.

وی ادامه داد: وقتی دولت روی کار آمد طبیعتا هیچ آشنایی با امور نداشت و به جای اینکه از نیرو‌ها برای مدتی استفاده کند تا شرایط کار دستشان بیاید، همه نیرو‌های قبلی را هم تغییر دادند و خب این یکی از مهمترین اشکالات دولت بود. از سوی دیگر سطح مدیران متوسط روبه‌پایین است. در کابینه دولت سیزدهم هیچ ژنرالی نمی‌بینیم. مثلا در دولت قبل آقای جهانگیری از پایین‌ترین سطوح شروع کرده بود و سلسله مراتب مدیریتی را طی کرده بود تا به معاون اولی ریاست جمهوری رسید.

رجایی با بیان اینکه شرایط کشور از دولت قبل خطیرتر است، تصریح کرد: باورمان نمی‌شود ایران قدرتمندی که در ساحت بین‌الملل تعیین‌کننده بود و حرفی برای گفتن داشت، به شرایط نفت در برابر غذا رسیده است؛ کشور‌های همسایه حتی پول‌هایمان را نمی‌دهند و نفت‌مان را با تخفیف‌های بالا به کشور‌هایی همچون چین می‌فروشیم. طبیعتا رئیس جمهوری که با رای حداقلی روی کار می‌آید کابینه ناکارآمدی هم ایجاد می‌کند. در گذشته هم گفتم که رئیسی باید پایان دولت خود را اعلام کند. این دولت با وجود همه زحماتی که می‌کشد و باید از آن‌ها تشکر کنیم، موفق نبوده است و مجلس هم مماشات زیادی با این دولت کرده است.

او ادامه داد: مجلس باید سوال از رئیس‌جمهور را مطرح کند. واقعا نمی‌دانم دیگر چه بلایی باید سر کشور و اقتصاد بیاید تا رئیس‌جمهور را مورد سوال قرار دهند؟ حتی اگر نمایندگان مجلس به فکر رای‌آوری در دولت بعد هستند هم‌اکنون نباید به این موضوع بی‌تفاوت باشند. رجایی می‌گوید: دولت فعلی تحرک و پویایی دولت احمدی‌نژاد را هم ندارد. این دولت برخلاف دولت روحانی یکجانشین نیست. البته از سرگیری روابط با عربستان هم از کار‌های مورد قبول دولت است، اما در مجموع عملکرد خوبی ندارد. اگر یک اعتبارسنجی صورت بگیرد، اعتبار دولت به مراتب از دوسال قبل کمتر خواهد بود.

او می‌گوید: خبرنگاران باید از دولت بپرسند که وقتی می‌گویید تحرک و نشاط و امید در جامعه وجود دارد، از کدام جامعه صحبت می‌کنید؟ وضعیت مردم را نمی‌بینید؟ شرایط مردم مستاجر را دیده‌اید؟ کدام نشاط؟ کدام امید به آینده؟ در سالی که رهبری کاهش تورم را اعلام کردند، چرا این اتفاق رخ نداده است؟ ادامه این ناکارآمدی‌زدگی بیشتر مردم و کاهش بیشتر اعتبار اجتماعی دولت را به همراه دارد که این تاثیر مستقیمی در چانه‌زنی دولت در حوزه سیاست خارجی دارد. رجایی با تاکید بر اینکه رئیسی باید وزاری ناکارآمد را تغییر دهد، گفت: دولت باید تغییر جدی دهد با تغییر یکی دو وزیر که اتفاقی رخ نمی‌دهد. مثلا فرق بذرپاش با عبدالملکی چیست؟ بذرپاش چه تخصص و سابقه‌ای داشت که یک وزارت‌خانه به او بدهند؟ دولت باید تغییر رویه دهد و معیشت مردم را در جهت حل مسئله اولویت قرار دهد. «خبر فوری»

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/t48C8

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا