شماره 711گزیده مطالب

حذف ارز 4200 تومانی قیمت دارو را 4برابر می‌کند

گزیده مطالب شماره 711

محمدرضا واعظ‌مهدوی، رئیس انجمن علمی اقتصاد و سلامت ایران هشدار می‌دهد که حذف ارز دارو و مواد اولیه آن، قیمت دارو را 4برابر خواهد کرد. وی با رد اینکه با حذف ارز 4200 دارو می‌توان معادل ریالی آن را به مردم کمک کرد، می‌گوید 5میلیون نفر فاقد بیمه درمانی در کشور وجود دارد که آسیب‌پذیرترین دهک‌های درآمدی هستند.

به گزارش جماران؛ انجمن علمی اقتصاد و سلامت ایران در نامه‌ای به رئیس‌جمهور ضمن اعتراض به حذف ارز ترجیحی ده‌ها قلم از اقلام دارویی، هشدار داده است که این اقدام علاوه‌ بر اینکه آلام خانوارهای دارای بیمار را به‌شدت افزایش می‌دهد، هزینه زندگی آنها را در این دوران پرمشقت اقتصادی غیرقابل تحمل می‌کند.

روزنامه «فرهیختگان» در ادامه نوشت: در این نامه آمده است که این اقدام غیرقانونی سازمان غذا و دارو، علاوه ‌بر اینکه خطوط قرمز اعلام‌ شده توسط دولت سیزدهم- یعنی جلوگیری از افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی را آشکارا نقض می‌کند، از یک سو موانع بزرگ‌تری رویاروی تولیدکننده‌های داخلی قرار می‌دهد که نتیجه آن، نابودی صنایع تولیدی دارویی و افزایش شدید قیمت دارو برای شهروندان و نیز تحمیل هزینه‌های ارزی کلان برای واردات دارو خواهد بود.

در این نامه همچنین تاکیدشده حذف ارز 4200 دارو و مواد اولیه آن در شرایط فعلی، علاوه‌ بر اینکه زمینه‌های بی‌ثباتی اجتماعی را ترغیب می‌کند، ثبات سیاسی را نیز هدف گرفته است. وی می‌گوید حذف ارز دارو و مواد اولیه آن، قیمت دارو را 4برابر خواهد کرد. وی با رد اینکه با حذف ارز 4200 دارو می‌توان معادل ریالی آن را به مردم کمک کرد، می‌گوید 5میلیون نفر فاقد بیمه درمانی در کشور وجود دارد که آسیب‌پذیرترین دهک‌های درآمدی هستند. سوال این است که تکلیف اینها چه می‌شود. واعظ‌مهدوی معتقد است اگر اراده‌ای در سازمان غذا و دارو برای بهره‌گیری از سامانه‌های نظارتی همچون تیتک وجود داشته باشد، می‌توان دغدغه فساد و رانت را حل کرد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/lY3Qw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا