شماره 698گزیده مطالب

با زندانیان باید با ‎کرامت رفتار شود

گزیده مطالب شماره 698

عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس در توئیتی به موضوع بدرفتاری با زندانیان در زندان اوین اشاره کرد. محمدحسن آصفری در توئیتی نوشت: ‏بایستی با زندانیان با ‎کرامت رفتار شود، زندان برای ‎مجرم‌پروری نیست بلکه ‎کانون تربیت است. لازم است مسئولان امر ضمن برخورد با خاطیان واقعه اخیر، گزارش آن را ارائه دهند.

واکنش کانون وکلا به حادثه زندان اوین
رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز نوشت: انتشار فیلم ضرب و شتم زندانیان و شکست کرامت آنها در صحن زندان اوین توسط زندانبانان این واقعیت تلخ را نشان داد که اینگونه رفتارهای مجرمانه و هنجارشکنان با زندانیان معلول عدم‌نظارت قضایی و انتظامی در بازداشتگاه‌ها و زندان‌های کشور است. جلیل مالکی افزود: وقتی مجریان قانون از زیر چتر ضوابط نظارتی آن هم در جایی که تحت شدیدترین نظارت‌های دوربین‌های مداربسته قرار دارند، خارج می‌شوند و یا زیر چتر نظارتی قرار دارند ولی هراسی از نظارت قضایی و یا انتظامی ندارند، طبیعی است که خود را بی‌نیاز از پاسخگویی تصور نموده و مبادرت به رفتارهای خشن و ناشایستی نمایند که نمونه‌ای از آن در فیلم منتشره هویداست. هم قانون آیین دادرسی کیفری هرگونه تعرض فیزیکی و یا غیرفیزیکی به افراد بازداشت شده و یا زندانی را منع نموده و برای آن ضمانت اجرای کیفری در نظر گرفته است و هم آیین‌نامه اجرایی سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور به اندازه کافی ضوابط نظارتی دارد.

پیگیری موضوع زندان اوین در کمیسیون اصل90
رئیس مجلس تاکید کرد: کمیسیون اصل90 با هماهنگی دادستانی کل موضوع مربوط به زندان اوین را پیگیری کنند. نماینده دشتستان با اشاره به انتشار فیلم و عکس‌های از زندان اوین اظهار داشت: انتشار این تصاویر از رسانه‌ها مایه تاسف است از این نظر که اجحاف در حق زندانیان صورت گرفته و دستمایه‌ای برای حمله به کارکنان خدوم قوه قضائیه شده و حتما باید با عوامل احتمالی ارتکاب جرم برخورد قانونی صورت گیرد. وی افزود: خلاف چند مامور را نباید به بدنه یک دستگاه خدوم که در این سال‌ها شاهد تحول آن بودیم تسری داد. رضایی با بیان اینکه از تعدادی زندان در کشور بازدید داشتم، گفت: آنچه رسانه‌های اجاره‌ای سعودی و تریبون‌های ملکه روایت می‌کنند متفاوت است. قالیباف در پاسخ به اظهارات نماینده دشتستان گفت: کمیسیون اصل90 با هماهنگی دادستان کل موضوع مربوط به اوین را دنبال می‌کند و اطلاع‌رسانی در این زمینه انجام خواهد شد.

بازدید هیاتی از زندان اوین
سخنگوی‌ کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با اشاره به ورود این کمیسیون به موضوع تصاویر منتشر شده از زندان اوین گفت که هیاتی از کمیسیون اصل نود از زندان اوین بازدید می‌کند. علی خضریان اظهار کرد: به دنبال ماموریت رئیس مجلس به کمیسیون اصل نود برای پیگیری اتفاقات زندان اوین و تصاویر منتشر شده از آن، کمیته قضائی این کمیسیون در حال پیگیری این موضوع است. وی ادامه داد: طی روزهای آتی اعضای کمیسیون ضمن برگزاری جلسه با مسئولان قضائی و سازمان زندان‌ها، بازدیدی از زندان اوین انجام خواهند داد.

واکنش به انتشار فیلم زندان اوین
حسن رحیم‌پور ازغدی در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: ‌آیا برای اصلاح امور باید منتظر افشای نادرستی‌ها از سوی دشمنان نظام باشید؟ آیا مکانیزم خوداصلاحی و نهاد نظارت و نهی ازمنکر در حاکمیت، درست کار می‌کند؟ عذرخواهی، عالی است، اما کافی است؟ اگر اشکالات، رسانه‌ای نشوند، آیا ادامه نمی‌یابند؟

دستور قالیباف برای بررسی فیلم‌های اوین
رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون اصل 90 مأموریت داد با هماهنگی دادستان کل ماجرای فیلم منتشر شده از زندان اوین را بررسی کند. به گزارش ایسنا، ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در تذکر شفاهی گفت: در روزهای اخیر فیلم‌ها و تصاویری از زندان اوین در رسانه‌های بیگانه منتشر شده است، این موضوع مایه تأسف است هم بابت اجحافی که در حق برخی زندانیان صورت گرفته است و هم بابت اینکه این موضوع دستمایه‌ای شده است برای حمله به دستگاه قضایی و کارکنان شریف آن. رضایی ادامه داد: باید با عوامل احتمالی تخلف و یا جرم برخورد قانونی و قاطع صورت بگیرد، البته خلاف چند مأمور را نباید به بدنه یک دستگاه خدوم که در این سال‌ها شاهد برخورد قاطع آن با فساد بودیم تسری داد. وی ادامه داد: در یک‌سال اخیر از تعدادی از زندان‌ها بازدید داشتم، شاهد بودم که شرایط با آنچه رسانه‌های اجاره‌ای سعودی و تریبون‌های ملکه در لندن و آلبانی و دیگر کشورها روایت می‌کنند متفاوت است، قضات و کارکنان شریف قوه قضائیه در سخت‌ترین شرایط در حال فعالیت هستند و این روا نیست که به یک بهانه مورد حمله قرار بگیرند. محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات رضایی دستور داد که کمیسیون اصل 90 موضوع زندان اوین را پیگیری کند.

تعلیق برخی پرسنل زندان اوین
رئیس سازمان زندان‌ها گفت: پرسنل بیتفاوتِ سازمان در فیلم‌های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند و پرونده‌هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد. محمدمهدی حاج محمدی در توئیتر نوشت: «پرسنل بیتفاوتِ سازمان در فیلم‌های منتشره، به هیات تخلفات اداری معرفی و از خدمت معلق شدند. پرونده‌هایی هم به دادسرای نظامی ارجاع شد. در سال گذشته، برخورد با تخلفاتی که منتهی به خاتمه خدمت پرسنل خاطی سازمان شد، رشد 30 درصدی داشته است.»

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/MePPE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا