شماره 713گزیده مطالب

ایجاد شعب تخصصی «جرم سیاسی» در همه مراکز استان‌ها

گزیده مطالب شماره 713

با دستور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، شعب تخصصی رسیدگی‌کننده به جرایم سیاسی با حضور هیأت منصفه به کلیه مراکز استان‌ها گسترش پیدا کرد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، طبق اعلام حجت‌الاسلام مصدق معاون اول عدلیه با گذشت 5ماه از دوره جدید قوه قضائیه در راستای دستور حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای عملیاتی کردن مواد 305 و 352 قانون آیین دادرسی کیفری و اجرای بند یک بخشنامه «نحوه اجرای قانون جرایم سیاسی» مبنی بر تشکیل دادگاه‌های رسیدگی به جرایم سیاسی، در حال حاضر برگزاری دادگاه‌های جرایم سیاسی با حضور هیأت منصفه که پیش از این منحصر به تهران بود هم‌اکنون به کلیه استان‌ها گسترش پیدا کرده است.

براساس این گزارش، هم‌اکنون تمامی دادگستری‌های کل استان‌های کشور نسبت به فعال‌سازی شعب تخصصی رسیدگی‌کننده به جرایم سیاسی با حضور هیأت منصفه اقدام به عمل آورده‌اند. جرایم سیاسی چهار ویژگی و مشخصه دارند که آنها را از جرایم امنیتی، منفک می‌کند؛ ویژگی اول اینکه در ماده 2 قانون جرم سیاسی تصریح شده باشند؛ ویژگی دوم اینکه با انگیزه اصلاح امور کشور ایراد شده باشند؛ ویژگی سوم اینکه علیه مدیریت و نهادهای سیاسی یا سیاست‌های داخلی یا خارجی کشور ارتکاب پیدا کرده باشند و چهارم اینکه مرتکب آن قصد ضربه زدن به اصل نظام جمهوری اسلامی را نداشته باشد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/jM7bE

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا