شماره 712گزیده مطالب

بازنشستگان تجمع کردند

جمعی از بازنشستگان و مستمری ‌بگیران صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان مقابل ساختمان این صندوق تجمع کردند. معترضان شعارهایی علیه دولت سر داده‌اند. معترضان صندوق بازنشستگی فولاد اصفهان به نحوه اجرا و اصلاح همسان‌سازی، وضعیت نامساعد معیشتی، بیمه درمانی و عدم افزایش حقوق اعتراض دارند. همچنین اعتصاب معلمان در برخی شهرها برگزار شد. برخی منابع خبری از بازداشت رسول بداقی، بازرس کانون صنفی معلمان خبر داده‌اند.

افزایش دوساله سن بازنشستگی
طبق بند «د» تبصره 20 ماده واحده قانون بودجه سال 1401، به منظور پایدارسازی منابع صندوق‌های بازنشستگی، از ابتدای سال 1401 چند تغییر مورد تاکید قرار گرفته است. 1-سنوات خدمت مورد قبول برای بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن دارای حداقل مدرک کارشناسی معتبر در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری لشکری، سازمان تامین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد. 2-حداقل و حداکثر سن بازنشستگی تمامی مستخدمین مرد و زن به هر میزان سابقه خدمت در صندوق سازمان تامین اجتماعی، دو سال افزایش می‌یابد. احکام قطعی هیأت‌های رسیدگی به تخلفات اداری برای بازنشستگی از این حکم مستثنی است. 3-محاسبه حقوق بازنشستگی در تمامی صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری، لشکری، سازمان تامین اجتماعی، بر اساس متوسط حقوق سه سال آخر زمان اشتغال خواهد بود.

حداقل حقوق 8میلیون و بازنشستگی تا 65سال
در صورت تصویب و اجرای طرح رتبه‌بندی، پایه حقوق و مزایای معلمان به دست‌کم 80درصد اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها خواهد رسید. در این شرایط رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفته است: بر اساس طرح رتبه‌بندی که اجرای آن از 31‌شهریورماه 1400 خواهد بود، پایین‌ترین و حداقل دریافتی معلمان براساس طرح رتبه‌بندی مبلغ 8میلیون و 20هزارتومان خواهد بود. آن‌طورکه علیرضا منادی سفیدان به مطالبه اصلی معلمان اشاره کرده: «معلمان بر اساس طرح رتبه‌بندی 80درصد مربی پایه یک دانشگاه تهران را دریافتی خواهند داشت. بر اساس طرح رتبه‌بندی هیچ معلمی از این پس کمتر از 8میلیون و 20‌هزارتومان دریافتی نخواهد داشت. افزایش حقوق معلمان علاوه بر این حقوق بر اساس جایگاه آنها در رتبه‌بندی معلمان تا رتبه پنجم خواهد بود.» وی همچنین به تغییرات در ساختار حقوق و مزایای آنها اشاره دارد و می‌گوید:‌ «در طرح رتبه‌بندی معلمان هر 6سال یکبار طبق ارزیابی‌های انجام شده حائز رتبه بالاتر خواهند شد. یک معلم با رتبه پنج درحال حاضر 10میلیون دریافتی دارد، با اجرای طرح رتبه‌بندی جدید، حقوق این افراد به حدود 15 میلیون تومان افزایش خواهد یافت.» همچنین در تبصره 9 ماده واحده لایحه بودجه سال آینده به موضوعاتی چون «مجاز شدن آموزش و پرورش برای تعویق سن بازنشستگی معلمان تا سن 65 سالگی» اشاره شده است. در بند «ی» نیز به این موضوع اشاره شده است که وزارت آموزش و پرورش مجاز است بازنشستگی معلمان دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و بالاتر را تا سن 65 سالگی و در صورت رضایت معلمان، به تعویق بیاندازد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/G7wOb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا