شماره 762گزیده مطالب

استفاده از خاتمی، ناطق و لاریجانی برای حل مشکلات جامعه

گزیده مطالب شماره 762

محمدجواد حق‌شناس: فعالان سیاسی سکوت خود را بشکنند

اصلاح‏‌طلبان همواره و در مقاطع مختلف تلاش داشته‏‌اند تا به هر نحوی که شده کنشگری مستقل و فعالانه‏‌ای داشته باشند و مهم‏‌تر از آن بتوانند محوریت مطالبات جامعه را نیز برعهده گیرند. این مهم نیز هر زمان که در قدرت حضور داشته‏‌اند چه در 8سال دولت سیدمحمد خاتمی موسوم به دولت اصلاحات و چه در ادواری که حضور پررنگی در مجلس و شورای شهر داشته‏‌اند در عملکرد آنها تا حدی معقولی متبلور بوده است. هرچند که ناگفته پیداست برخی عملکردهای نه چندان موفق دولت حسن روحانی که آن را متمایل به اصلاح‏‌طلبان می‏‌دانستند و عملکرد توام با انتقاد فراکسیون امید مجلس دهم نیز در بروز نارضایتی‏‌های مردم که دست‌کم از آبان‌ماه 98 شروع شد بی‏‌تاثیر نبود.

هرچند اگر به دو سال پیش از آبان 98 نیز مراجعه کنیم نارضایتی‏‌های دیماه 96 را نیز می‏‌توان در همین راستا بررسی کرد. این درحالی است که اصلاح‏‌طلبان و مشخصا رهبر اصلاحات یعنی سیدمحمد خاتمی همواره به‌دنبال راهکاری برای حل مشکلات کشور بوده‏‌اند و هر از چندی با بیانیه‏‌ها و نامه‏‌هایی راهکارهایی ارائه داده‏‌اند. همین اخیرا نیز شاهد بودیم که خاتمی در بیانیه‏‌ای به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب نوشت: «به نظر من «اصلاح خود» هم در ساختار و هم رویکرد و هم رفتار، کم‌هزینه‏‌ترین و پرفایده‏‌ترین راه برون‌رفت از بحران است. اگر راه اصلاح‌خواهی و اصلاح‏‌طلبی به شیوه سابق به بن‏‌بست رسیده است و اگر اصلاح‏‌طلبی ظرفیتی بیش از اصلاح‏‌طلبان به معنای متعارف دارد- که دارد، می‏‌توان گفت و امیدوار بود که اگر این جزیره‏‌های جدا از هم به هم بپیوندند و خود را در کنار مردم و آشنا با دردهای مردم و دغدغه‏‌دار نسبت به کشور و صلاح آن نشان‌ دهند و با شفافیت و نیز با اتخاذ شیوه‏‌های مدنی خشونت پرهیز صدای خود را به جامعه و حاکمیت برسانند.»

حال اینکه برخی جریانات اساسا راهکارهای برخی چهره‏‌های سیاسی شناخته شده برای حل مشکلات جامعه را برنمی‏‌تابند و نهایت تلاش‏‌شان نیز این است که سازوکاری فراهم کنند تا جریان مقابل از صحنه انتخابات، کنشگری و تاثیرگذاری در جامعه کنار رفته و به حاشیه رانده شود. آنچه مسلم است امروز برای حل مشکلات کشور و همراهی با مردمی که امام(ره) آنها را ولی‏‌نعمتان و صاحبان اصلی انقلاب می‏‌دانست چهره‏‌های سیاسی دیگر که از نفوذ کلام بیشتری در میان مردم برخوردار هستند باید به میدان بیایند و در راستای وحدت ملی، رفع مطالبات مردم تلاش کنند. چهره‏‌هایی مانند علی‏‌اکبر ناطق‏‌نوری، علی لاریجانی، حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و محمدجواد ظریف که هم در جامعه و هم در حاکمیت از جایگاه به‏‌خصوصی برخوردارند. قدرمسلم اگر این اتفاق بیفتد و جامعه راهکارهایی ببیند که باعث حل مشکلات اقتصادی شده است از نارضایتی‏‌ها کاسته و اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی بیشتر خواهد شد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/oQwL7

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا