شماره 673گزیده مطالب

اتهاماتی که وارد می‌کردند به آیت‌ا… هاشمی نمی‌چسبید

گزیده مطالب شماره 673

اتهاماتی که وارد می‌کردند به آیت‌ا... هاشمی نمی‌چسبید

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مرحوم آیت‌ا… هاشمی سرمایه بزرگ و تاریخی و شخصیتی کم‌نظیر بود، اظهار کرد: آیت‌ا…هاشمی متعلق به یک ملت و یک عصر نبود. او متعلق به تاریخ بشریت است و باید آن طور که هست شناسانده شود تا نسل‌های آینده شناخت بیشتری از او پیدا کنندحجت‌الاسلام رسول منتجب‌نیا با اشاره به آینده‌نگری و توان مدیریتی آیت‌ا… هاشمی، افزود: او مجلس را به گونه‌ای اداره می‌کرد که گویی چهل سال مجلس را مدیریت می‌کرده و تجربه قانونگذاری دارد. او در دوران دفاع مقدس هم نشان داد که بر مسائل نظامی و مدیریت جنگ تسلط دارد. وی افزود: چنین شخصیت‌هایی به همان میزان که جاذبه و طرفدار دارند، دشمنان قسم خورده هم دارند. با این انسان‌های بزرگ گاهی مغرضانه و گاهی از روی جهالت دشمنی می‌شود. اتهاماتی که به آیت‌ا… هاشمی وارد می‌کردند به شخصیت‌اش نمی‌چسبید. وی بیان کرد: هاشمی یک اندیشمند بزرگ بود.

هاشمی از هزینه کردن آبرویش ابا نداشت
رئیس دفتر رئیس‌جمهور با بیان اینکه آیت‌ا… هاشمی اسلام‌گرایی را با میهن‌پرستی، شجاعت را با درایت و آرمان‌گرایی را با واقع‌گرایی درهم ‌آمیخته بود، اظهار داشت:‌ نقطه مقابل افراطی‌گری، پوپولیسم و تنگ‌نظری بود. قلبش برای نظام و کشور می‌تپید و در عین حال، همواره حامی حقوق مردم بود. با سابقه‌ای مشحون از مجاهدت و کارنامه‌ای درخشان در عرصه مدیریت اجرائی، می‌توانست به کنج عافیت برود اما مسئولیت‌پذیر بود و تا واپسین لحظات عمر میدان را خالی نکرد. محمود واعظی با بیان اینکه آیت‌‌ا… هاشمی برای آنچه درست و اصولی می‌پنداشت،‌ از هزینه کردن خود و آبرویش ابا نداشت، تصریح کرد: ایشان به معنای واقعی کلمه،‌ مصداق مفهوم اعتدال و گرانیگاه سیاست در ایران بود. با درگذشت او جمهوری اسلامی ایران، یکی از نمادهایش را از دست داد، نمادی که جای خالی‌اش پر نخواهد شد.

باید به مظلومیت هاشمی تاسف بخوریم
محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری نیز در این مراسم سخنانی را مطرح کرد. او با اشاره به عملکرد مثال‌زدنی دولت آیت‌ا… هاشمی در حوزه اقتصادی اظهار کرد: «همه کسانی که دغدغه توسعه کشور را دارند بدانند که هیچ‌یک از دولت‌‌ها نتوانستند برای یک دوره طولانی حداقل پنج‌ساله رشد اقتصادی 7.9 را در تاریخ ایران ثبت کند؛ جز در دوره برنامه اول توسعه که ایشان مدیریت اجرایی کشور را برعهده داشت. در دوره ایشان تراز اقتصادی ایران از منفی به مثبت تبدیل شد.» نوبخت در ادامه به رعایت مساله عدالت در دولت سازندگی اشاره کرد و گفت: «نکته دیگری که باید به مظلومیت این شخص تاسف بخوریم، «عدالت» است، بنده به عنوان یک مسئول این کشور عرض می‌کنم که بهترین اعداد و ارقام در ضریب جینی و عدالت، در دوره آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی شکل گرفت و این مرد با مدیریت شایسته خودش بعد از اقدامات علمی، دفاع مقدس و مبارزات تاریخی با استکبار و استبداد داخلی توانست زمانی که مدیریت را عهده‌دار بود به‌عنوان یک شخصیت ممتاز توانمندی روحانیت را در اداره کشور را متبلور کند.»

دلنوشته فاطمه هاشمی در رثای پدر
فاطمه هاشمی، فرزند آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی نیز در مراسم چهارمین سالگرد ارتحال پدرش د‌لنوشته‌ای را قرائت کرد. وی در این نوشته با اشاره به سال‌های فعالیت مرحوم هاشمی رفسنجانی پس از ارتحال امام(ره)، تأکید کرد: هر روز با آدمک‌هایی روبه‌رو شدی که همانند برادران یوسف چاه‌های تهمت و تحریف و دروغ و دشنام را برایت ایجاد کردند و همانند برادران یوسف در مقابلت ایستادند ولی تو سرافراز درآمدی. وی نوشت: آری سپری شدی در مقابل پیکان‌ها و با تمام انحرافاتی که در جامعه ایران از خط امام دیدی، هرگونه ظلم را به جان خریدی که حافظ آن تفکر باشی تا جایی که جان خود را بر سر آن دادی و برای بار سوم در کنار امام خانه گرفتی ولی این بار ابدی و بدون هیچ نگرانی و با آرامش و اطمینان کامل.

نگرانی افراطیون از گرایش جامعه به تفکر هاشمی
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: در آستانه چهارمین سالگرد رحلت آیت‌ا… هاشمی هستیم، شخصیتی که در این شرایط سخت جامعه و مردم، فقدان ایشان بیشتر احساس می‌شود. محسن هاشمی گفت: اگر مسئولان مختلف کشور در قوای سه‌گانه و سایر دستگاه‌ها، تقدم مصالح مردم و انقلاب را بر مواضع، منافع و سلیقه شخصی، گروهی و سازمانی که ایده اصلی آیت‌ا… هاشمی بود، مدنظر قرار دهند، بخش قابل‌توجهی از مشکلات امروز جامعه و گره‌‌های ایجاد شده در زندگی مردم گشوده می‌شود. وی افزود: وجود ایثار و فداکاری در رفتار و تصمیم‌گیری مسئولان موجب می‌شود که زمینه برای حل مشکلات جامعه فراهم شود. هاشمی در ادامه تصریح کرد: شاید علت تداوم تخریب و هتاکی نسبت به آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی، با وجود گذشت چهارسال از رحلت ایشان نیز همین نگرانی افراطیون از گرایش جامعه به نگرش و تفکر آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی است که با تاکید بر میانه‌گرایی، افراط و تفریط را به زیان جامعه و برخلاف مصالح انقلاب و اسلام می‌داند.

انتقاد از بی‌مهری صداوسیما به برخی مناسبت‌ها
رئیس شورای شهر تهران از بی‌مهری صداو سیما به برخی مناسبت‌ها و از جمله سالگرد رحلت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی انتقاد کرد. به گزارش انتخاب، محسن هاشمی گفت: در روزهای اخیر که سالگرد قربانیان تشییع جنازه کرمان، شهدای پرواز اوکراین و رحلت آیت‌ا… هاشمی رفسنجانی بود از سوی رسانه ملی، این مناسبت‌ها مورد بی‌توجهی قرار گرفت. او افزود: اگر ما فکر کنیم که با بایکوت و سانسور و بی‌توجهی به موضوعی، جامعه آن را فراموش می‌کند یا بالعکس با افراط در پرداختن به موضوعی جامعه به سوی آن جذب می‌شود در اشتباهیم. امروزه با وجود فضای مجازی و آگاهی افکار عمومی، مردم از مسئولان در دسترسی به اطلاعات عقب‌تر نیستند و چه بسا نسل جوان جلوتر نیز هست. به گفته هاشمی، با این افراط و تفریط‌ها فقط صداوسیما ضرر می‌کند و اعتماد و توجه مخاطب را از دست می‌دهد و نفع آن به رسانه‌های بیگانه می‌رسد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/exfIu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا