انعکاس آیینهشماره 775

آیا عدم نظارت به موقع وزارت ارشاد ماجرای ارشاد گیلان را رقم زد؟

انعکاس آیینه شماره 775

نگارنده این سطور معتقد است آن‌چه که درباره مدیرکل برکنار شده ارشاد گیلان در خبرها آمده و یا عکس‌هایی را که منتسب به آن مدیر منتشر نموده‌اند نباید به خط سیاسی گروهی خاص مرتبط نمود. ممکن است مدیری که اکنون به عنوان متخلف و متجاوز شناخته شده است در کنار بعضی از مقامات سیاسی، نظامی و مسئولان بلند مرتبه عکسی از وی منتشر شده و یا حتی یکی از مقامات جمله‌ای درباره مدیریت آن فرد که امروز فسادش برملا شده گفته یا نوشته و یا در سفری همراه و در کنار مقامی بوده باشد، هیچ‌یک از این‌ها نباید دست‌آویزی برای زیر سؤال بردن خط سیاسی خاصی گردد. فرزند حضرت نوح پیغمبر(ع) با بدان نشست، پیغمبرزادگانی چون برادران حضرت یوسف(ع) که فرزندان حضرت یعقوب پیامبر(ع) بودند یوسف(ع) را به چاه انداختند. بلعم باعورا به آن روز و سرنوشت دچار گردید. تعدادی از فرزندان ائمه‌اطهار(ع) از راه راست منحرف شدند. در نهایت این‌گونه موارد نباید بهانه‌ای برای تسویه‌حساب سیاسی و گروهی و خطی و باندبازی به‌نام راست و چپ و میانه قرار گیرد.

مناسب است نظر خوانندگان آیینه یزد را به مطالبی که یکی از نمایندگان درباره مدیرکل سابق ارشاد گیلان گفته است جلب نماید.

محمودوند، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درخصوص پرونده مدیرکل سابق اداره فرهنگ و ارشاد گیلان گفت: «ما پیش از منتشر شدن این فیلم، از روابط مدیرکل ارشاد استان گیلان اطلاع داشتیم و به وزیر تذکر داده بودیم. این موضوع ریشه‌ها و ابعاد پنهانی دارد که با صراحت نمی‌توان بیان کرد. هرکسی که این قضیه را بداند و لاپوشانی کند، از دید من خائن به این آب و خاک است. از رئیس‌جمهور درخواست می‌کنم برای خدا هم که شده به این موضوع ورود کرده و وزیر ارشاد استعفا دهد. انتظار می‌رود خود وزیر ارشاد نیز استعفای خود را ثبت کند کسی که مسئول حجاب و عفاف بوده چرا باید چنین جنایتی مرتکب شود.

مرتضی محمودوند در تذکری شفاهی ماجرای مدیرکل ارشاد گیلان را اوج مصیبت دانست و در پاسخ به این پرسش که آیا قصد شکایت به کمیسیون اصل 90 مجلس را دارد، گفت: نوع نطق بنده به عنوان خدمتگزار مردم یک شکایت است که من در کمیسیون امنیت ملی قبل از رسانه‌ای شدن این ماجرا تذکر داده بودم و گفتیم که وزیر ارشاد باید در موردش توضیح دهد. قرار بود آقای اسماعیلی به کمیسیون بیایند که به تعطیلات برخوردیم. پیش از اینکه علنی موضع بگیرم در کمیسیون امنیت ملی موضوع مدیرکل را تذکر داده بودم. ما پیش از منتشر شدن این فیلم، اطلاعات داشتیم و تذکر داده بودیم و براساس همین هم بود که از تریبون ملت و به احترام ملت تذکر و درخواست بررسی دادم. این تخلف یا صورت گرفته یا نگرفته است. اگر صورت گرفته که طبق عرف و قانون اعلام و برخورد کنند تا افکار عمومی بیش از این آسیب نبیند و مردم از کشور، دولت و نظام فاصله نگیرند. من به عنوان یک رزمنده دلسوز نظام و خون شهدا اگر قبول کنم که یک مدیر رسمی آن هم در جایگاه فرهنگی اینطور جنایت و تخلفی را مرتکب شود، خودم مسئله‌دار می‌شوم چه رسد به آن فردی که هیچ عرقی هم ندارد. این را بدانید که این موضوع ریشه‌ها و ابعاد پنهانی دارد که با صراحت نمی‌توان پشت تریبون آن را بیان کرد. این فیلم که منتشر شد، افکار عمومی را جریحه‌دار کرد. تمام قشر جوان پیام می‌دهند و ابراز ناراحتی می‌کنند. سرمایه ما هم جوانان هستند و نمی‌خواهیم این ملت را از دست دهیم. چاره این است که راه راستی و صداقت را در پیش گیریم و طبق قانون اساسی و قرآن با فرد خاطی برخورد کنیم. اگر هم فیلم متعلق به آقای… نبوده است که ثابت کنند؛ در آن صورت من رسما از وزیر فرهنگ و ارشاد و رئیس‌جمهور تشکر می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه باتوجه به اینکه برخی از نمایندگان مجلس به نوعی قصد لاپوشانی پرونده مدیرکل ارشاد استان گیلان را دارند، آیا استیضاح وزیر ارشاد رقم می‌خورد، عنوان کرد: هرکسی که این قضیه را بداند و لاپوشانی کند، از دید من خائن به این آب و خاک و خون شهداست. هرکسی هم نمی‌داند و از سر نادانی چنین اظهاراتی دارد که دیگر عسر و حرجی نیست چون نادان است. اما اگر کسی که می‌داند، بخواهد عقب‌نشینی کند، یک انسان منفعل، ترسو و بزدل است که نه پیش خدا و نه پیش بنده خدا نمی‌تواند پاسخی دهد و در هر دو دنیا روسیاه است…»

گرچه براساس گفته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سهل‌انگاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی زمینه‌ساز پیش آمدن وضع موجود بوده اما محمد مهدی اسماعیلی وزیر ارشاد موضوع را بدین صورت تکذیب کرده است در این صورت می‌طلبد کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی پس از بررسی همه‌جانبه اعلام نظر نموده و مراتب را به اطلاع عموم برساند.

ضمناً آن عده از نمایندگان یا افرادی که بخواهند احیاناً با اشاره به «تشهیر» فساد، جنایت مدیر سابق ارشاد گیلان را نادیده بگیرند راه خطا پیموده و باید بدانند اگر درصدی از آن‌چه که گفته شده و عکس و فیلم منتشره مربوط به همان فاسد و مجرم باشد بدون شک بالاترین ظلم را در حق زن و فرزندان و خانواده و همشهریان و هم‌استانی‌ها و عموم مردم ایران نموده، ارزش و اعتبار کشور را زیر سؤال برده، ایثارگری‌ها، جانبازی‌ها و آزادگی‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس و همه نیروهایی که جانشان را برای امنیت و آزادی این سرزمین و مردم مومن و صبور ایران فدا کردند نادیده گرفته و در اثر فسادی که مرتکب شده دین و کشور و نظام را زیر سؤال برده ‌است.

رئیس و نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و یکی دو نفر از نمایندگانی که درباره موضوع مهم «تشهیر» در مجلس شورای اسلامی یا شورای امنیت ملی سخن گفته‌اند‌ باید پاسخ دهند آیا تاکنون اعتراض کرده‌اند چرا برنامه‌هایی نظیر هویت از سیمای جمهوری اسلامی پخش گردیده یا آن‌گاه که از دختران و زنان بی‌حجاب یا شل حجاب عکس‌ گرفتند تا آنها را شناسایی و دستگیر نمایند و بعد از دستگیری درحالی که با زشت‌ترین و زننده‌ترین کلمات و جملات علیه خود سخن می‌گفتند عکس و سخنان‌شان را در معرض دید عموم گذاشتند یا در آن هنگام که زنان بی‌حجابی را نشاندند و از طریق تلویزیون علیه خودشان اقرار و اعتراف کردند آیا مخالفتی به عمل آوردند؟ در آن زمان که عده‌ای گردهم‌آیی‌ها یا مهمانی‌های خصوصی و خانوادگی را بهم زدند یا درحالی که زنان و دختران بی‌حجاب یا کم‌حجاب را کنار ماشین گشت‌ارشاد روی آسفالت خیابان می‌کشیدند و تصویر قسمت‌هایی از بدنشان که لخت بود در معرض دید عموم مردم ایران و دیگر کشورها قرار می‌گرفت یا آن‌گاه که کاندیداهایی را در پی اعمال نظارت استصوابی و استعلام از افراد و نهادهایی به غیر از مراجع رسمی چهارگانه، عده‌ای از کاندیداها را شرابخوار و قمارباز و بی‌دین و ضد ولایت فقیه معرفی نمودند و آبرویشان را در بین همشهریان و آشنایانشان بردند و آنان را ردصلاحیت کردند یا عکس بی‌حجاب نماینده به مجلس راه یافته‌ای را منتشر و صاحب عکس را از نمایندگی مجلس شورای اسلامی طرد و برکنار کردند آیا قالیباف‌ها و ذوالنوری‌ها مخالفتی از خود نشان دادند و آیه‌ای از آیات شریفه قرآن کریم را قرائت نمودند؟

بدون شک در دین مقدس اسلام حریم خصوصی افراد، محترم شناخته شده است اما نکته مهم این که هیچ‌یک از مسئولان نباید بتوانند از سمت و موقعیت خود یا حمایت‌هایی که احیاناً از آنها می‌شود سوء‌استفاده نمایند یا به خاطر دوستی با کارگزار و حاکمی حاشیه امنی برای پرده‌پوشی خلاف و گناه خود ایجاد نمایند. اگر از دیوار خانه فلان مقام یا مسئولی بالا روند تا ببینند درحال نوشیدن مسکرات و یا تریاک کشیدن است ناپسند و حرام می‌باشد همان‌طورکه در محل کار یا منزل و یا حتی اتاق خواب بعضی از مخالفان سیاسی دوربین مخفی گذاشتن نیز امری برخلاف قانون و ناصواب است امّا به این نکته باید پاسخ داد آیا مدیرکل یا مسئول و کارگزاری می‌تواند دفتر کار اداری یا مهمانسرای دولتی یا اتومبیل اداره را حریم خصوصی خود قرار داده و مرتکب هر نوع فسق و فجوری گردد؟ حال اگر مخالف یا رقیب و حتی فردی در لباس دشمن یا رقیب یا سودجو از راه‌های مختلف فحشا و فساد مدیر متظاهر را برملا نمود چه حکمی از نظر حقوقی دارد؟

به یقین باید عالمان به این امور و کارشناسان زبده حقوقی و در نهایت دادگاه‌های ذی‌صلاح بدون پرده‌پوشی موضوع را مورد بررسی قرار داده و به نحو مناسب اطلاع‌رسانی نمایند تا شهروندان نیز نگویند: «این‌ور بوم تابستون، آن‌ور بوم زمستون».

بدیهی است که کارگزاران حکومت در هر جایگاه و منزلتی، آنگاه که عهده‌دار امر حکومتند باید شان خود را حفظ کنند، مراقب باشند و بدانند در منظر و پیش چشم ملتند و کوچکترین تخلف و بی‌مبالاتی و دست‌درازی به جان و مال و ناموس و آبروی دیگران، آنان را مفتضح و رسوا و بی‌حیثیت خواهد کرد. کسی که در هر لباس و جایگاهی قرار دارد یا قاری ممتاز قرآن می‌باشد یا پست و مسوولیت اجرایی و اداری در حکومت دارد در واقع نمونه پشت ویترین کشور است اگر عمل خلاف اخلاق و انسانیت مرتکب شد، باید پس از اثبات جرم، به مردم معرفی شود.

در آن هنگام که خیانت اِبنِ‌هَرمَه ناظر بازار اهواز بر مولای متقیان آشکار گشت حضرت امام علی(ع) به فرماندار خود در اهواز چنین نوشت: «…هنگامی که نامه مرا خواندی اِبنِ‌هَرمَه را از نظارت بازار برکنار دار، او را به مردم معرفی کن و به زندانش افکن و رسوایش ساز و به همه بخش‌های تابعه اهواز بنویس که من این‌گونه عقوبتی شدید برای او معین کرده‌ام…»(1)

آن‌گاه که عثمان‌بن حنیف، ازجمله یاران وفادار و کارگزار امیرالمومنین(ع) به خاطر حضور بر سر سفره‌ای که اغنیا، حاضر بودند و فقرا غایب، امام او را چنان توبیخ کرد که فریاد امام پس از 1400 سال به گوش من و شما هم رسیده و شلاقی است که برگرده هر انسان غافلی، می‌نشیند بدون شک آنانکه به هر دلیل در پی توجیه ناروای رفتار زشت و اقدامات مجرمانه افراد خاطی و متجاوز به جان و عرض و ناموس مردمند درحالی‌که کارگزار حکومت یا وابسته به دولتیان و مجلسیان و حاکمان هستند باید بدانند در پیشگاه پروردگار متعال باید پاسخگو باشند و در برابر ملت منزلت و اعتباری ندارند. والسّلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- کتاب «الحیاه»، تالیف اسلام‌شناس معاصر علامه محمدرضا حکیمی و…، ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 616، چاپ اول 1380، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/ff0tm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا