انعکاس آیینهشماره 719

آقای سعیدی! اجرای عدالت جامعه را اصلاح می‌کند نه شعارنویسی

انعکاس آیینه شماره 719

در چهل و سومین سال پیروزی انقلاب اسلامی جانفشانی‌های بزرگ‌مردان و بزرگ‌زنان و مبارزانی را ارج می‌نهیم که در برابر ستم و تعدی‌ حاکمان زمان ایستادگی نمودند، به زندان افتادند، تبعید شدند، شکنجه‌ها را تحمل کردند و در راه رسیدن به خواسته‌های بحق خویش و از بین بردن بی‌عدالتی‌ها، تبعیض‌ها، بی‌انصافی‌ها، فسادها و بی‌عفتی‌ها قیام کردند، مقاله و بیانیه نوشتند، سروده‌های خود را منتشر نمودند، ستمدیدگان و زندانیان را حمایت و پشتیبانی نمودند و درود می‌فرستیم به روان افرادی که جان عزیزشان را در راه دین و میهن فدا کردند.

طی سالیان متمادی عده زیادی از دانشگاهیان، دانشجویان، روحانیان، معلمان، اصناف، اصحاب جراید و خبرنگاران در برابر زورگویی‌های پهلوی پدر و پسر ایستادگی نمودند، شکنجه‌های جلادان و بازجویان ددمنش را تحمل کردند و سختی‌ها را به جان خریدند. آن عده از پدران و مادرانی که فرزندانشان گرفتار دژخیمان شده بودند صبورانه به امید آزادی و رهایی آنها شب‌ها و روزها را به سختی سپری نمودند. مبارزات مردم ایران زمین طی سالیان متمادی و حضور پر شور مردم شهرها و روستاهای مختلف در راه‌پیمایی‌ها و اعتصابات و تحصن‌ها بویژه قیام مردم قم و تبریز و یزد و دیگر مناطق و شهرها براساس اعلامیه‌ها و اطلاعیه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حکایت از آن دارد که خواست مردم برپایی جمهوری اسلامی و رسیدن به استقلال و آزادی و عدم وابستگی کشور به شرق و غرب به معنای واقعی و در نهایت تشکیل دولتی متکی به آرای عمومی بود.

امام خمینی(ره) مکرر در مصاحبه‌های خود با خبرنگاران خارجی از دموکراسی و احترام به آرای عمومی مردم سخن می‌گفتند و خواهان تشکیل حکومتی بودند که پایین‌ترین فرد از نظر مقام و مرتبه بتواند بدون لکنت زبان درخواستش را در برابر بالاترین مقام حکومت بیان و حتی او را استیضاح کند.

بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حکم نخست‌وزیری مهندس مهدی بازرگان که توسط آیت‌ا… اکبر هاشمی رفسنجانی قرائت گردید اعلام نمودند: «بنابه پیشنهاد شورای انقلاب، بر حَسَب حق شرعی و حق قانونی ناشی از آرای‌‎ ‎اکثریت قاطع قریب به اتفاق ملت ایران که طی اجتماعات عظیم و تظاهرات وسیع و‌‎ ‎متعدد در سراسر ایران نسبت به رهبری جنبش ابراز شده است، و به موجب اعتمادی که‌‎ ‎به ایمان راسخ شما به مکتب مقدس اسلام و اطلاعی که از سوابقتان در مبارزات اسلامی‌‎ ‎و ملی دارم، جناب‌عالی را بدون در نظر گرفتن روابط حزبی و بستگی به گروهی خاص،‌‎ ‎مأمور تشکیل دولت موقت می‌نمایم تا ترتیب اداره امور مملکت و خصوصاً انجام‌‎ ‎رفراندم و رجوع به آرای عمومی ملت درباره تغییر نظام سیاسی کشور به جمهوری‌‎ ‎اسلامی و تشکیل مجلس مؤسسان از منتخبین مردم جهت تصویب قانون اساسی نظام‌‎ ‎جدید و انتخاب مجلس نمایندگان ملت بر طبق قانون اساسی جدید را بدهید.‌..»

آیت‌ا… سیدمحمد سعیدی امام‌جمعه قم اخیراً در نشست قرارگاه 19دی گفته است: «در تابلوهای تبلیغاتی سطح شهر از جمله‌های دینی و شرعی استفاده شود و همان‌طورکه در ورزش به هر بهانه‌ای کالاهایی را تبلیغ می‌کنند ما هم در تمام تابلوهای تبلیغاتی شرط کنیم که باید از یک حدیث و یا حکم شرعی و یا سخن بزرگان دینی که مرتبط باشد استفاده شود…»(1)

نویسنده این سطور وظیفه می‌داند محترمانه به امام‌جمعه قم متذکر گردد دوران شعار و تابلونویسی گذشته است هدف مبارزان و ایثارگران، آزادگان و شهیدان چه در دوران مبارزه و یا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در دوران 8سال دفاع مقدس که فداکارانه در برابر دشمنان شرق و غرب تا دندان مسلح برای دفاع از دین و وطن مبارزه کردند و از زندگی و جان خود گذشتند، تحقق آرمان‌های اسلام و انقلاب آن‌گاه امکان‌پذیر است که حاکمان و کارگزاران و مدیران و مسئولان ساده‌زیستی و عدل و انصاف را رعایت کنند و برابر با دستورات دین و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در جهت رفاه و آسایش نسبی مردم و رعایت حقوق شهروندی و کرامت انسانی و آزادی مردم گام بردارند و هریک از مقامات و مدیران و امامان جمعه خود عامل به دستورات اسلام باشند و مردم را به برادری و برابری و رعایت قانون دعوت نمایند.

خداوند کریم از قول حضرت شعیب پیغمبر فرموده است: «من در ترک آن‌چه شما را نهی می‌کنم پیشگام هستم. ترجمه آیه شریفه 88 سوره مبارکه هود» و مولای متقیان(ع) فرموده است: «ای مردم به خدا سوگند شما را به هیچ طاعتی وادار نمی‌کنم مگر این‌که پیش از آن خود عمل کرده‌ام و از معصیتی شما را باز نمی‌دارم جز آن‌که پیش از آن ترک گفته‌ام. خطبه 175 نهج‌البلاغه» و از حضرت امام صادق(ع) نقل شده است که فرمود: «مردم را به غیر از زبان یعنی با عمل به اسلام دعوت کنید»

همانگونه‌که اسلام‌شناس معاصر علامه محمدرضا حکیمی گفته است جامعه با اجرای عدالت اصلاح می‌شود نه با شعار و صرفاً سخن گفتن. «آیا انسانی را می‌شناسید که با پرهیزگاری و تقوی مأنوستر و به آن فراخوان‌تر از علی‌بن ابی‌طالب(ع) باشد پس چرا این امام سرور متقین و پیشوای اهل یقین نمی‌فرماید «مردم را چیزی جز تاکید بر ظواهر شرعی اصلاح نمی‌کند؟» برای آن‌که آن امام از حقایق زندگی و امور عینی اجتماعی و خواص آدمی از لحاظ تن و روح آگاه بوده و خود در عالم فقر زندگی کرده و آثار منفی آن را بساویده، (لمس کرده) و با ناکامان نشست و برخاست داشته، و در نتیجه دریافته است که چه چیز به اصلاح آنان مدد می‌رساند و چه چیز مایه فساد ایشان است از این‌رو فرموده است: «الرَّعِیهُ لَا یصْلِحُهَا إِلَّا الْعَدْلُ» و ما به پیروی از علی‌بن ابی‌طالب(ع) و مکتب اجتماعی و اقتصادی او می‌گوییم: «جامعه را جز اجرای عدالت چیزی دیگر اصلاح نمی‌کند و سامان نمی‌دهد» و از آن جهت چنین می‌گوییم که عدالت اگر در میان مردمان اجرا شود بی‌نیاز خواهند شد بنابر گفته امام صادق(ع) و امام کاظم(ع) پس اگر عدل در میان ایشان جریان نداشته باشد نیازمند و فقیر خواهند شد و فقر بنابر آنچه در تعالیم و احادیث دین آمده است در اغلب احوال دین را ویران می‌سازد و عقل را می‌برد و بر تقوی و فضیلت خط بطلان می‌کشد و مردمان را به فجور و گناه می‌کشاند… بدین‌گونه از این خط فکری و اقدام و تلاش برای به کار بستن آن کسی روی گردان می‌شود که جاهل باشد، یا خود را به نادانی بزند، یا برای مبارزه با ظلم اقتصادی ضعیف و ناتوان باشد، یا به اصحاب ثروت متمایل و یا با آنان سازش کرده باشد، یا به آنچه در دست آنان است چشم طمع دوخته باشد، یا خود او از فهم حقایق زندگی و قوانین دین و اسرار تربیت آگاهی نداشته باشد…»(2)

بنابراین از وظایف ائمه‌جمعه و دیگر مسئولان ذی‌ربط و شورای نگهبان این است اکنون که دولت سیزدهم با کمترین آرای حائزین شرکت در انتخابات در چهار دهه اخیر انتخاب شده است زمینه‌هایی فراهم نمایند تا در انتخابات بعدی هم در انتخاب نمایندگان مجلس شورای اسلامی و یا ریاست جمهوری و دولت چهاردهم شهروندان حضور گسترده‌تری برای تعیین سرنوشت خویش داشته باشند چون آمار شرکت‌کنندگان در انتخابات هرچه کمتر باشد مقبولیت حکومت و نظام کاهش می‌یابد. پرسش دیگری مطرح است و آن این‌که آیا در سالگرد درگذشت شخصیتی چون مرحوم آیت‌ا… اکبر هاشمی رفسنجانی هیچ‌یک از امامان جمعه و مسئولان به جای توصیه به شعار و تابلونویسی از اقدامات آن مرحوم سخن گفته و یا از سکوت صدا و سیما در بزرگداشت رفسنجانی انتقاد و اعتراض نموده‌اند؟ به یقین عملکرد هر انسان به جز چهارده‌معصوم(ع) قابل نقد و بررسی است آیا ساکتان در این مورد ضرب‌المثل معروف «آسیا به نوبت است» را به یاد دارند؟ و آیا می‌پرسند صدا و سیما گذشته از این که سخنان روسای جمهور ازجمله سیدمحمد خاتمی و حسن روحانی را سانسور می‌کرد چرا گفته‌های سیدحسن خمینی در مراسم بزرگداشت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران را سانسور کرد؟ کدام بخش از گفته‌های سیدحسن خمینی که به شرح زیر نقل می‌گردد به مذاق گردانندگان صدا و سیما که از پول ملت اداره می‌گردد و متعلق به عموم مردم است خوشایند نبوده که از پخش آن خودداری نمودند؟

«دلهامون را برگردانیم به فضای 57، وقتی انقلاب شد کار بزرگ امام این بود که دل‌ها را دریا کرد، مردم را هل نداد، در مردم ظرفیت ایجاد کرد، امام دل‌ها را تغییر داد، پیامبر(ص) هم همین‌گونه بود. خدا حفظ کند استاد بزرگوارمان آقای جوادی را که جمله لطیفی دارند می‌فرمایند: ظاهر مردم باطن ماست، باطن ما اگر پاک باشد، ظاهر مردم هم پاک می‌شود. دل‌هامون را برگردانیم به فضای 57. دومین کار بزرگ امام(ره) توجه ویژه به مردم بود، به خارج زندگی مردم، کادَ اَلْفَقْرُ أَنْ یکونَ کفْراً فقر اقتصادی به فقر فرهنگی منجر می‌شود، به فقر اجتماعی منجر می‌شود. چشم جامعه ما به حرف و تصمیمات شماست کار بزرگی را می‌طلبد، هم البته میدان سخت پیش‌رو را می‌دانند، می‌شناسند، دشمنی‌ها را به خوبی واقف‌اند، شعار بزرگ انقلاب ما نه شرقی، نه غربی و استقلال و آزادی البته در ضمیر و هوش مردم هست، کینه و خباثتِ استکبار را نسبت به مردم ایران، انقلاب مردم ایران، رهبران جمهوری اسلامی به خوبی واقف‌اند و این وظیفه دوستان را صدچندان می‌کند. تردید نباید کرد که میدان امروز مدیریت کشور یک میدان جهاد، یک میدان صعب و همه از افراد مختلف باید دست در دست هم به حمایت رئیس‌جمهور محترم و دوستانشان در دولت بپردازند با همتی به اندازه بزرگی مردم ایران با استفاده از همه تجارب، همه فکرها، همه اندیشه‌ها، همه قدرت مدیریت کشور ان‌شاء‌الله بتوانیم از این گرداب مشکلات و از این مرداب یأس خارج شویم…»(3)

مناسب است دارندگان تریبون‌های رسمی و خطیبان و گویندگان به گردانندگان صدا و سیما یادآوری نمایند در مناظره تلویزیونی آیت‌ا… شهید بهشتی با نورالدین کیانوری دبیر اول حزب توده در تلویزیون، «…کیانوری آیاتی از قرآن را اشتباه خواند، آیت‌ا… سیدمحمد حسینی بهشتی اشتباه او را روی کاغذ نوشت و کاغذ را زیر میزی و پنهانی به کیانوری داد تا اشتباهش را در برنامه زنده تلویزیون اصلاح کند! کیانوری بعد از جلسه از بهشتی پرسید: چرا چنین کردی؟ درحالی که می‌توانستی از همین خطای من برای تخریبم در تلویزیون بهره ببری و مرا در مناظره به باد نقد تندی بگیری؟ بهشتی به او گفت: انقلاب نکردیم که در تلویزیون جمهوری اسلامی انسان‌ها را تخریب کنیم، بلکه انقلاب کردیم که انسان‌ها را هدایت کنیم.»(4)

این است تفاوت دیدگاه گردانندگان صدا و سیما در اوایل پیروزی انقلاب اسلامی و آن‌چه که در سال‌های بعد تاکنون مردم این سرزمین شاهد آن بوده‌اند. و کلام آخر این که انسانیت را با عمل نیک و رفتار درست باید به آدم‌ها آموخت و دانایان و خردمندان باید الگوی جامعه باشند و الاّ تصویر خوبی‌ها را بر هر دیواری می‌توان کشید. چه زیبا گفت سعدی که: بزرگی سراسر به گفتار نیست/ دو صد گفته چون نیم کردار نیست. باشد که همه ما پند گیریم و به صلاح و اصلاح روی آوریم. چنین باد. والسلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- خبرگزاری ایرنا، 10/11/1400
2- کتاب ارزشمند «الحیاه»، تألیف علامه محمدرضا و محمد و علی حکیمی، ترجمه احمد آرام، جلد ششم، صفحه 601، 602 و 603، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ 1380.
3- روزنامه دنیای اقتصاد، 14/11/1400
4- روزنامه جمهوری اسلامی، 16/11/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/wiu4S

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا