شماره 744گزیده مطالب

کنترل قیمت‌ها مطالبه جدی مردم است

گزیده مطالب شماره 744

نماینده مردم اهواز در مجلس تاکید کرد: خواسته و مطالبه جدی مردم کنترل قیمت‌ها و جلوگیری از افزایش بی‌رویه قیمت‌ها در بازار است. سیدکریم حسینی بیان کرد: دولت سیزدهم و کارنامه یکساله آن را در دو سطح می‌توان ارزیابی کرد که در سطح اول مواردی است که موفقیت دولت سیزدهم را در آن دیده‌ایم. وی در ادامه تصریح کرد: در مسائل داخلی بحث مبارزه با فساد و جلوگیری از تاثیر افرادی که مخل اقتصاد کشور هستند به ویژه در گلوگاه‌ها را داشتیم و همچنین بحث مبارزه و مقابله با بیماری کرونا و همگانی شدن تزریق واکسیناسیون که موفقیت دولت را در این بخش هم شاهد بودیم. همچنین در مسائل خارجی موضوع کشورداری و رابطه با کشورهای همسایه که شعار دولت و به ویژه آقای رئیسی بود محقق شد و پیشرفت خوبی را در ارتباط با کشورهای منطقه و حتی کشورهایی که به شکلی سفارتخانه‌های آنها تعطیل شده یا روابط به تیرگی گراییده بود را داشتیم که ترمیم این روابط را در سیاست خارجی شاهد بودیم.

هنوز نتایج برنامه‌های اقتصادی دولت در سفره مردم خودش را نشان نداده است
یک عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه مهم‌ترین دغدغه اعضای مجلس خبرگان رهبری مشکلاتی است که الان مردم دارند، گفت: اگر دولت بتواند موانع را از سر راه مردم بردارد و مردم وارد صحنه شوند، دولت حمایت کند و اقتصاد را بیشتر به مردم بسپارد، مردم می‌توانند مسائل را حل کنند. آیت‌ا… محمود محمدی عراقی اظهار داشت: تا آن جایی که از صحبت‌های نمایندگان محترم خبرگان استفاده می‌شود، براساس همان شناختی که از امام و اهداف امام دارند، مهم‌ترین دغدغه آنها مشکلاتی است که الان مردم دارند. یعنی در جلسه ضیافت اعضای مجلس خبرگان‌که آقای رئیس‌جمهور هم حضور داشتند، مطلبی که تقریبا در صحبت‌های همه اعضا تکرار می‌شد دو موضوع بود؛ یکی اینکه ضمن تشکر از زحمات رئیس‌جمهور و هیات دولت، مطرح می‌کردند که هنوز نتایج برنامه‌های اقتصادی در سفره مردم خودش را نشان نداده و مردم مشکل دارند. وی افزود: مسأله دیگر هم در مورد دغدغه‌های فرهنگی بود.

در صحبت‌های عزیزان تکرار می‌شد که انقلاب ما انقلاب فرهنگی و هدف اساسی امام تحول فرهنگی جامعه بوده است. اخلاق، معنویت و قرب به خدا اهداف اصلی انقلاب ما بوده و باید ببینیم تا چه حد در رسیدن به این اهداف موفق بوده‌ایم. آیا توانسته‌ایم آرمان‌های امام را تحقق ببخشیم یا نه؟ این عضو مجلس خبرگان رهبری درخصوص ارائه پیشنهاد در زمینه بهبود معیشت مردم از سوی مجلس خبرگان به رئیس‌جمهور بیان کرد: البته در این جلسات با فرصت‌های کمی که هست، نمی‌توان طرح و برنامه پیشنهاد کرد. ولی به صورت تیتروار و خلاصه بعضی از عزیزان راه‌حل‌هایی را هم پیشنهاد می‌کردند و تأکید بیشتر روی این بود که موانع را بردارید. اگر دولت بتواند موانع را از سر راه مردم بردارد و مردم وارد صحنه شوند، دولت حمایت کند و اقتصاد را بیشتر به مردم بسپارد، مردم می‌توانند مسائل را حل کنند. خیلی از آقایان گلایه داشتند که هنوز موانع دست و پا گیر وجود دارد. وی تصریح کرد: یکی از آقایان نقل کرد از یک کسی که ظاهرا در خراسان کار کشاورزی انجام می‌دهد، که گفته من 250 مجوز پیگیری کرده‌ام که برای این کارم بگیرم. واقعا آدم باورش نمی‌شود که 250 مجوز برای یک کار لازم باشد! چقدر یک آدم باید در این دستگاه و آن دستگاه دوندگی کند تا بتواند یک مجوز بگیرد؟ آقای رئیسی هم توضیح دادند که تقریبا همه دستگاه‌ها دارند به سامانه اعطای مجوز به صورت غیرحضوری می‌پیوندند؛ چند دستگاه باقی مانده که آنها هم به زودی می‌پیوندند و این مشکل حل می‌شود. امیدواریم حل شود.

اینکه بعضا آمار‌هایی برخلاف آنچه مردم لمس می‌کنند و در سطح جامعه می‌بینند را اعلام می‌کنند چه اثری بر روی جامعه دارد؟
حسین کاشفی- مردم با گوشت و پوست خود وضعیت اقتصادی را درک می‌کنند. از این‌رو نباید با آنها طوری رفتار کرد که شرایط بهتر شده است. این مورد باعث می‌شود که مردم احساس کنند که با دولت نقطه مشترکی ندارند. خط فقر را همه می‌دانیم و بسیاری از خانواده‌ها جوان بیکار دارند در چنین شرایطی چگونه است که نرخ تورم را کاهشی اعلام می‌کنند. امروز نرخ مایحتاج مردم در مقایسه با یک‌سال قبل چند برابر شده است. این درحالی است که دولت مدعی کاهش تورم است. آنچه دولت به عنوان اضافات به حقوق کارمندان در طول یک‌سال گذشته افزوده قابل مقایسه با مبالغی نیست که تورم از جیب آنها برداشته است. امروز خط فقر افزایش و فقرا بیشتر شده‌اند. این مورد قابل کتمان نیست. بهتر شدن وضع مردم شاخص دارد اگر دولت در این زمینه شاخصه‌هایی دارد آن را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد. مردم وضعیت اقتصادی را لمس می‌کنند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/r0T10

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا