شماره 783گزیده مطالب

پیشنهاد سید محمد خاتمی درباره‌ی تحولات اخیر در فلسطین

گزیده مطالب شماره 783

به گزارش انصاف‌نیوز و به نقل از «خاتمی مدیا» متن کامل نامه‌ی رئیس‌جمهور اسبق ایران خطاب به آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد درباره نسل‌کشی و جنایات جنگی اسرائیل به شرح زیر می‌باشد.

عالیجناب آنتونیو گوترش- دبیرکل محترم سازمان ملل متحد- با احترام- فاجعه بزرگ انسانی که این روزها در غزه شکل گرفته است، جلوه‌ای دیگر از تضییع تاریخی حقوق ملت مظلوم فلسطین و اعمال صریح زور علیه صاحبان اصلی سرزمین‌های اشغال شده توسط حاکمان اسرائیلی است. این روزها مستمراً نه تنها زنان و مردان بی‌گناه و جوانان و کودکان بی‌پناه از سوی این قدرت جبار به خاک و خون کشیده می‌شوند، بلکه بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی و درمانی و امدادرسانی، مسجدها و کلیساها نیز از حمله‌های وحشیانه و ویرانگر در امان نیستند. اقدامات اسرائیل نقض بدیهی‌ترین قوانین جنگ و مبانی حقوق بین‌الملل بشردوستانه و مصداق آشکار جنایت علیه بشریت، نسل‌کشی و پاکسازی قومی است. آقای دبیر کل! رهبران اسرائیل در همین شرایط نگران‌کننده با بی‌پروایی به برخوردهای نژادپرستانه خود در برابر قربانیان فلسطینی افتخار می‌کنند. آنان نه به قطعنامه‌های مصوب در سازمان ملل متحد خود را متعهد می‌دانند و نه حتی پایبند به پیمان‌های نابرابری هستند که با رهبران فلسطین امضا کرده‌اند. هر روز جنایتی علیه یک ملت آواره از سوی آنان در حال وقوع است و سرزمین‌های اندک نیز در حال تصاحب و تاراج توسط آنان است. چنین اقدامات غیرقانونی با این هدف صورت می‌گیرد که حق مردم فلسطین برای داشتن یک کشور آزاد و مستقل را تضییع کند. با تشکر از موضع‌گیری شجاعانه‌ اخیرتان در برابر این فاجعه جهانی، انتظار دارم که بنابه مسئولیت سنگینی که از سوی ملت‌ها به عهده‌تان گذاشته شده است، همت و تلاش عملی خود را برای تحقق فوری امور زیر بکار گیرید:

1- قطع فوری حملات علیه مردم مظلوم غزه و دیگر سرزمین‌ها و آتش‌بس بسیار سریع و جلوگیری از تداوم این فاجعه انسانی.

2- فراهم آوردن امکان دسترسی سریع و کافی به ابتدائی‌ترین امکانات زندگی برای مردم داغدار و آسیب‌دیده غزه.

3- تمهید زمینه برای برداشتن گامی عملی به سوی صلح عادلانه و تامین حقوق پایمال شده فلسطینیان از طریق الزام به اجرای کامل قطعنامه‌های شورای امنیت و مصوبه‌های سازمان ملل متحد؛ فرایندی که مرتبا از سوی اسرائیل نقض شده و مورد بی‌اعتنائی قرار گرفته است.

4- فراهم آوردن مقدمات محاکمه و برخورد جدی با عاملان جنایت علیه بشریت و نسل‌کشی و جنایات جنگی.
موفقیت شما و سازمان ملل متحد را در ایفای این نقش تاریخی، اخلاقی و حقوقی آرزو دارم.

با احترام مجدد- سید محمّد خاتمی

صدر: خاتمی تاثیرگذار است و شکی ندارم

سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره نقش سیدمحمد خاتمی در جریان اصلاحات گفت: من فکر می‌کنم آقای خاتمی یکی از افراد تاثیرگذار است و من شکی ندارم.
سیدمحمد صدر، عضو مجمع تشخیص و چهره شاخص اصلاح‌طلب در بخشی از گفتگو با خبرآنلاین، درباره نقش آملی لاریجانی در ریاست مجمع تشخیص و محمود احمدی‌نژاد و همچنین درباره تاثیرگذاری رئیس دولت اصلاحات در میان مردم سخن گفت. وی درباره آملی لاریجانی توضیح داد: به نظر من جایگاه مجمع تشخیص مصلحت نظام بسیار بسیار بالاست که طبق قانون فوق دولت، مجلس، شورای نگهبان، قانون اساسی و حتی فوق اسلام است. دلیل تشکیل مجمع از سوی امام خمینی(ره) هم این بوده که جمهوری اسلامی با بن‌بست مواجه نشود. عضو مجمع تشخیص گفت: هر موقع یکی از این نهادها باعث شدند بن‌بستی در کشور ایجاد شود، مجمع باید این بن‌بست را از جلوی پای جمهوری اسلامی بردارد اما من معتقدم آنطورکه باید و شاید از این جایگاه بالا استفاده نمی‌شود. صدر ادامه داد: آقای آملی لاریجانی می‌گوید باید در چهارچوب وظایفمان عمل کنیم که اینجا اختلاف نظری بین بنده و ایشان مطرح است که به طور مثال آیا رسیدگی به مشکلات اقتصادی، سیاسی و مشکلات مردمی جزو وظایف مجمع هست یا خیر، که بنده معتقدم جزو وظایف ماست و ایشان معتقد است جزو وظایفمان نیست.

* حضور مرتب احمدی‌نژاد در جلسات مجمع
اصلاح‌طلب معروف درباره فعالیت و تحرکات محمود احمدی‌نژاد در مجمع تشخیص و حضور در جلسات گفت: بله در جلسات شرکت می‌کنند، کم اظهارنظر می‌کنند اما حضورشان مرتب است.

* خاتمی تاثیرگذار است و شکی ندارم
او در بخش دیگری از گفتگوی خود به نقش سیدمحمد خاتمی در جریان اصلاحات پرداخت و تصریح کرد: من فکر می‌کنم آقای خاتمی یکی از افراد تاثیرگذار است و من شکی ندارم. اینکه میزان و درصدش چقدر است قابل بحث است؛ به هرحال خیلی آمار دقیق و نظرسنجی دقیقی نداریم اما حتما ایشان تاثیرگذار و واقعا هم خیرخواه جمهوری اسلامی و مردم هستند. وی افزود: پیشنهاداتی که دارند همگی در جهت منافع کشور ایران و جمهوری اسلامی است. شاید نتوانیم درصد تاثیرگذاری را دقیق بگوییم. بعضی‌ها به ما پیرمردها می‌گویند که جوانان 20 و 23 سال به شما و آقای خاتمی گوش نمی‌دهند و فکرهای دیگری دارند. صدر ادامه داد: درست و غلط بودن آن را من صحبتی ندارم ولی به محض اینکه شرایط مناسب شود فکر می‌کنم که همان جوانان دنبال منافع کشور و ایران هستند. وقتی حرف‌های خوب و سازنده و زیبا و نظریات درست را بشنوند جهتشان را اصلاح می‌کنند.

* ظریف و خاتمی به اندازه شبکه الجزیره می‌توانند تاثیر داشته باشند
امروز هر فردی یک رسانه است؛ استفاده نکردن از ظریف و خاتمی دیگر توجیهی ندارد. کسانی که به خاطر منافع گروهی جلوی رسانه‌های داخلی را گرفتند خائن هستند. جوابی برای وجدان خود نداریم اگر در جنگ رسانه‌ای با صهیونیست‌ها شکست بخوریم. در آن دنیا چگونه در روی پیغمبر نگاه کنیم و بگوییم ما سکوت کردیم! روایتی از ساکت نماندن شهید نواب صفوی در برابر صهیونیست‌ها در نشست «بررسی تحولات فلسطین» مطرح شد. «جماران»

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/lg1kD

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا