شماره 617گزیده مطالب

مهریز؛ باغی در شهر یا شهر در باغ

روی خط آیینه شماره 617

سپیده امیری-خبرنگار: همواره افراد در جامعه برای ارائه خدمات یا فروش محصولات خود از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند و راه به دست آوردن نتایج مطلوب نیازسنجی و در نهایت تبلیغات آگاهانه و ‌کاربردی است تا مخاطب را هنرمندانه مجاب به انتخاب و اخذ خدمات کند. هرچه میزان دانش شناخت سلایق مختلف را در چنته داشته باشیم می‌توانیم بیشتر از آن مزایای آن صنعت بهره‌مند شویم و صنعت گردشگری از جمله صنایعی است که می‌تواند نقش بسزایی در اقتصاد پویای هر جامعه داشته باشد و البته نحوه به گردش درآوردن این چرخه که بتواند مثمر ثمر باشد نیز بسیار مهم است.

شهرستان مهریز از جمله شهرستان‌هایی است که پیشینه فرهنگی، تاریخی و طبیعی‌اش در برگیرنده جاذبه‌های محلی، ملی و بین‌المللی است که به راستی معلوم نیست باغی شهر را محصور کرده یا شهر در حصار سلسله باغات گسترده است. غنای سرزمین باغ‌های پهناور جهانی و ملی دورنمایی از باغ‌های اصیل ایرانی است که حاکی از غنای شهرستانی دارد که شاید به اندازه یک کشور در خاور دور پتانسیل و‌جاذبه گردشگری دارد اما به اندازه یک روستا در کشور معرفی نشده است که چرایی آن نیاز به بررسی و تفحص دارد.

برنامه‌ریزی‌های کارشناسانه، استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود و تسریع در روند تبلیغات و آگاهی‌رسانی از طرق متفاوت در دیاری که به نوعی تعبیری از دست نخوردگی را داراست می‌تواند نقطه عطف و‌ سکوی پرتابی باشد که بستر توسعه پایدار را فراهم می‌کند و لازمه توسعه پایدار در هر جامعه تعریف مدل اختصاصی فقط برای آن جامعه است که الگوبرداری را دربرنمی‌گیرد و در مورد مبحث حیاتی و صنعت زود بازده گردشگری بیش از هر امر نیازمند خلاقیت و ‌نوآوری متخصصان و فعالان حوزه گردشگری است.

جامعه محلی نیز از اعضای بدنه این پیکر هستند که می‌توانند یکی از گوشه‌های این سه ضلع کارآمد یعنی مردم، مسئولین و متخصصان باشند. مهریز با دارا بودن روستاهای متعدد و وجود معماری خاص و ‌اقامتگاه‌های بومگردی و باغ‌هایی که قابلیت اسکان دارند به نوعی دایره‌المعارف شهرستانی به ظاهر کوچک است که ویژگی‌هایش قابلیت تبدیل به نشانه جغرافیایی را داراست و می‌توان باغشهر مهریز را به جهانیان با باغ، بادگیر، قنات و مهر مردمانش به جهانیان معرفی کرد و‌ این شایستگی در وجود مهریز نهادینه است و نیاز دارد تا بالقوه شود.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/RSCRX

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا