شماره 678گزیده مطالب

مردم آمادگی انتخابات را ندارند

گزیده مطالب شماره 678

یک حقوقدان اصلاح‌طلب گفت: نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری می‌شوم. محسن رهامی اظهار کرد: از مدت‌ها قبل با کمک جمعی از شخصیت‌ها و جریان‌ها، کمیته‌هایی برای برنامه‌ریزی در چندین حوزه تشکیل داده‌ایم تا با استفاده از تجارب و تخصص افراد، برنامه ‌کاملی برای بهبود اوضاع کشور تهیه شود. در مقایسه با دوره‌های گذشته، فعلا فضای انتخاباتی چندان فعال نیست. به علل مختلف اصولا اکثریت مردم، هیچ‌گونه آمادگی برای ورود به بحث انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراها نشان نمی‌دهند، البته بحث انتخابات برای اشخاص مختلف، از جناح‌های گوناگون سیاسی جهت ورود به انتخابات نسبتا داغ است. مشارکت در مجلس یازدهم را شاهد بودیم. عوامل مختلف دست به دست هم داده و مردم را نسبت به حضور در انتخابات بی‌رغبت کرده است، از جمله این عوامل احساس بی‌اثر بودن حضور آنها در پای صندوق‌های رای در اصلاح و تغییر اوضاع اقتصادی و سیاسی کشور و به عبارت دیگر، بلاموضوع بودن انتخابات است، زیرا منظور از برگزاری انتخابات صرفا یک نمایش سیاسی نیست.

فضای عمومی مشارکت‌جویانه نیست
وزیر کشور گفت: هنوز فضای عمومی جامعه در بحث انتخابات مشارکت‌جویانه نشده است و افکار عمومی حساسیت زیادی به آن نشان نداده‌اند. گروه‌ها و احزاب نیز حرکت متقنی نسبت به این موضوع نداشته‌اند. البته با فرمایشات مقام معظم رهبری و درایت و حکمت ایشان در این زمینه که تصمیم خوبی اتخاذ و ابلاغ کردند، باید همه دستگاه‌ها و نهادها، عوامل مشارکت‌جویانه از جمله تشویق به رقابتی شدن انتخابات را پیگیری کنند. به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، عبدالرضا رحمانی‌فضلی تاکید کرد: انتخابات از نظر وزارت کشور باید در امنیت کامل، قانونی، سالم و با مشارکت بالا برگزار شود و باید این امر به‌خصوص در انتخابات ریاست‌جمهوری محقق شود چراکه اعتبار و آبروی کشور در میان است. تدابیر و ملزومات، تجهیزات و منابع لازم برای انتخابات اندیشیده شده و آموزش‌های لازم در حال انجام است. وقتی مبلغی به عنوان یارانه یا هر حمایت و همراهی دیگری داده می‌شود، نباید بر‌سر مردم منت گذاشته شود، برای اینکه قدرت خرید پایین آمده و این یارانه‌ها گرچه حداقل امکانی است که دولت یا مجلس در اختیار مردم قرار می‌دهد.

برای انتخابات 1400 چاره‌ای اند شیده شود
نایب‌رئیس مجلس اظهار داشت: رویداد انتخابات برای جمهوری اسلامی ایران که بر پایه مردم‌سالاری شکل گرفته جدیت بیشتری دارد و انتخابات ریاست‌جمهوری بین انتخابات‌ها ویژگی به‌خصوصی دارد و سطح مشارکت مردم در آن افزایش پیدا می‌کند و رقابت‌ها در آن جدی‌تر است و بروز و ظهور میدانی پیدا می‌کند، عمده صحبت‌ها این بود که برای تبلیغات به سمت فضای مجازی برویم اما تبلیغات میدانی را نمی‌توان از انتخابات جدا کرد پس اگر قرار است اتفاقی بیفتد باید جان مردم به خطر نیفتد و شور انتخاباتی وجود داشته باشد. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی گفت: الان در روند رای‌گیری حضوری نکاتی وجود دارد که باید به آنها توجه کرد و ملاحظات رای‌گیری حضوری را رعایت کرد و از الان به مسائل رای‌گیری حضوری فکر کرد و اگر می‌خواهیم برنامه‌ریزی دقیق داشته باشیم باید تمام اجزا را رعایت کنیم تا مردم به‌خاطر به خطر افتادن سلامتی از رای دادن منصرف نشوند. وی افزود: امیدوارم از الان برای انتخابات ریاست‌جمهوری 1400 چاره‌ای اندیشیده شود.

ادعای نامه‌نگاری برای مشارکت پایین در انتخابات!
ایرنا نوشته که اخیراً برخی رسانه‌های منتسب به جبهه پایداری مدعی شده بودند در جریان اصولگرا تحلیلی مبنی بر «پیروزی به قیمت کاهش مشارکت» وجود دارد و معتقدند نیازی به تبلیغ مشارکت بالا نیست و در این زمینه به مسئولان عالی نظام هم نامه داده‌اند تا تبلیغی در این زمینه نشود. این در حالی است که رهبر معظم انقلاب تأکید کردند که انتخابات پر شور و انتخاب اصلح و صحیح علاج دردهای مزمن کشور است.

علی مطهری: شورای نگهبان سختگیری‌ها را کاهش دهد
علی مطهری، نماینده پیشین مجلس با استقبال از موضوع بازنگری در قانون اساسی گفت: باید اصولی داشته باشیم که بدتر از قانون فعلی نشود؛ به نظر من تغییرات سال 68، قانون اساسی را به عقب بازگرداند. مطهری افزود: باید تکلیف مسأله صدا و سیما معلوم شود؛ اداره و نظارت بر صدا و سیما کار بسیار مشکلی شده است. همچنین اختلافی که در تفسیر اصل 113 قانون اساسی وجود دارد، مشکل‌ساز شده است. وی افزود: نوع برخورد ما با امریکا و مسائل منطقه بسیار مهم است. مسائل منطقه را باید خودمان حل کنیم به جای اینکه امریکا و فرانسه به ما پیشنهاد کنند. چرا نباید روابط خوبی با مصر و عربستان و امارات داشته باشیم؟ چرا باید در کل منطقه خاورمیانه دو دوست به عنوان حزب‌ا… و حماس داشته باشیم؟ مطهری با اشاره به سخنان اخیر رهبری در رابطه با ضرورت مشارکت مردم در انتخابات، گفت: مشارکت بالا در انتخابات آینده برای کشور مهم است؛ مخاطب سخنان رهبری هم مردم هستند و هم شورای نگهبان است که باید سختگیری‌ها را کاهش دهد.

راهبرد مشارکت حداکثری
فعال سیاسی اصلاح‌طلب تصریح کرد: عقل جمعی و وجدان عمومی جریان اصلاحات، قبل از تشکیل این شورا بر وجود اندیشه اصلاح‌طلبی در میان سمن‌ها، احزاب و رسانه‌ها تاکید داشت. کاری که در سال 1394 و 1392 انجام گرفت و باعث شد مجموعه اصلاح‌طلبان به این جمع‌بندی برسند که باید با یکدیگر ساختار جبهه‌ای تشکیل دهند. سیدمحمود میرلوحی ادامه داد: در ابتدا دغدغه‌ای وجود داشت که باتوجه به رفتار شورای نگهبان آیا انتخابات ریاست‌جمهوری با راهبرد مشارکت حداکثری، که لازمه انتخابات رقابتی است، مهیا میشود؛ یا خیر؟ به دلیل تردیدها جریان اصلاحات مدتی دچار ابهام شد. امروز اصلاحات معتقد است که باید با همه ظرفیت وارد صحنه شد و نهاد اجماع‌ساز هم در همین راستا شکل گرفته است. با تایید ساختار آییننامه این نهاد اجماع‌ساز کار روی ریل حرکت کردن قرار میگیرد. امیدواریم همه احزاب، اصناف، جوانان، زنان و نسل اولیها در این نهاد فرصتی برای بیان دیدگاه‌هایشان پیدا کنند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/Bqisb

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا