شماره 654گزیده مطالب

محرم باشکوهی خواهیم داشت

گزیده مطالب شماره 654

وزیر بهداشت درباره مراسم محرم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی گفت: تردید ندارم که رعایت این پروتکل‌ها به دست همه عزیزان اعم از مدیران هیات‌های مذهبی و… اجرا می‌شود و ما هم همراه‌شان خواهیم بود. سعید نمکی افزود: کسانی که عاشق امام حسین(ع) هستند این را می‌فهمند که وزیر بهداشت، امسال خیلی برایش سخت است که بگوید من دلم می‌خواهد پروتکل‌هایی را رعایت کنیم که در رعایت این پروتکل‌ها نام حسین(ع) را نشنویم. این کار برای چنین مسئولی غیرممکن است. برهمین اساس با دوستان صحبت کردیم. بارها اعلام کرده‌ام که نه به این دلیل که کسی را خوش آید یا کسی را بد آید، بلکه به این دلیل که رسالت تاریخی خودم می‌بینم که بیان کنم در این ایام چه گذشت، این موارد را هر روز ثبت می‌کنم. بر همین اساس تردید ندارم که امسال محرمی سرشار از خرد، شعور، در کنار ذکر امام حسین(ع) و شهدای کربلا خواهیم داشت.

نذری‌های محرم براساس نیاز امروز جامعه پخش شود
یک فعال سیاسی گفت: نیاز امروز جامعه توجه به امور بهداشتی جهت مبارزه با کرونا است و بر این اساس نذری‌ها باید در این راستا پخش شود. سیدمحمود میرلوحی اظهار کرد: نذر کردن در ادیان و کشورهای مختلف شکل‌های متفاوت دارد و در فرهنگ ایرانی اسلامی نذر کردن و پخش نذری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. وی ادامه داد: همواره نوع نذری‌ها با نیاز جامعه منطبق بوده است. شمع روشن کردن امروز شاید کار عجیبی به نظر برسد اما در گذشته که برق نبود امر بسیار مهمی بود. آبرسانی از طریق قنات‌های نذری، ایجاد پل‌ها و راه‌ها در مسیر مردم از جمله این نذری‌ها بوده است. این عضو حزب اتحاد ملت گفت: مدرسه‌سازی امروز به یک نهضت بدل شده و خوابگاه‌های دانشجویی زیادی براساس نذر مردم ساخته شده است. بر اساس آمار بیش از 15 درصد از بخش درمان کشور برعهده خیریه‌ها است و خیرین بیمارستان و درمانگاه می‌سازند.

برخی قیم‌مابانه می‌گویند مراسم محرم مانند سال‌های قبل باشد
محمدرضا عارف گفت: یک عده با نگاه قیم‌مابانه و به‌گونه‌ای که مراسم‌های ماه محرم ارث شخصی آنها است می‌گویند باید مراسم ماه محرم به مانند گذشته برگزار شود درحالی‌که باید با مبنا قرار دادن دستورالعمل‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا در این خصوص عمل شود. وی با گلایه از رواج اتهام‌زنی در جامعه خاطرنشان کرد: باید بخش فرهنگی کشور از جمله حوزه‌های علمیه برای حاکمیت اخلاق در جامعه و هدایت جوانان تلاش بیشتری کند وگرنه با تداوم وضعیت فعلی این نگرانی وجود دارد که به خاطر فاصله گرفتن از ارزش‌ها جوانان را از دست بدهیم. عارف گفت: عاشورا، تاثیرگذارترین رویداد و حادثه مهم تاریخی محسوب می‌شود که فلسفه اصلی آن مقابله با ظلم، فساد، حاکمیت اخلاق و اصلاح جامعه، حفظ کرامت انسانی و مقابله با انحراف و مهم‌تر از همه امر به معروف و نهی از منکر بود.

مراسم عزاداری با رعایت توصیه‌های بهداشتی
یک مرجع تقلید در پاسخ به این پرسش که حضور افراد بدون رعایت توصیه‌های بهداشتی در مراسم عزاداری چه حکمی دارد؟ اظهار داشت: اگر احتمال عُقلایی مبتلا کردن یا مبتلا شدن به این بیماری در آن وجود داشته باشد، جایز نیست، هرچند احتمال قوی نباشد. آیت‌ا… شبیری زنجانی در ادامه در پاسخ به این سوال که برخی از مردم برای اطعام و عزاداری محرم نذر کرده‌اند و امسال به دلیل شرایط کرونا و رعایت فاصله اجتماعی، امکان عمل به نذر فراهم نیست. تکلیف آنان در این شرایط چیست؟ گفت: اگر نذر شرعی با شرایط آن -که از جمله آن، بردن نام خدا به همراه صیغه نذر است- محقق شده باشد، باید بر اساس آن عمل شود و تغییر آن جایز نیست. رعایت اموری که هنگام نذر در ذهن فرد بوده، اما در انشای نذر وی نیامده، لازم نیست مثلا می‌تواند با رعایت توصیه‌های بهداشتی و دعوت تعدادی از افراد فامیل به جلسه ذکر مصائب و روضه‌خوانی و اطعام آنان، به نذرش عمل کند.

مردم نذر ماسک کنند
ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفت: برخی جرائم و تنبیه برای افرادی که مسائل بهداشتی از جمله ماسک زدن را رعایت نمی‌کنند، در نظر گرفته شده است. جرائمی از جمله توبیخ کتبی، کسر حقوق و انفصال خدمت تا یک سال در نظر گرفته شده است و این مجازات به هیچ عنوان قابل تجدید‌نظر هم نیست. نباید درخصوص استفاده از واکسن‌ کرونا امید زیادی داشت. وی افزود: از مردم درخواست کرده‌ایم برای محرم امسال ماسک نذر کنند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/lahsw

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا