شماره 793گزیده مطالب

قیام تاریخ‌ساز یزدی‌ها در دهم فروردین 57

گزیده مطالب شماره 793

قیام تاریخ‌ساز مردم مومن یزد در دهم فروردین 1357 به مناسبت چهلم شهدای تبریز نقطه عطفی در تاریخ انقلاب اسلامی و موجب همبستگی بیشتر حرکت مردم به سمت پیروزی نهایی نظام اسلامی شد.

به گزارش ایرنا، در این روز سرنوشت‌ساز مردم قهرمان یزد به دعوت سومین شهید محراب حضرت آیت‌ا… «محمد صدوقی(ره)» در مسجد روضه محمدیه (حظیره) که به پایگاه انقلاب اسلامی در استان یزد شهرت یافته، اجتماع کردند که این حضور گسترده در دهم فروردین رژیم پهلوی را به وحشت انداخت. در این مراسم پس از سخنرانی تاریخی حجت‌الاسلام «کاظم راشد یزدی» درخصوص اوضاع و احوال کشور، مردم مومن که به شدت از رفتار طاغوت در سرکوب انقلابیون تبریزی خشمگین شده بودند از مسجد خارج و در حیاط مسجد حظیره با شعارهای انقلابی تنفر خود را نسبت به رژیم ستم‌ شاهی ابراز کردند. سپس عده‌ای با شعارهای مختلف از مسجد خارج شدند و به سمت میدان شهدای کنونی و میدان امیرچخماق حرکت کردند و به تدریج به جمعیت تظاهرکنندگان اضافه که در این شرایط نیروهای نظامی و امنیتی وارد عمل شده و با وجود پاشیدن آب داغ توسط ماشین‌های آتش‌نشانی، جمعیت پراکنده نشد و نظامیان اقدام به تیراندازی کردند که تعدادی از شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی به شهادت رسیدند.

چهار شهید قیام مردم یزد در دهم فروردین 57
در قیام تاریخی مردم یزد ماموران رژیم شاه، رضا نامداری، شهریار مرادی، مهدی قدک‌فروشان و حسین پارساییان را به شهادت رساندند که هر سال آیین‌هایی در بزرگداشت یاد و خاطره این شهیدان انقلاب اسلامی و قیام دهم فروردین همراه با برنامه‌های فرهنگی مختلف در استان برگزار می‌شود. فردای آن روز (11 فروردین 57) شهید محراب آیت‌ا… صدوقی، مردم یزد را به تعطیل عمومی و اجتماع در مسجد جامع یزد دعوت کرد و در آن اجتماع باشکوه طی یک سخنرانی انقلابی خواستار بازگشت حضرت امام خمینی(ره) از تبعید و آزادی زندانیان سیاسی و سرنگونی رژیم شد. امام خمینی(ره) در نهم اردیبهشت همان سال به مناسبت قیام مردم یزد پیامی صادر کردند و در آن فرمودند: «سلام و تحیت بر مومنین محترم یزد و سایر شهرهایی که با خون خود بزرگداشت اربعین خونین تبریز را گرامی داشتند».

امام راحل در این رابطه افزودند: «در منطق شاه و مزدوران وابسته‌اش اهالی محترم تبریز که یکپارچه به پا خاستند و با فریاد مرگ بر شاه، زمین را لرزاندند، تعدادی بیگانه بودند که از خارج مرز به طور قاچاق وارد شده بودند و شما اهالی محترم یزد که دلاورانه قیام نمودید و با تعطیل عمومی و شعار متداول مرگ بر شاه، عامل آمریکا را دیوانه‌تر کردید، معدودی هستید که از آن طرف مرز به صورت غیرقانونی وارد یزد شدید! اهالی ایران از شرق تا غرب و از شمال تا جنوب که یکپارچه از شاه متنفرند،ایرانی نیستند! اینان همگی به صورت قاچاق وارد ایران شده‌اند! در این منطق، ایرانی خلاصه می‌شود در شاه و دار و دسته‌اش و مستشاران و کارمندان آمریکایی و انگلیسی و روسی و صهیونیستی و غارتگران بین‌المللی که اقتصاد ایران را قبضه کرده‌اند». رییس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی یزد با تبریک ماه رمضان و بهار طبیعت و تبیین نقش مردم و روحانیت در قیام دهم فروردین‌ماه سال 57 یاد و خاطره چهار شهید این حادثه را گرامی داشت و گفت: باید در قالب جهاد تبیین، ابعاد این قیام و نقش آن در پیروی انقلاب مقدس اسلامی برای مردم و جوانان بازگو شود.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/ewZkc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا