شماره 606گزیده مطالب

حکم محمدرضا خاتمی در دادگاه تجدیدنظر نقض شود

گزیده مطالب شماره 606

گزیده
  • آن‌طورکه قبلاً وکیل خاتمی توضیح داد، دادگاه در بررسی دفاعیات وی با استناد به اینکه نتیجه انتخابات سال 88 به تأیید شورای نگهبان رسیده، بخش اصلی مستندات دفاعیات او را رد کرده است.

مضحک و غیرقابل پاسخگویی؛ این اولین واکنش شورای نگهبان به دفاعیات محمدرضا خاتمی درباره نتایج انتخابات سال 88 است. واکنشی که توسط عباسعلی کدخدایی، سخنگوی این شورا انجام شده. محمدرضا خاتمی در دفاعیات خود که اخیراً منتشر شده است بر مستنداتی درباره تناقض سخنان و آمارهای ناظران و مجریان انتخابات سال 88 از تعداد تعرفه‌های رأی و آرای مردم تأکید کرده است.

دفاعیات او بیش از هر نهاد دیگری شورای نگهبان را مورد انتقاد و سؤال قرار داده. سؤالاتی که به نظر می‌رسید توسط عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در نشست خبری‌اش پاسخ داده شود اما او درباره تأیید موضوع در پاسخ به پایگاه خبری «جماران» تنها به این توضیحات قناعت کرد؛ «ادعای مضحکی که می‌شود قابل پاسخ نیست.اگر ما بخواهیم وقت‌مان را برای این مسائل بگذاریم به کارهای دیگر نمی‌رسیم. توضیحات روابط عمومی کافی است. اگر آقایان اسناد و مدارکی دارند ارائه کنند و الا بقیه موارد قابل پاسخگویی نیست.»

کدخدایی البته کمی بیش از یک ماه قبل در توئیتر خود اعلام کرد که میزبان پگاه آهنگرانی، بازیگر و فیلمساز بوده و به سؤالات او درباره ابهامات این انتخابات پاسخ گفته. این در حالی است که از این سخنان کدخدایی، بیانیه‌ای به امضا 180 نفر از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب منتشر شد که در آن به حکم دو سال حبس برای محمدرضا خاتمی و نادیده گرفتن دفاعیات او اعتراض شده بود.

آن‌طورکه قبلاً وکیل خاتمی توضیح داد، دادگاه در بررسی دفاعیات وی با استناد به اینکه نتیجه انتخابات سال 88 به تأیید شورای نگهبان رسیده، بخش اصلی مستندات دفاعیات او را رد کرده است. این فعالان سیاسی در بیانیه خود عنوان کردند: «ما از قوه قضائیه می‌پرسیم براساس کدام ماده قانونی اظهار نظر درباره عدم سلامت انتخابات جرم تلقی می‌شود؟» در ادامه این بیانیه آمده است: «همچنین می‌پرسیم اگر مستند محکومیت آقای خاتمی نشر اکاذیب است، چرا مسئولان برنامه رو در رو به اتهام نشر این کذب محاکمه نشده‌اند؟ در این بیانیه، دفاعیات محمدرضا خاتمی در دادگاه به عنوان تنها بخشی از سؤالات جامعه درباره انتخابات 88 عنوان شده است.

فعالان سیاسی امضاکننده این بیانیه همچنین از قوه قضائیه خواسته‌اند که «هرچه سریع‌تر این حکم را در دادگاه تجدیدنظر نقض کند و حق اظهارنظر آزاد همه ایرانیان را در عمل محترم بشمارد.» در این نامه امضای برخی چهره‌های اصلاح‌طلب همچون سعید حجاریان، بهزاد نبوی، محسن صفایی فراهانی، علی شکوری‌راد، علی تاجرنیا، عبدا… رمضان‌زاده، محمد کیانوش‌راد، عبدا… ناصری، مرتضی مبلغ، عبدا… مؤمنی، آذر منصوری، شهیندخت مولاوردی، محسن آرمین و… به چشم می‌خورد.

خاتمی متن دفاعیات خود در دادگاه را برای سران قوا ارسال کرد
سیدمحمدرضا خاتمی دفاعیات خود در دادگاه رسیدگی به ادعای وی درباره انتخابات سال 88 را به رؤسای قوای سه‌گانه ارسال کرد. خاتمی در این دادگاه به 2 سال حبس محکوم شده که گفته نسبت به آن اعتراض خواهد کرد. به گزارش امتداد، در نامه خاتمی به رئیس قوه قضائیه آمده است: سال‌هاست همه معترضان به روند برگزاری آن انتخابات مصر به تشکیل دادگاه علنی هستند تا مدارک و مستندات خود را ارائه نمایند.

اینک این توفیق نصیب اینجانب شده است و به وسع خود توانسته‌ام بخشی از این اسناد و دلایل را به دادگاه عرضه کنم، بر این اساس مایل هستم متن دفاعیات خود را که علی‌القاعده جنابعالی می‌بایست در جریان جزئیات آن باشید، تقدیم کنم. در این دفاعیه مستنداً نشان داده شده است چه کسانی عمداً یا سهواً باعث شده‌اند تا در امانت آرای مردم خیانت شود. لذا درخواست دارم دستور احضار این افراد و پیگیری قضایی پرونده انتخابات سال 88 را به هر نحو که صلاح می‌دانید، صادر فرمایید.

سؤال مطهری از دستگاه قضایی
علی مطهری درخصوص دفاعیه و جلسات دادگاه محمدرضا خاتمی گفت: دفاعیه آقای محمدرضا خاتمی برای دادگاه را خواندم. متنی قوی بود، اما مهم این است که دادگاه اراده‌ای برای بررسی ادعا و مدارک و اسناد ایشان نداشت و حرف‌شان این بود که ملاک ما نظر شورای نگهبان است که صحت انتخابات را تأیید کرده. سؤال این است که اگر قرار بر عدم بررسی ادعای آقای خاتمی بوده پس چرا دادگاه تشکیل دادند.

به گزارش جماران، نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه صرف اظهار عقیده نباید موجب محاکمه شود، اظهار داشت: اگر کسی امروز ادعا کرد در انتخابات سال 88 تقلب شده و آنگاه دست به اقدامات عملی مانند تخریب و آسیب زدن به اموال عمومی زد، او باید محاکمه شود، اما صرف اظهارنظر نباید موجب احضار و محاکمه و مجازات شود؛ لذا برخوردی که با آقای محمدرضا خاتمی شد از اساس غلط و غیرضروری بود.

سخنگوی قوه قضائیه ظاهرا روح لطیف توجیه گری دارند

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/jbMZm

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا