شماره 603گزیده مطالب

حسین مسرّت چهره‌ای آشنا در امر تحقیق

روی خط آیینه شماره 603

گزیده
  • من از دیرباز، شادروان عباس مسرّت (پدر آقای حسین مسرّت) را که از سردفتران اسناد رسمی یزد بودند، می‌شناختم، آدم خوش‌نامی بودند. آقای مسرّت از نوجوانی به کتابخانه وزیری برای مطالعه کتاب‌های ورزشی و فوتبالی به کتابخانه وزیری می‌آمدند و باز از سال 1363 که در سازمان حفاظت آثار باستانی کار می‌کردند، برای مطالعه کتاب‌های تاریخ یزد به کتابخانه می‌آمدند.

محمّدرضا انتظار بقیه‌الله: من از دیرباز، شادروان عباس مسرّت (پدر آقای حسین مسرّت) را که از سردفتران اسناد رسمی یزد بودند، می‌شناختم، آدم خوش‌نامی بودند. آقای مسرّت از نوجوانی به کتابخانه وزیری برای مطالعه کتاب‌های ورزشی و فوتبالی به کتابخانه وزیری می‌آمدند و باز از سال 1363 که در سازمان حفاظت آثار باستانی کار می‌کردند، برای مطالعه کتاب‌های تاریخ یزد به کتابخانه می‌آمدند. در سال 1365 آقای مسرّت به این‌جانب مراجعه کرده و طرح جذب کتاب‌های رایگان را با من در میان نهادند. به اتّفاق نامه‌ای برای مراکز فرهنگی سراسر ایران نوشتیم و بلافاصله کتاب‌های زیادی برای کتابخانه آمد.

ازآنجاکه ایشان به کتاب و مطالعه و پژوهش عشق می‌ورزیدند، کتابخانه وزیری محیطی مناسب برای آقای مسرّت به شمار می‌آمد و چون ذی‌علاقه به گسترش معلومات خود بودند، ضمن کار، در بهمن 1369 در کنکور رشته ادبیات فارسی دانشگاه پیام‌نور شرکت نموده و با موفقیت قرین و در سال 1374 مدرک کارشناسی خود را دریافت کردند و بعد از این مرحله با فاصله‌ای که اشتغال و کارهای روزمرّه برای ایشان ایجاد کرده بود به سال 1394 در رشته نسخه‌شناسی در دوره کارشناسی‌ارشد دانشگاه شهید بهشتی، پذیرفته‌شده و پس از بازنشستگی مدرک خود را گرفتند.

آقای مسرّت بااستعداد و ذوق ذاتی، در آغاز جوانی، فعّالیت‌های پژوهشی و نویسندگی خود را با جراید شروع نموده و از همکاران اوّلیه هفته‌نامه «ندای یزد» که به مدیریت زنده‌یاد محمّدتقی عسکری کامران، انتشار می‌یافت، بودند و ازآنجاکه مقالات این نشریه، در مورد فرهنگ و تاریخ یزد بود و آقای ایرج افشار هم به سرزمین آباء و اجدادی خود، علاقه‌ای فراوان داشتند و مطالب این نشریه را می‌خواندند، با نام نویسندگان «ندای یزد» ازجمله آقای مسرّت آشنا بودند. آقای مسرّت، خود را مدیون استاد افشار می‌داند و درواقع بنده و همه اعضای یزدشناسی نیز که بعضی از آن‌ها هم به سرای باقی شتافته‌اند، همه به دانشمند گران‌مایه استاد ایرج افشار آن شخصیت مهربان و دوست‌داشتنی که «در مجامع فرهنگی و تاریخی جهان، نامش به نام جاودانی ایران قرین است» افتخار می‌کنیم ایشان با 300 عنوان کتاب و 2000 مقاله از پرکارترین پژوهشگران دنیا بشمار می‌آیند.

کتابخانه وزیری نیز این اقبال را داشته که در طی ایام فعّالیت، اعضای برجسته‌ای چون آقای حسین مسرّت، محمود رهبران و مهدی عابدی داشته است و من این شانس را در اثر روح نادره مردی که همیشه متوجّه این بنیاد فرهنگی که آن را خود بنیان‌گذاری فرموده و تاکنون هزاران دانش‌آموز و دانشجوی یزدی، از آن بهره‌مند بوده‌اند، می‌دانم. لذا برحسب وظیفه، چون در نشیب و فرازهای حیات پیوسته از راهنمایی‌های دلسوزانه و خردمندانه آن شخصیت استفاده کرده‌ام، یادشان را گرامی داشته و به روان آن سید بزرگوار و روحانی شریف حجّت‌الاسلام حاج سید علی محمّد وزیری که پیوسته مصدر خیر بودند درود می‌فرستم و موهبتی که این کتابخانه، نصیب آقای مسرّت کرده دوستی و آشنایی با اهل مطالعه بوده است که آنان نیز از راهنمایی‌های ایشان، بهره‌ور بوده‌اند گذشته از این، شخصیت‌هایی که در دوران اشتغال آقای مسرّت، به این کتابخانه آمده‌اند، اغلب با این پژوهشگر نیز دیداری داشته و در برخی از بزرگداشت‌هایی که برای بزرگان علم و ادب در سالن کتابخانه برگزارشده، ایشان هم نقش داشته‌اند، نظیر مراسم بزرگداشت استاد دکتر محمّدعلی اسلامی ندوشن و درواقع محیط آرام کتابخانه وزیری باعث گردیده است که در دنیای کتاب بررسی‌های جامعی به عمل‌آورند و برخی کتاب‌هایی که به زیور طبع آراسته نشده بود، وسیله چاپ آن‌ها را فراهم آوردند که من‌باب مثل، می‌توانم از «تذکرة میکده» تألیف محمّدعلی وامق یزدی، یاد نمایم یا فهرست جامع نسخه‌های خطّی پزشکی موجود در کتابخانه که با کمک آقای منوچهر آراسته، کتابدار کتابخانه که از آستان قدس رضوی به کتابخانه وزیری منتقل‌شده‌اند و در این‌گونه امور، مهارتی دارند، به‌منظور استفاده پژوهشگران و علاقه‌مندان آماده نموده‌اند.

ضمناً آقای مسرّت مشغول تهیه فهرست نسخه‌های خطّی ادبی کتابخانه وزیری بودند که موضوع بازنشستگی سبب تأخیر در این امر شد و آرزوی من این است که این کار نیز به‌وسیله ایشان و با مساعدت آقای آراسته که خدمتی ارزنده است، انجام پذیرد. آقای مسرّت با استاد ایرج افشار نیز با مجلّه «آینده» و «نامواره دکتر محمود افشار» و همچنین مجلّه «بخارا» همکاری داشته‌اند و در مورد جریده‌ نگاران یزد نیز تحقیقاتی دارند که در یزدنامه اثر آقای ایرج افشار به زیور طبع آراسته‌شده و امید است که آن را هم توسعه‌دهند تا همه روزنامه‌نگاران یزدی را شامل گردد؛ زیرا ما در تهران نیز روزنامه‌نگارانی داشته‌ایم که در حرفه خود صاحب شهرت بوده‌اند. وی تا آخرین روزهای کار با جدّیت به راهنمایی مراجعان و خرید کتاب موردنیاز کتابخانه می‌پرداخت. ایشان با سمت کارشناس اسناد و نسخه‌های خطّی بازنشسته شدند. آقای مسرّت امروز در امر تحقیق چهره‌ای آشنا و مشهور، به‌حساب می‌آیند که آثار ارزنده‌ای را به جامعه و علاقه‌مندان ارائه داده‌اند از قبیل دیوان فرّخی یزدی، کتابشناسی فرّخی یزدی، کتابشناسی وحشی بافقی، کتابشناسی ابوالفضل رشیدالدین میبدی، در آیینه خشت خام، سیمای یزد، مسجد جامع کبیر، گنج کویر، یادمان شادروان حجّت‌الاسلام وزیری، روحانی فرهنگ دوست، یزد یادگار تاریخ و مقالات متعدد دیگر. در پایان، توفیقات آقای حسین مسرّت را آرزو نموده و امیدوارم عنایات خداوند شامل حالشان گردیده و جامعه شاهد چاپ و انتشار آثار ارزنده این پژوهشگر توانا و گرامی باشد.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/f9ELu

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا