تیتر یکشماره 736

جزئیات بازداشت مصطفی تاج‌زاده از زبان همسرش

تیتر یک شماره 736

جبهه اصلاحات ایران با اشاره به «فعالیت سیاسی فردی اصلاح‌طلبانه» تاج‌زاده، او را «در زمره پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین اصلاح‌طلبان» دانست.

فخرالسادات محتشمی‌پور، همسر مصطفی تاجزاده، اعلام کرد در غیاب وی، تاجزاده که تنها در خانه بود ساعت 11شب توسط 15 مامور بازداشت و به دادستانی تهران منتقل شده است. خبرگزاری مهر نخستین رسانه‌ای بود که خبر بازداشت تاجزاده را منتشر کرد؛ البته پیش از این رسانه اکانت توییتری سردبیر رجانیوز خبر بازداشت تاجزاده را داده بود. مهر در خبر خود نوشت که «عصر امروز (17تیرماه) مصطفی تاج‌زاده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی با دستور قضایی بازداشت شد.» همچنین این خبرگزاری در بخش دیگر خبرش نوشته است که «وی از محکومین امنیتی فتنه 88، امروز (17تیرماه) به اتهام اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت ملی بازداشت شد.»

اظهارنظر سیدمحمد خاتمی نسبت به بازداشت تاجزاده
جواد امام مدیرعامل بنیاد باران با اشاره به بازداشت سیدمصطفی تاجزاده گفت: سیدمحمد خاتمی در تماسی با فخرالسادات محتشمی‌پور، از این اتفاق اظهار تأسف کرده است. مدیرعامل بنیاد باران از تماس تلفنی سیدمحمد خاتمی با فخرالسادات محتشمی‌پور در پی بازداشت سیدمصطفی تاجزاده خبر داد. مدیرعامل بنیاد باران افزود: رئیس‌جمهور اصلاحات همچنین با تبریک عید سعید قربان، از صبوری و تدبیر همسر تاجزاده تقدیر کرد و اظهار داشت که «ای کاش به جای این بازداشت‌ها و ایجاد محدودیت‌ها، بازداشت‌شدگان قبلی و در راس آنها محصوران عزیز آزاد می‌شدند و از این طریق، گام‌های محکمی در جهت خوداصلاحی برمی‌داشتند تا در سایه آن هم نظام تقویت شود و هم امید و اعتماد به جامعه بازگردد. بدون شک اگر چنین رویکردی انتخاب می‌شد، مشکلات فراوانی که مردم با آن روبرو هستند، کاهش می‌یافت و موجبات محکم‌تر شدن پایه‌های امنیت ملی و از بین رفتن چشم طمع دشمنان می‌شد.»

واکنش زیباکلام به بازداشت تاج‌زاده و سینماگران: «خاتمی» نباید سکوت کند
زیباکلام، استاد علوم سیاسی با انتقاد از تندروی‌های اخیر در مساله حجاب و بگیر و ببندها، گفت که محمد خاتمی رئیس جمهوری سابق ایران نباید نسبت به بازداشت تاج‌زاده و سینماگران معترض سکوت کند. او اعلام کرد: عدم موفقیت دولت آقای رئیسی در اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی، حالا دارد در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هم ظاهر می‌شود. صادق زیباکلام، استاد علوم سیاسی با اشاره به بازداشت مصطفی تاج‌زاده و تعدادی از سینماگران، معتقد است که سیدمحمد خاتمی رئیس جمهوری سابق کشورمان نباید سکوت کند و باید واکنش نشان دهد. (جمعه 17تیرماه)، مصطفی تاجزاده از فعالان سیاسی ایران به اتهام «اجتماع و تبانی جهت اقدام علیه امنیت کشور» و «تشویش اذهان عمومی» بازداشت شد. صادق زیباکلام در این باره در صفحه اجتماعی خود نوشت: ‏عدم موفقیت دولت آقای رئیسی در اقتصاد، مذاکرات برجام و سیاست خارجی، حالا دارد در عرصه‌های سیاسی و اجتماعی هم ظاهر می‌شود. او در ادامه نوشت: بازداشت تاجزاده و سینماگران، روی دیگر به راه انداختن بگیر و ببند‌های حجاب است. از تندرو‌ها بجز اعمال زور و خشونت انتظار دیگری نمی‌رود. اما آقای خاتمی نبایستی سکوت کنند.

بیانیه جبهه اصلاحات ایران درباره بازداشت تاج‌زاده
جبهه اصلاحات ایران با صدور بیانیه‌ای خواستار آزادی مصطفی تاج‌زاده، فعال سیاسی اصلاح‌طلب شد. در بیانیه جبهه اصلاحات ایران آمده است: آثار تحریم‌های ظالمانه آمریکا، سیاست‌های نامناسب دولت و مجلس و ضعف‌های فزاینده مدیریتی کشور زندگی اکثریت مردم ایران را با مشکلات حادی روبرو کرده و به یک نارضایتی گسترده منجر شده است. این بیانیه با انتقاد از ایجاد بحران در کشور، نوشت: بازداشت ناگهانی آقای سیدمصطفی تاجزاده در یک روز تعطیل و با گسیل تعداد زیادی مأمور عجیب و حیرت‌انگیز است و موجب شد که مجمع عمومی جبهه اصلاحات ایران جلسه فوق‌العاده برگزار کند و موضوع را مورد بررسی قرار دهد. هنوز مسئولان مربوطه در این مورد اطلاع‌رسانی نکرده‌اند و دلیل بازداشت او، آن هم به این شکل، روشن نیست. همه می‌دانند که آقای تاجزاده اصلاح‌طلبی است که همیشه بر قانونگرایی و خشونت‌پرهیزی تأکید داشته و به آن پایبند بوده است. جبهه اصلاحات ایران با اشاره به «فعالیت سیاسی فردی اصلاح‌طلبانه» تاج‌زاده، او را «در زمره پرمخاطب‌ترین و اثرگذارترین اصلاح‌طلبان» دانست و افزود: گمان می‌رود همین جایگاه و صراحت و شجاعت او در بیان نظرات دلسوزانه و اعلام مواضع شفاف و بی‌پیرایه موجب این برخورد با او شده است. این بیانیه سپس با بیان اینکه جبهه اصلاحات ایران به همه مصادیق سلب امنیت و حقوق اساسی و آزادی هریک از شهروندان ایران معترض است، از بازداشت تاج‌زاده که «یک اصلاح‌طلب برجسته و صاحب‌نظر و دارای مرزبندی‌های روشن با بانیان و حافظان وضع موجود از یک‌سو و براندازان و ویرانی‌طلبان از سوی دیگر است»، انتقاد کرد و خواهان آزادی هرچه زودتر او شد. در پایان این بیانیه آمده است: از رییس محترم قوه قضائیه می‌خواهیم مطابق وعده‌ها و رویکردهای اعلامی خود این موضوع را بررسی کند، در صورت مداخله بی‌رویه ضابطان یا بی‌مبالاتی اشخاص و مقامات قضایی در این مورد، پیگیری جزایی لازم را در دستور قرار دهد و روند آن را به اطلاع افکار عمومی برساند.

اظهارنظر علی مطهری به بازداشت تاجزاده
علی مطهری در توییتر نوشت: عجیب است که آقای تاجزاده زمانی بازداشت شد که اخیراً یک مرزبندی روشن میان ایده‌اش اصلاح امور و براندازی ارائه کرده بود. حتی اگر کسی معتقد به براندازی باشد، تا زمانی که اقدام عملی مانند کار مسلحانه از او سر نزده است مجاز به بازداشت او نیستیم، روشی که از سیره امام علی علیه‌السلام در برخورد با مخالفانش آموخته‌ایم. امیدوارم قوه قضاییه با حفظ استقلال خود در مقابل ضابطان، از آزادی بیان پاسداری کند تا احساسی که از تغییر رویه این قوه در دوره آقای اژه‌ای در مردم ایجاد شده‌است مخدوش نشود.

انتقاد دکتر زهرا رهنورد از بازداشت تاجزاده
زهرا رهنورد با صدور پیامی نسبت به بازداشت مصطفی تاجزاده اعتراض کرد. به‌گزارش انصاف‌نیوز، زهرا رهنورد همسر میرحسین موسوی در پیام خود ضمن انتقاد از دستگیری رسول‌اف و آل‌احمد و همینطور اعمال برخی سخت‌گیری‌ها در موضوع حجاب انتقاداتی را درباره‌ی این موارد و همینطور بازداشت سیدمصطفی تاجزاده مطرح کرد.

بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در پی بازداشت تاجزاده
بیانیه مجمع فرهنگیان ایران اسلامی در اعتراض به بازداشت دکتر مصطفی تاج‌زاده:
«به نام خدا- دلسوزی، شجاعت و خیرخواهی مصطفی تاج‌زاده برای کشور و مردم و مبارزه او علیه ناکارآمدی و فساد گسترده با هدف اصلاح وضع کشور و بهبود زندگی مردم، برای کمتر کنش‌گر سیاسی منصفی محل تردید است بطوریکه واکنش گسترده فعالان سیاسی و مدنی نسبت به دستگیری ایشان بخوبی موید این واقعیت است. از نظر ما دستگیری و بازداشت کنشگران مدنی، فعالان زیست محیطی، فرهنگیان، کارگران، هنرمندان، سینماگران، فیلم‌سازان و به‌ویژه دکتر مصطفی تاج‌زاده که صرفا از روی خیرخواهی انتقادات دلسوزانه خودشان را برای بهبود امور مطرح می‌کنند مغایر با اصول مصرح قانون اساسی و قوانین عادیست و محکوم است و امید است به زودی شاهد آزادی همه زندانیان سیاسی در بند خصوصا مصطفی تاج‌زاده باشیم. بدون شک تاج‌زاده و نقدهایش که برخی از مواقع از حد متعارف و مورد انتظار کنش‌گری سیاسی داخل ایران فراتر می‌رفت میزان‌الحراره حساسیت نظام سیاسی نسبت به آزادی بیان و انتقاد بود که یکی از شعارها و دلایل وجودی انقلاب اسلامی بوده است.

تاج‌زاده در طول سال‌های گذشته هیچ کنش غیرقانونی و خشونت‌آمیزی نسبت به نظام سیاسی نداشت و همواره ضمن تاکید بر روش‌های اصلاح‌طلبانه، فقط به صراحت مواضع خود را در قالب انتقاد بیان می‌کرد و تحمل چنین فردی توسط نظام سیاسی و زندانی نکردن وی بمنزله خاری در چشم معاندان و براندازان نظام جمهوری اسلامی بود. اما امروز دستگیری وی آنهم به صورت غیر‌متعارف و غیرقانونی، اگرچه رضایت بخشی از نیروهای انقلابی‌نما و محافظه‌کار داخلی را در پی دارد ولی خشم عمومی طیف وسیعی از آحاد مردم و فعالان سیاسی و مدنی را برانگیخته و بیشترین لبخند رضایت را بر لب معاندان و مخالفان نظام نشانده است که بدنبال اثبات اصلاح‌ناپذیر بودن شیوه رفتار و کنش حاکمان نظام جمهوری اسلامی هستند. بنابراین آزادی فوری و زودهنگام وی می‌تواند ضمن ناامید کردن معاندان، قانون‌مداری و تحمل‌پذیری نظام سیاسی را به رخ بازیگران سیاسی داخلی و خارجی بکشاند. امید است کارگزاران امنیتی کشور نیم نگاهی تعمق‌آمیز به نصایح و درخواست‌های مشفقانه أحزاب سیاسی که منعکس‌کننده خواسته‌ها و مطالبات جامعه مدنی و طیف وسیعی از اقشار مختلف مردم هستند داشته باشند و با آزادی فوری آقای دکتر مصطفی تاج‌زاده، امید عمومی به تحول و انسجام بیشتر برای حرکت به سوی آینده‌ای بهتر را زنده نگه دارند تا بجای در صدر قرار گرفتن اختلافات داخلی، مسایل و چالش‌های کلان و جدی کشور در اولویت عمومی قرار گیرد و بتوان با انسجام و اجماع بیشتری با تهدیدات و فشارهای بیرونی مقابله و آنها را حل و فصل کرد. مجمع فرهنگیان ایران اسلامی- 20 تیر 1401»

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/6MjVY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا