متاسفانه تاکنون این حادثه یک قربانی و چندین مصدوم بر جای گذاشته که خود وزیر ورزش هم در زمره مصدومان قرار دارد.
روزنامه اینترنتی فراز نوشت: بالگردی که سقوط کرده از نوع بالگرد روسی میل 17 است که بین 15 تا 20 میلیون دلار قیمت دارد. آیا افتتاح یک پروژه نه چندان مهم و یک سفر درجه چندم که میتوانست با اتومبیل هم انجام شود ارزش فدا کردن چنین سرمایهای را داشت؟ آن هم سرمایهای که در شرایط تحریم اگر غیرقابل جایگزینی نباشد، حتما بسیار سخت و گران جایگزین خواهد شد. کاش اتفاق رخ داده برای وزیر ورزش و هیات همراه او تلنگری باشد بر اینکه استفاده غیرضروری از بالگردهای گرانقیمت هلالاحمر در نقش تاکسی هوایی مسئولان تمام شود.
حمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و هیات همراه او عصر روز پنجشنبه (4اسفندماه) و در جریان سفر به شهرستان بافت در استان کرمان دچار حادثه هوایی شدند. متاسفانه تاکنون این حادثه یک قربانی و چندین مصدوم بر جای گذاشته که خود وزیر ورزش هم در زمره مصدومان قرار دارد. جای خوشحالی اینجاست که طبق اعلام مراجع مربوطه خطر جانی جدی وزیر ورزش و دیگر مصدومان این حادثه را تهدید نمیکند. سایت «فراز» نیز برای وزیر ورزش و مصدومان حادثه سلامتی و برای بازماندگان مرحوم اسماعیل احمدی مشاور وزیر ورزش و مدیرکل حوزه وزارتی این وزارتخانه که در حادثه یاد شده جان باخت، تسلای خاطر آرزو میکند. اما در این حادثه یک سوال بسیار مهم این است که چرا وزیر ورزش در سفری ساده که البته مسافت زمینی آن هم چندان نبوده باید از بالگرد استفاده کند؟ مهمتر اینکه برای چنین سفر غیرضروری چرا باید از بالگرد هلالاحمر که مختص عملیاتهای امداد و نجات و مواقع بحرانی است، استفاده شود؟
آنطورکه گزارش شده، وزیر ورزش از شهر کرمان عازم بافت بوده که مسافت زمینی آن کمی بیش از یکساعت است. جاده بین این دو شهر نیز یک جاده باکیفیت است که اتومبیلها میتوانند بدون مشکل و با حداکثر سرعت مجاز جادهای آن را طی کنند. یعنی به عبارتی با یک مسیر سنگلاخی و یا جاده روستایی و پر خطر مواجه نیستیم، بلکه این مسیر، جادهای دارد که حتما از متوسط کیفیت جادههای کشور بالاتر است. حتی اگر بحث بالگرد هلالاحمر هم در میان نبود بازهم برای چنین مسیر کوتاهی با دسترسی آسان، استفاده از اتومبیل بسیار منطقیتر و به صرفهتر از پرواز پر هزینه بالگرد است. به هر حال همه میدانند که پرواز یک بالگرد به دلیل استهلاک بالای قطعات، شیوه ارزان و به صرفهای برای چنین سفرهایی نیست و این دست پروازها تنها در شرایطی منطقی هستند که جایگزین دیگری به هر دلیلی برای آنها نباشد. خصوصا برای کشوری مانند ایران که در شرایط تحریمی به سختی میتواند قطعات مربوط به بالگرد را تامین کرده و آنها را تعمیر کند. نکته دیگر این است که گیریم وزیر ورزش نیاز به بالگرد داشته، چه توجیهی برای استفاده بالگرد هلالاحمر برای چنین موقعیت غیرضروری است؟ در استفاده از بالگرد هلالاحمر برای این سفر دو ایراد جدی وجود دارد؛
اول اینکه این بالگردها مخصوص عملیاتهای امداد و نجات و شرایط بحرانی هستند. فرض بگیریم در همان موعد سفر وزیر ورزش، در جایی دیگر از کرمان اتفاقی غیرمنتظره مثل یک تصادف شدید یا ریزش ساختمان یا هر حادثه مشابه دیگری رخ میداد که نیاز به عملیات بالگردها داشت. آنوقت چه چیزی باید جای بالگردی که وزیر ورزش را به بافت برده بود، پر میکرد؟ آیا حوادث قرار است از قبل خبر دهند و مسئولان مطمئن هستند که همزمان با چنین سفری، اتفاقی نمیافتد که جان برخی شهروندان در گرو آمادگی بالگرد هلالاحمر باشد؟
نکته دوم این است که خود مسئولان هلالاحمر سالهاست اعلام میکنند که ناوگان بالگردی آنها ناقص و محدود است و نمیتوانند پوشش بالگردی کامل را به کل کشور بدهند. مثلا مرتضی مرادیپور، معاون حوزه عملیات امداد نجات کشور روز 26 دیماه همین امسال با اشاره به محدودیتهای شدید ناوگان هوایی هلالاحمر گفته بود: اکنون هلالاحمر 22 فروند بالگرد در اختیار دارد که 19 فروند از آن فعال، سه فروند نیازمند تعمیر و 19 بالگرد نیز به حفظ و نگهداری نیازمند است. وی نیاز حداقلی ناوگان هوایی امداد و نجات هلالاحمر را 31 بالگرد برای کشور ارزیابی کرد و افزود: البته این نیاز حداقلی است و برخی از استانها به دلیل گستردگی جغرافیایی نیازمند تعداد بیشتری بالگرد است.
به عبارتی طبق گفته خود مسئولان هلالاحمر هماکنون حداقل با کمبود 12 فروند بالگرد فعال در ناوگان هلالاحمر مواجه هستیم که با اتفاق این عدد به 13 فروند رسید. با چنین کمبودی و چنین شرایطی از نظر مضیقه بالگرد، توجیه مقامات غیرمرتبط برای استفاده از بالگردهای امداد و نجات هلالاحمر چیست؟ توجیه مسئولان هلالاحمر برای اجازه استفاده غیرضروری و غیرتخصصی از این بالگردها چیست؟ بالگردی که سقوط کرده از نوع بالگرد روسی میل 17 است که بین 15 تا 20 میلیون دلار قیمت دارد.
آیا افتتاح یک پروژه نه چندان مهم و یک سفر درجه چندم که میتوانست با اتومبیل هم انجام شود ارزش فدا کردن چنین سرمایهای را داشت؟ آن هم سرمایهای که در شرایط تحریم اگر غیرقابل جایگزینی نباشد، حتما بسیار سخت و گران جایگزین خواهد شد. مساله فقط وزیر ورزش دولت سیزدهم نیست. متاسفانه سنت استفاده غیرضروری از بالگردهای هلالاحمر در سفر مقامات مختلف سنتی است که سالهاست در دولتهای مختلف و میان مقامات نهادهای متفاوت جریان دارد و گویی تبدیل به یک انتظار معمول و عادی از هلالاحمر شده تا این خدمت را به هر مقامی ارائه کند. کاش اتفاق رخ داده برای وزیر ورزش و هیات همراه او تلنگری باشد بر اینکه استفاده غیرضروری از بالگردهای گرانقیمت هلالاحمر در نقش تاکسی هوایی مسئولان تمام شود.