شماره 607گزیده مطالب

ایجاد جریان سوم در انتخابات امکان‌پذیر نیست

گزیده مطالب شماره 607

گزیده
  • در انتخابات آینده نیز همانند گذشته به طور طبیعی جریانات و لیست‌هایی ممکن است خود را مطرح کنند، اما فعالیت آن‌ها صرفاً انتخاباتی‌ است و به معنای بروز و ظهور یک جریان سوم نیست.

یک فعال سیاسی بیان کرد که ایجاد جریان سوم سیاسی در انتخابات پیش‌رو امکان‌پذیر نیست. مرتضی مبلغ اظهار کرد: اصولا جریان سوم یا هر جریان جدیدی که بخواهد شکل بگیرد، با اراده چند نفر یا با دستور و کلیشه شکل نمی‌گیرد، مطلقاً این‌طور نیست. وی ادامه داد: عده‌ای گاهی در آستانه انتخابات از تعبیر نواصولگرایی یا نواصلاح‌طلبی استفاده می‌کنند که به نظر من نگاه سطحی است؛ چرا که شکل‌گیری جریان جدید حتماً نیازمند پشتوانه تاریخی، سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی و ایدئولوژیکی است که به تدریج هم شکل می‌گیرد، نه با اراده چند نفر. مبلغ در ادامه گفت: عموماً در انتخابات‌ مطرح بوده که در کنار جریان اصلی، جریان فرعی هم مطرح می‌شده، اما به صحنه آمدن آن‌ها به معنای ایجاد جریان جدید نیست.

وی یادآور شد: در انتخابات‌های گذشته چه در میان اصلاح‌طلبان و چه در میان اصولگرایان کسانی بودند که با عنوان‌های مختلف لیست‌های انتخاباتی می‌دادند و فعالیت می‌کردند. گاهی بخشی از آنها هم رأی می‌آوردند. در انتخابات آینده نیز همانند گذشته به طور طبیعی جریانات و لیست‌هایی ممکن است خود را مطرح کنند، اما فعالیت آن‌ها صرفاً انتخاباتی‌ است و به معنای بروز و ظهور یک جریان سوم نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به این پرسش که آیا شعار «اصلاح‌طلب، اصولگرا؛ دیگه تمومه ماجرا» به انتخابات پیش‌رو می‌رسد، اظهار کرد: جامعه ما، شرایط سیال، پویا و متحولی دارد. در دی ماه 96 که این شعار مطرح شد، شعار فراگیری نبود، تعداد معدودی این شعار را دادند اما جریان برانداز به‌طور گسترده به این شعار دامن زد و تندروهای داخلی هم با رفتار و گفتار خود عملا به آنان کمک کردند. چرا که آنها دنبال این بودند که مردم را از سیاست و اصلاح ناامید کنند، اما این طور نیست که با یک شعار مقطعی جناح‌های سیاسی از صحنه خارج شوند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/QQ8Hj

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا