انعکاس آیینهشماره 721

استاندار باید با تأمل سخن بگوید و به وعده‌هایش عمل ‌کند

انعکاس آیینه شماره 721

مدیران موفق آن‌گاه نام نیکی از خود به جای می‌گذارند که علاوه بر انجام وظیفه برابر با ضوابط و مقررات و تلاش برای ساماندهی مشکلات و برآوردن نیازهای قانونی و منطقی شهروندان بنابه امکاناتی که در اختیار دارند سعی کنند در دوران ریاست و مدیریت خویش به شخصیت و حیثیت و منزلت دیگران احترام بگذارند و کرامت افراد را حفظ کنند. مسئولان بویژه مدیران ارشد نباید هنگام روبه‌رو شدن با دیگران برخورد تند و اهانت‌آمیز داشته باشند، با متانت سخن بگویند و از قرآن مجید بیاموزند که خداوند کریم به عنوان نمونه در داستان حضرت موسی(ع) و فرعون حتی نحوه برخورد با مخالف و دشمن را به دیگران آموخته است چون گفتار نرم و سدید در دیگران اثری نیکو بر جای می‌گذارد.

آنان که با گذشت بیش از 42سال از دوران استانداری مرحوم غلامرضا دبیران در یزد که سیاستمداری دانشمند و مدیری فرهیخته بود نحوه مدیریت و عملکرد وی را دیده یا خوانده و یا شنیده‌اند رفتار و گفتار نیک و محترمانه وی با مردم را برای دیگران نقل و به خوبی از آن مرحوم یاد می‌کنند و مدیریت وی را درخور تقدیر و ستایش می‌دانند درحالی که بعضی از رفتارها و سخنان یکی از استانداران اسبق یزد نیز در خاطره‌ها مانده است که گاه در نشست‌ها و هنگام روبه‌رو شدن با بعضی از مدیران و همکاران خود با تندی و درشتی سخن می‌گفته است. بزرگان به ما آموخته‌اند که کارگزاران و حاکمان نباید پست و مقام را «حق» خود بدانند بلکه باید قبول سمت را به عنوان «تکلیف» تلقی نموده و به مردم خدمت کنند. در واقع مدیریت پیش از این‌که ریاست باشد خدمتگزاری به مردم می‌باشد چون می‌گویند هر مسئولی باید خود را خادم مردم و شهروندان را ولی‌نعمت خویش بداند.

مولای متقیان حضرت علی(ع) در نامه‌ای به فرماندار خود «اشعث‌بن قیس» می‌نویسند: «مدیریت و حکمرانی برای تو طعمه نیست، بلکه یک امانت است و کسی که از تو بالاتر است از تو خواسته که نگهبان آن باشی. نامه پنج نهج‌البلاغه» و آن حضرت می‌فرماید: «…به خدا قسم این کفش کهنه و پر از وصله نزد من از حکومت بر شما محبوب‌تر است و بدین دلیل حکومت را پذیرفته‌ام که حق را ثابت کنم و باطل را از میان بردارم. خطبه33 نهج‌البلاغه».

دکتر مهران فاطمی در نشست هم‌اندیشی با اصحاب رسانه گفت: «…رسانه‌ها از جمله برادران نزدیک، دلسوز و صمیمی مدیران هستند که با انعکاس به موقع موضوعات و تذکرات لازم، به عملکرد هرچه بهتر مدیران و خدمت‌رسانی مطلوب به مردم کمک می‌کنند… در صورتی که رسانه‌ها فارغ از هرگونه وابستگی، به اظهار به موقعِ نکات و نقایص احتمالی می‌پردازند این اقدام‌ها ارزشمند است… رسانه‌ها نیز باید اخلاق رسانه‌ای، صداقت در انتشار مطالب و اتقان در نظرات و مطالب را رعایت کنند… در نهایت محتاج نقد رسانه‌ها هستیم و نقد رسانه‌ها مورد توجه قرار خواهد گرفت البته باید توجه داشت که نباید با نشر خبرهای غلط، قدرت ریسک و شجاعت مدیران گرفته شود…»(1)

نویسنده این سطور در شماره 711 مورخ 17/9/1400 با درج مطلب مذکور و اظهار سپاسگزاری از سخنان استاندار و آرزوی موفقیت برای ایشان طی مقاله‌ای با عنوان «استاندار محترم پاسخگویی به رسانه‌ها را از استانداری آغاز کند» چند پرسش را مطرح نمود که با گذشت حدود 75روز از چاپ و نشر مقاله مورد بحث پاسخی از سوی استانداری دریافت نگردیده و سؤالات بلاجواب مانده است. بدان امید که به پرسش‌ها پاسخ داده شود تا در همان صفحه و ستون درج و نشر گردد ضمناً باید به این نکته اشاره گردد که در برنامه زنده صدا و سیما که به مناسبت بزرگداشت یوم‌ا… 22بهمن برگزار شد دکتر مهران فاطمی گفت: «…بازگشایی مدارس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا بوده و برای تمامی استان‌ها لازم‌الاجرا است. در مواجهه با امیکرون، هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی و آمریکایی اقدام به تعطیلی مدارس نکردند. طی 2سال اخیر کمتر از 50درصد اهداف آموزشی و 20درصد اهداف تربیتی محقق شده است. بازگشایی براساس پروتکل 07 است. بر این اساس مدارس با نیمی از ظرفیت و تهویه مناسب بازگشایی و دانش‌آموزان ملزم به استفاده از ماسک و تزریق واکسن هستند. با مدارس متخلف شدیدا برخورد خواهد شد. در صورت تشخیص دانشگاه علوم پزشکی امکان تعطیلی مقطعی برخی مدارس وجود دارد…»

گرچه روز بعد علی‌اکبر عزیزی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری یزد تقریباً اصلاحیه‌ای بر گفتار استاندار زد و اظهار داشت: «از روز پنجشنبه که حضوری شدن مدارس اعلام شد، خانواده‌های بسیاری نسبت به این مساله ابراز نگرانی کرده و دغدغه‌های خود را به ما اعلام کرده‌اند… امروز مقرر شد که همه مهدکودک‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل شده و مدارس ابتدایی نیز به صورت غیرحضوری به فعالیت بپردازند… مدارس استثنایی هم… به صورت غیرحضوری خواهند بود… دبیرستان‌های دوره اول و دوم به صورت حضوری فعالیت می‌کنند، اما اگر دانشگاه علوم پزشکی یا مراکز پزشکی شهرستان‌ها به این نتیجه برسند که فراگیری بیماری در کلاس یا مدرسه زیاد است، ابتدا کلاس و سپس مدرسه تعطیل می‌شود…»

دکتر مهران فاطمی که می‌گوید با مدارس متخلف شدیداً برخورد خواهد شد و در مواجهه با امیکرون هیچ‌کدام از کشورهای اروپایی و امریکایی اقدام به تعطیلی مدارس نکردند و بازگشایی براساس پروتکل 07 می‌باشد واقعاً در چند درصد آموزشگاه‌های یزد می‌توان دستورالعمل 07 را رعایت نمود؟ صادرکنندگان این بخشنامه در ساختمان‌های مجهز به وسایل مدرن سرمایشی و گرمایشی بر روی مبل‌ها و پشت میزهای گران‌ قیمت نشسته‌اند و با به کارگیری عده‌ای کارمند به اصطلاح پا به کار و آماده دستورالعمل می‌نویسند و به استان‌ها و شهرستان‌ها و مناطق ارسال می‌کنند. مناسب می‌داند بخش‌هایی از ده صفحه دستورالعمل 07 در این شماره درج گردد.

«…شرایط بگونه‌ای فراهم شود که امکان حداقل 6بار تعویض هوا در ساعت در کلاس فراهم گردد- تعداد فن‌های مکشی باید متناسب با مساحت سطح کلاس باشد- در صورت استفاده از کولر آبی و گازی، پنجره‌ها و درب‌ها به میزان 25درصد جهت خروج هوا باز باشند- به منظور افزایش حرکت هوا در داخل کلاس می‌توان از پنکه یا پنکه سقفی استفاده شود- در صورت استفاده از سیستم تهویه مطبوع، سیستم بگونه‌ای تنظیم شود که حداکثر جریان ورودی از هوای آزاد تأمین شود- در صورت نیاز به وسایل گرمایشی، هر یک ساعت یکبار هوای کلاس‌ها تهویه شود و پنجره‌ها به مدت 10دقیقه باز باشد. دانش‌آموزان حتی‌المقدور با پوشش کافی در کلاس حضور داشته باشند- استفاده از هواکش و باز گذاشتن درها و پنجره‌های سالن‌ها به منظور تهویه مناسب و مستمر- تهویه مناسب محل‌های اقامت و سرویس‌های بهداشتی انجام شود- اتاقک آسانسورها دارای تهویه فعال و مناسب باشد- جهت کاستن از تماس مستقیم دست‌ها با در و دستگیره‌های ورودی و خروجی ساختمان، سرویس‌های بهداشتی، آنها را به حالت نیمه باز و یا مجهز به پدال باز شونده باشند. (در صورت امکان) یا برای سهولت تردد از جک و آرام‌بند درها استفاده گردد- آب‌خوری‌ها و آب‌سردکن‌های سنتی در زمان پاندمی حذف شود. (موارد دارای پدال یا چشم الکترونیک بلامانع است)- پایش غلظت کلر باقیمانده توسط ناظران (میزان حداقل کلر آزاد باقیمانده 0.5 تا حداکثر 0.8 میلی‌گرم در لیتر در کل سیستم توزیع حفظ گردد…»

کسی که این بندها از شیوه‌نامه را می‌خواند اگر کلاس‌ها و مدارس دولتی در اقصی‌نقاط کشور را ندیده باشد تصور می‌کند اینجا کشور ژاپن یا فنلاند یا کشوری در اروپاست. آقایان در اتاق‌های لوکس شیشه‌ای نشسته‌اند و برای مدارس سراسر کشور دستورالعمل صادر می‌کنند. این شیوه‌نامه و دستورالعمل فقط در مدارس خاص و لاکچری که جای آقازاده‌هاست و از ما بهتران، کاربرد دارد و لاغیر. آقایان بروند در گوشه و کنار شهر و وضع مدارس دولتی در همین شهر یزد را بنگرند و بعد دستور اجرای 07 بدهند.

معمولاً آموزشگاه‌های دولتی بودجه‌ای بدین‌منظور در اختیارشان نیست یا مبلغ اندکی در اختیار آنها گذاشته شده که کفاف بخشی از هزینه‌های مدرسه را هم نمی‌دهد، اولیای بسیاری از دانش‌آموزان امکان خرید ماسک برای فرزندان خود ندارند، بسیاری از آموزشگاه‌ها فاقد امکانات آموزشی، ورزشی، آزمایشگاهی و وسایل بهداشتی هستند گاه دیده می‌شود در بعضی از مدارس به عنوان نمونه چند کلاس از 6کلاس آن فاقد تخته سیاه یا تخته سفید (وایت‌برد) مناسبی است که معلم روی آن بنویسد و تدریس کند، مدیر و معلم، پدر و مادر و دانش‌آموزی که از صفحه تلویزیون می‌شنوند استاندار موضوع تعطیلی مدارس این استان را با مدارس کشورهای اروپایی و امریکایی مقایسه و با مدیر متخلف هم برخورد می‌کند این اظهارات را نشانگر این می‌دانند که حداقل گوینده اطلاعی از کمبودها و کاستی‌ها و مشکلات موجود در آموزشگاه‌ها را ندارد.

نگارنده در این مورد صرفاً دولت سیزدهم را مقصر نمی‌داند چون این دولت وارث دولت قبلی و همانطور مدیران و مسئولان دوره‌های گوناگون می‌باشد که طی سالیان متمادی نخواستند آن‌گونه که شایسته این مردم می‌باشد برای آموزش و پرورش اعم از معلم «شاغل و بازنشسته» و دانش‌آموز و احداث آموزشگاه‌های مورد نیاز و تهیه امکانات مناسب برای تحصیل نوباوگان این سرزمین فراهم نمایند. بنابراین می‌طلبد که مقامات سیاسی استان در هنگام گفتن و نوشتن درباره فرهنگیان و معلمان و مدارس، اول وضعیت موجود را به دقت ببینند، بکاوند و به درستی در مورد این سه عنصر محوری یعنی (معلم، دانش‌آموز و مدرسه)شناخت نسبی پیدا کنند آنگاه بگویند که برای رفع مشکلات فرهنگ و آموزش و پرورش یک شهر یا یک استان چه باید کرد. آقایان تردید نداشته باشند‌ که هیچ‌کس در مجموعه انسان‌های دردشناس و متفکر و چاره‌اندیش بهتر از معلم مشکلات و معضلات دستگاه تعلیم و تربیت را نمی‌شناسد و راه رفع و دفع آنها را نمی‌داند بنابراین مدیران ارشد اگر قصد کارسازی و گره‌گشایی و چاره‌اندیشی دارند باید وظیفه بدانند از جمع فرهنگیان و دبیران و معلمان صاحب‌نظر که در نظام تعلیم و تربیت فراوانند استفاده کنند تا آموزش و پرورش سامان یابد و به جایگاه واقعی دست یابد جز این اقدام هر شیوه دیگری راه به ترکستان است. والسلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- سایت استانداری یزد، 10/9/1400

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/PdJth

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا