شماره 667گزیده مطالب

احتمال بازگشت سریع و بدون مذاکره ی آمریکا به برجام

گزیده مطالب شماره 667

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: اگر آمریکا بخواهد سریع از برجام عبور کند، این احتمال وجود دارد که حتی بدون مذاکره به برجام بازگردد؛ اگر این کار را کند یعنی برای برداشتن گام دوم و گام‌های بعدی در سطح منطقه خود را آماده می‌کند.

رحمان قهرمان‌پور اشاره به موضوع بازگشت آمریکا به برجام پس از انتخاب جو بایدن به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا که وعده این بازگشت را از قبل داده است، گفت: یک سوال اساسی وجود دارد که ابتدا باید به آن پاسخ داد، اینکه ایران و آمریکا قرار است در چهار سال آینده مساله اصلی‌شان بازگشت به برجام باشد یا این کار مقدمه گام یا گام‌های دیگر است؟ و به نظر محتمل‌ترین گام بعدی بعد از بازگشت به برجام و اجرائی شدن این توافق، مذاکره درباره مسائل مختلف منطقه‌ای می‌تواند باشد و اگر پاسخ ما این باشد که امکان فراتر رفتن از برجام در روابط دو کشور در چهار سال آینده وجود ندارد، پس ایران و آمریکا حداقل طی یکی دو سال آینده مشغول برجام خواهند بود.

وی ادامه داد: معتقدم دو نیرو باعث می‌شود که دولت بایدن دنبال عبور سریع از برجام و پرداختن به مسائل دیگر منطقه‌ای شود. مهار چین مهم‌ترین مساله در فوریت برای بایدن است و این کار جز با تجمیع همه امکانات آمریکا امکان‌پذیر نیست و تجمیع یعنی آمریکا باید حضور خود را در خیلی از مناطق دنیا از جمله خاورمیانه کاهش دهد، اما خاورمیانه به دلیل مشکلات امنیتی و تاریخی که دارد مانع از آن خواهد شد که احتمالا آمریکا بتواند سریع از آن خارج شود.

از فرصت بایدن برای بازگشت آمریکا به برجام استفاده کنیم
یک فعال سیاسی گفت: اگر بتوانیم فشارهای آمریکایی‌ها را در دولت بایدن کاهش دهیم، قطعا مشکلات داخلی‌مان نیز کمتر می‌شود. انتظار از آمریکا این است فشارهایی را که از طریق تحریم به مردم آورده است فراموش نکند و درصدد جبرانش بربیاید. ایرج ندیمی خاطرنشان کرد: خط‌قرمز ما رژیم صهیونیستی است اما برای رابطه دوسویه و منصفانه با بقیه کشورها می‌شود تلاش کرد. ما می‌دانیم بایدن وظایفی برای تامین منافع ملی خود دارد اما وعده‌های انتخاباتی او هم قابل مدیریت است. وعده‌های انتخاباتی او یک فرصت است که باید برای برگشت آمریکا به برجام استفاده کنیم. ندیمی گفت: حقیقت آن است که باید همواره منافع خود را در نظر داشته باشیم. نقدهای داخلی به روابط خارجی که گاه کاملا درست هم هست ما را نباید از فرصت‌ها غافل کند. در داخل ایرادهای به‌حقی به برجام می‌گیرند اما الان در مقابل بیگانه باید از تمام فرصت‌های بین‌المللی موجود استفاده کنیم. پیشنهاد من این است که باتوجه به شرایط خاص آمریکا حداکثر تلاشمان را برای بازگشت دولت جدید آمریکا به برجام انجام دهیم.

امیدواری موگرینی برای بازگشت بایدن به برجام
مسئول پیشین سیاست خارجی اتحادیه اروپا ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهوری منتخب امریکا با تغییر مسیر به سمت آنچه او ارزش‌های بنیادین این کشور توصیف کرد، به سازوکارهای چندجانبه‌گرایی از جمله توافق هسته‌ای ایران بازگردد. به گزارش ایرنا، فدریکا موگرینی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان افزود: چهار سال گذشته برای امریکایی‌ها و اروپایی‌هایی که شاهد بودند آن دموکراسی بزرگ ارزش‌های بنیادین خودش را زیر پا گذاشته و نادیده گرفته است، دشوار بود. وی ابراز اطمینان کرد که بازگشت به این ارزش‌ها و به طور کلی چندجانبه‌گرایی و سازوکارهای بین‌المللی اولویت اول دولت جدید جو بایدن خواهد بود. وی گفت، امیدوارم که با پیروزی بایدن دولتی در امریکا روی کار آید که به رویکرد برد- برد بازگردد.

بایدن باید بدون قید و شرط به برجام بازگردد
یک نماینده سابق مجلس گفت: بایدن باید به برجام بازگردد که این می‌تواند برای بهبود وضعیت میان دو کشور بسیار کمک‌کننده باشد. مهرداد لاهوتی اظهار کرد: آقای بایدن در واقع راه ترامپ را دنبال نمی‌کند و خیلی واضح و شفاف این را مطرح کرده است، اما چند نکته درباره انتخاب او به عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا وجود دارد، یکی اینکه ترامپ خودش از برجام خارج شد و یکی از مسائل زمان وی همین بود که آنان خودشان از این تفاهمنامه خارج شدند و باید خودشان هم به آن بازگردند. وی افزود: نکته دیگر این است که اواسط همان زمان که آمریکا هنوز از توافقنامه خارج نشده بود، درباره مسائل موشکی ایران صحبت می‌کرد، درحالی که این جزو خط قرمزهای ماست و فکر می‌کنم بایدن هم باید به این موضوع توجه داشته باشد. یکی دیگر از نکاتی که در میان ایران و آمریکا وجود دارد، مخالفت ایران با رژیم صهیونیستی است که براساس قانون اساسی ما اگر ظلمی هرجای دنیا رخ دهد، جمهوری اسلامی نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

مذاکره اصولگرایان با امریکا مشکلی ندارد
حمیدرضا ترقی، عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی گفته است که مذاکره اصولگرایان با امریکا اشکالی ندارد. او در بخشی از گفت‌وگوی خود با جماران با انتقاد از سلسله مذاکراتی که در جمهوری اسلامی ایران با امریکایی‌ها شده و به گفته ترقی اصلاح‌طلبان عهده‌دار آنها بوده‌اند و منجر به موفقیت نشده، در پاسخ به این سؤال که اگر مذاکره‌کننده‌ها اصولگرا باشند مذاکره اشکالی ندارد، افزوده: قطعاً بله، مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذناپذیر باشند، می‌تواند اتفاق بیفتد. مگر ما در جاهای دیگر نظیر همین مذاکره با چین ضرر کرده‌ایم؟ این مذاکرات منطقی صورت گرفته و توافقاتی در حال انجام است. او همچنین درباره پایان تحریم‌های تسلیحاتی به عنوان یکی از دستاوردهای برجام هم گفته: برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی در چنین مقطعی که ما در صنایع نظامی خودکفا شده‌ایم و حتی پدافندی را ساخته‌ایم که از اس400 روسیه نیز قوی‌تر است، چه نفعی برای ما دارد؟ چه مشکلی را حل می‌کند؟ نیازی به این مسأله نداشتیم.

چرا تندروها از آمدن ظریف برای 1400 هراس دارند؟
نماینده پیشین مجلس در پاسخ به این سوال که چرا کیهان و تندروها از آمدن ظریف برای انتخابات 1400، با اینکه او گفته کاندیدا نخواهد شد هراس دارند؟ گفت: بنده غصه می‌خورم بابت اینکه، یک عده‌ای دعا می‌کردند قاتل شهید سلیمانی رأی بیاورد تا اصلاح‌طلبان نتوانند در داخل کشور جان بگیرند‌. غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی افزود: رفتارهای ترامپ موجب سرکوب جریان اصلاح‌طلبی در ایران شد و به بیانی دیگر، بهانه به دست کسانی داده شد که حتی یک‌بار هم برجام را نخوانده بودند. جعفرزاده ادامه داد: اما با آمدن جو بایدن دموکرات، امیدها، ناامید شده و تصور بر این است که با فضاسازی و یک‌سری رفتارهای کودکانه، کماکان اصلاح‌طلبان و جریان اصلاح‌طلبی را در داخل کشور مورد هجمه قرار دهند. جعفرزاده ادامه داد: ظریف به‌عنوان علمدار صلح و دوستی در کشور ما شناخته شده و کسی است که زحمات زیادی کشیده تا برجام را به کرسی بنشاند هجمه به ظریف نشان از یک بداخلاقی، نه حتی سیاسی‌کاری است.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/Sz8KV

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا