شماره 659گزیده مطالب

آمار بالای قربانیان کرونا قابل قبول نیست

گزیده مطالب شماره 659

سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرد: شمار فوتی‌های بیماری کووید19 در جهان به طور غیرقابل قبولی بالاست. سازمان جهانی بهداشت روز (جمعه) همزمان با نزدیک شدن مجموع فوتی‌های ناشی از بیماری کووید19 در جهان به رقم یک میلیون نفر اعلام کرد: جان‌باختن حدود 50 هزار نفر در مدت یک هفته بر اثر ابتلا به این بیماری به طور غیرقابل قبولی بالاست. سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد: اگرچه میزان موارد ابتلا و مرگ ناشی از کروناویروس جدید به جای افزایش نمایی به وضعیتی بدون تغییر یا با نوسان ناچیز رسیده اما آمارهای جهانی در واقع موارد رو به رشد در سطوح منطقه‌ای و محلی را پنهان کرده است. بیماری تنفسی کووید19 از زمان شیوع کروناویروس جدید در چین به مرگ نزدیک به یک میلیون نفر منجر شده و تاکنون بیش از 30 میلیون نفر به این ویروس آلوده شده‌اند. مایکل رایان، رئیس فوریت‌های پزشکی سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس خبری مجازی گفت: هر هفته حدود 8/1 تا دو میلیون مورد جدید ابتلا در جهان و به طور میانگین بین 40 تا 50 هزار فوتی گزارش می‌شود.

بیش از 75 درصد مدارس پروتکل‌ها را رعایت کرده‌اند
وزیر آموزش و پرورش گفت: در دو هفته گذشته مدارس فعال بوده و در برخی مدارس از 20 تا 80 درصد دانش‌آموزان در کلاس‌ها حضور‌ پیدا کرده‌اند، گروه‌بندی شده‌اند و در روزهای مختلف به مدرسه می‌آیند، ساعات تدریس کوتاه شده و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در اختیار مدارس قرار داده شده است. به گزارش ایسنا، محسن حاجی میرزایی در حاشیه آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان با بیان اینکه بیش از دو هفته از آغاز سال تحصیلی گذشت، اظهار کرد: کسانی که به ما توصیه می‌کنند برای حفظ سلامت دانش‌آموزان مدرسه را تعطیل کنیم، راه‌حل درستی نمی‌دهند و کسانی که سیاست‌های بازگشایی مدارس را نقد می‌کنند باید به این سؤال پاسخ دهند که راه‌حل آنها برای استمرار آموزش چیست؟ آیا سیاست متفاوتی از سیاستی که ما انتخاب کردیم پیشنهاد می‌کنند؟

حاجی میرزایی با بیان اینکه ما به جای آنکه دانش‌آموزان و خانواده‌ها را ملزم کنیم؛ مجموعه خودمان را ملزم کردیم که آموزش را در دسترس همه دانش‌آموزان قرار دهند، گفت: هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری پیش‌بینی کردیم. به تشخیص خانواده‌ها احترام گذاشتیم و اعلام کردیم اگر خانواده‌ای علی‌رغم همه مراقبت‌های ما و مدرسه باز هم نگران هستند، حضور فرزندشان در مدرسه الزامی نیست و می‌توانند از دیگر روش‌های آموزش استفاده کنند. وی افزود: همچنین اعلام کردیم که آموزش حضوری را ترجیح می‌دهیم؛ زیرا کارکردهای مدرسه متفاوت است و همچنان که کرونا سلامت بچه‌ها را تهدید می‌کند، دوری از گروه همسالان و روابط اجتماعی در محیط آموزشی به سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی‌شان آسیب می‌زند.

آخرین وضعیت واکسن کرونا ایرانی
وزیر بهداشت و درمان گفت: در آینده یکی از کشورهای پیشتاز در دستیابی به واکسن کووید-19 خواهیم بود. سعید نمکی افزود: همه مراکز تحقیقاتی اعم از بخش‌های دولتی، شرکت‌های دانش‌بنیان و مجموعه‌هایی که در امور تحقیقاتی به خصوص در رابطه با کووید-19 در کشور مشغول فعالیت هستند. تحقیقات در اینکه کدام دارو موثرتر بود، تحقیقات در اینکه کدام روش در مراقبت از بیماران تاثیرگذارتر بود، تحقیقات در اینکه با کدام شیوه می‌شود در آینده مراقبت بیشتری از جمعیت‌های آسیب‌پذیر در برابر بیماری داشت، مرگ‌ها در کدام سنین بالاترند و در کدام گروه هدف باید مراقبت بیشتری انجام دهیم و غیره و از همه مهمتر رسالت همگانی ما در ساخت یک واکسن موثر برای پیشگیری از ابتلا به کووید-19 است.

موکب‌داران و مردم به سمت مرزهای عراق نروند
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: موکب‌داران و مردم به شایعات و فراخوان‌های اربعین توجه نکرده به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند. موضع رسمی عراق عدم پذیرش زائر از خارج از این کشور است. حسین ذوالفقاری افزود: مردم به شایعات و فراخوان‌های فضای مجازی توجه نکنند. برخی عشایر عراقی که با موکب‌داران ارتباط دارند، از آنها دعوت کرده‌اند ولی دعوت آنها کفایت نمی‌کند زیرا مجوز ورود را دولت عراق باید صادر کند. موکب‌داران و زائران به اخبار رسمی توجه کنند. فراخوان‌های ثبت‌نام برای مراسم اربعین رسمیت ندارند. معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور همچنین با اشاره به اینکه حرکت زائرین به سمت مرزهای عراق ممنوع است، تصریح کرد: هیچ موکبی در مرزها مستقر نشده است و امکاناتی در مرزها وجود ندارد. طرف عراقی هم اعلام کرده است به هیچ‌وجه مرزها را باز نمی‌کند. زائران شرایط کشور و بیماری کرونا را در نظر گرفته و به سمت مرزهای عراق حرکت نکنند تا برای نیروهای مرزبانی مشکل درست نکنند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/nMZ41

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا