شماره 637گزیده مطالب

کشف انبار احتکار مواد ضدعفونی در قم

گزیده مطالب شماره 637

کشف انبار احتکار مواد ضدعفونی در قم

انبار غیر‌مجاز ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده در یک ساختمان سه طبقه مسکونی در قم کشف و پلمب شده که دارای مقدار قابل ‌توجهی از این محصولات است. بر این اساس در روز اول اعلام مشاهده ویروس کرونا در قم، به دستور علی‌اصغر سلطانی معاون دادستان قم، اکیپی متشکل از عوامل دادستانی و سازمان صنعت و معدن و معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و عوامل بسیج جهت نظارت بر توزیع عادلانه ملزومات بهداشتی و مبارزه با احتکار و گرانفروشی تشکیل و به صورت شبانه‌روزی تا‌کنون مشغول خدمت بوده‌اند. گفتنی است نتیجه فعالیت این اکیپ کشف چندین انبار و واحد صنفی احتکار‌کننده و گرانفروش بوده که ملزومات کشف شده در آنها مستقیما به بازار تزریق شده و قسمت عمده‌ای از ماسک‌ها و مواد ضد‌عفونی‌کننده ارائه شده به بازار حاصل زحمات شبانه‌روزی همین اکیپ بوده است.

کشف 14تن محلول ژل ضدعفونی کننده
رئیس پلیس آگاهی البرز از کشف 14تن محلول ژل ضدعفونی کننده در این استان خبر داده است. گفتنی است در این رابطه سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی البرز اظهار داشته است که این محموله در اجرای طرح مبارزه با فروش و عرضه خارج از شبکه کالا و مواد بهداشتی و پزشکی با توجه به شیوع ویروس کرونا کشف شده است. سرهنگ محمد نادربیگی، رئیس پلیس آگاهی البرز در این باره در ادامه سخنانش خاطرنشان کرده است که تیم‌های پلیس مبارزه با قاچاق کالا پلیس آگاهی البرز پنج دستگاه وانت نیسان و یک دستگاه کامیون خاور را که حامل حدود 14 تن محلول ژل ضدعفونی‌کننده بوده‌اند، شناسایی و متوقف کرده‌اند. نادربیگی در ادامه افزوده است: پس از بررسی‌ها مشخص شده است که این افراد قصد عرضه خارج از شبکه را داشته‌اند که در این زمینه پنج نفر دستگیر شده‌اند.

تخصیص 100میلیارد تومان برای مقابله با کرونا در مدارس
رئیس سازمان برنامه و بودجه از اختصاص 100 میلیارد تومان به وزارت آموزش و پرورش در جهت بهسازی محیط مدارس برای پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا خبر داد. محمدباقر نوبخت در صفحه شخصی خود در اینستاگرام همچنین از اختصاص 1665 میلیارد تومان به بیمه سلامت ایران برای حمایت و پشتیبانی از فعالان حوزه بهداشت و درمان خبر داد. او اظهار کرد: با هدف حمایت و پشتیبانی مؤثر از فعالان حوزه بهداشت و درمان به‌ویژه برای معوقات کارانه کادر پزشکی و مطالبات بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی و داروخانه‌ها، دستور تخصیص 16 هزار و 651 میلیارد ریال به سازمان بیمه سلامت ایران صادر شد.

مهم‌ترین داروی ضدکرونا اعتماد داشتن است
سخنگوی دولت گفت: مهمترین داروی ضدکرونا اعتماد داشتن است؛ اعتماد به هم، نظام پزشکی و نظام تولید مهمترین موضوع است. علی ربیعی اظهار کرد: مطمئن هستیم به همت وزارت صنعت و تکنولوژی که داریم توان پاسخگویی به نیاز جامعه ایران و فراتر از جامعه ایران را داریم. من در بحث اجتماعی این موضوع را می‌گویم که تاریخ بعدا در مورد ما قضاوت می‌کند. ربیعی گفت: از پزشکان و خدمه بیمارستان‌ها تشکر می‌کنم، تاریخ حتما آنها را قضاوت می‌کند. از متخصصین هم تشکر می‌کنم که تلاش می‌کنند تحت پرتکل این مشکل را حل کنند. سخنگوی دولت گفت: مهمترین داروی ضدکرونا اعتماد داشتن است؛ اعتماد به هم، نظام پزشکی و نظام تولید مهمترین موضوع است. حتی آدم‌ها با کنش‌های شخصی، رفتارهای اقتصادی و خریدهاشون به این چرخه کمک می‌کنند. ربیعی افزود: ظرفیت اضافه و تولید اضافه در بخش صنعت داریم. ارز دولتی برای بخش شما در سال آینده در نظر گرفته شده است. وی ادامه داد: با همه محدودیت‌هایی که داریم کشورمان را اداره می‌کنیم. بخش دارو و تجهیزات پزشکی از جمله جاهایی بود که ارز ارزان قیمت به آن اختصاص دادیم.

دانش‌آموز مبتلا به کرونا نداشتیم
وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به اینکه آیا مورد مشکوکی از ابتلا در بین دانش‌آموزان و کارکنان داشته‌اید، اظهار کرد: درباره دانش‌آموزان گزارشی مبنی بر ابتلای دانش‌آموزان نداشته‌ایم. همچنین در جلسه وزارت بهداشت تاکید شد که ابتلای افراد زیر 10 سال تاکنون گزارش نشده است. محسن حاجی میرزایی درباره ادامه تعطیلی مدارس گفت: ما مجدد وضعیت را ارزیابی می‌کنیم و اگر لازم باشد تعطیلی استمرار می‌یابد. البته هم استان‌های آلوده و هم استان‌هایی که آلوده نیستند مشمول این مصوبه و تعطیلی هستند و مهمترین عامل پیشگیری، پرهیز از حضور در اجتماعات است. تعطیلی مدارس با هدف مهار این ویروس و حداکثر کنترل است. برنامه‌های آموزشی به‌گونه‌ای پیش برود که تقویم زمانی رعایت شود. قصد تغییر تقویم آموزشی را نداریم و تلاش می‌کنیم از طریق آموزش مجازی جریان آموزش را به کمک معلمان و مدیران مدارس پیگیری کنیم.

نامه خانواده‌های زندانیان به مسئولان قضایی درخصوص کرونا
با توجه به اخبار نگران کننده در مورد شیوع ویروس کرونا جمعی از خانواده‌های زندانیان به مسئولان قضایی نامه نوشتند. به گزارش ایسنا، جمعی از خانواده‌های زندانیان در این نامه با اشاره به وضعیت زندان‌های کشور و میزان برخورداری از امکانات بهداشتی و درمانی در زندان‌ها، به منظور جلوگیری از وقوع یک فاجعه انسانی خواهان آزادی یا حداقل مرخصی قابل قبول زندانیان تا پایان دوران بحران شده‌اند. اصغر جهانگیر رئیس سازمان زندان‌ها هم با شیوع ویروس کرونا به مدیران زندان‌های سراسر کشور دستور داد که اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از ورود ویروس کرونا به زندان‌ها و اقدامات فوق‌العاده بهداشتی از جمله ضدعفونی کردن روزانه و مستمربخش‌ها و وسایل مورد نظر و قرار دادن وسایل بهداشتی در دسترس زندانیان و ارائه آموزش‌های لازم به زندانیان و زندانبانان انجام شود.

دستور رئیس قوه قضائیه برای پیشگیری از شیوع کرونا در زندان‌ها
رئیس قوه قضائیه طی بخشنامه‌ای به مراجع قضایی سراسر کشور، دستوراتی را در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها صادر کرد. به گزارش ایسنا، دستورات سیدابراهیم رئیسی در این بخشنامه به شرح زیر است: 1.با رویکرد کاهش ورودی افراد به زندان‌ها از صدور قرارهای تأمین منجر به بازداشت جز در موارد ضروری اجتناب گردد. 2.با رعایت ضوابط و مقررات قانونی در اتخاذ تصمیمات قضایی از تأسیسات ارفاقی مندرج در قانون آیین دادرسی کیفری و قانون مجازات اسلامی از قبیل اعمال مجازات‌های جایگزین حبس، تعویق اجرای مجازات، تعلیق تعقیب و تعلیق مجازات در حد امکان قانونی استفاده شود. 3.محکومانی که آرای محکومیت آنها قطعیت یافته و در حال حاضر با قرار تأمین آزاد هستند جز در موارد ضروری از معرفی آنها به زندان‌ها تا پایان فروردین 99 خودداری شود. براساس این گزارش، تمامی قضات دادسراها و دادگاه‌ها مسئول اجرا و دادستان‌ها و رؤسای کل دادگستری‌های سراسر کشور نیز موظف به نظارت بر حسن اجرای این بخشنامه شده‌اند.

دولت‌های عربی به ایران کمک کنند
سعدیه مفرح در روزنامه عرب زبان العربی الجدید چاپ لندن نوشت: این بار، کروناست که به ما نزدیک شده است و ما به‌عنوان انسان، بار دیگر محکوم به همکاری با یکدیگر هستیم تا بتوانیم به زندگی روی زمین ادامه دهیم. به‌گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: امروز، کرونا به ما نزدیک شده است و در حالی که تقریباً تمام جهان صرف‌نظر از مواضع سیاسی، ندای کمک به چین را سر می‌دهد، اوضاع ما در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز اقتضا می‌کند که به کمک ایران بشتابیم؛ بویژه آنکه این ویروس توانسته است از طریق عرب‌هایی که از ایران به کشورهای خود بازگشتند، به خلیج‌فارس نیز راه یابد. به‌ نوشته این روزنامه، با توجه به اینکه شرایط در ایران بحرانی است، تمام جهان و دولت‌های عربی خلیج‌فارس باید اختلافات سیاسی با این کشور را کنار گذاشته و کمک‌های پزشکی و انسانی خود را از آن دریغ نکنند؛ بویژه آنکه در سایه تحریم‌های امریکا، اوضاع زیرساخت‌های بهداشتی در ایران رو به تضعیف رفته است. بحرانی‌تر شدن شرایط در ایران، بر اثر کرونا، می‌تواند یک وبای حقیقی را به جان دولت‌های عربی خلیج‌فارس نیز بیندازد، که در این صورت دیگر راه چاره‌ای نخواهد ماند.

اولین محموله کمک‌های چین وارد ایران شد
سفیر چین در تهران در توئیتر نوشت: اولین محموله چین وارد ایران شد و کمک‌های بیشتر ارسال خواهند شد؛ قوی باش ایران. «چانگ هوا» سفیر چین در تهران روز جمعه در صفحه توئیتر خود از ورود اولین محموله کمک‌های چین به ایران خبر داد و افزود: سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد که اولین محموله چین وارد ایران شد و کمک‌های بیشتر ارسال خواهند شد. قوی باش ایران. سفیر چین در تهران همچنین با انتشار توئیتر از اهدای 5 هزار کیت تشخیص ویروس جدید کرونا به ایران نوشت: 5 هزار کیت تشخیص ویروس جدید کرونا که هدایای سفارت چین و شرکت‌های چینی در ایران است به طرف ایرانی تحویل داده شد. تلاش ما ادامه دارد. چانگ هوا هم با انتشار فیلمی در صفحه توئیتر خود نوشت: امروز بنده به نمایندگی از سفارت چین در ایران، 250 هزار ماسک را به ایران اهدا نمودم. کمک‌های بیشتری در آینده ارسال می‌گردد. قوی باش ایران! ویروس کرونا یا «کووید-19» از اواخر آذرماه تاکنون 75 هزار نفر چینی را مبتلا و جان 2 هزار و 701نفر را گرفته است. این ویروس تا امروز نزدیک به 40 کشور را درگیر کرده است و ایران پس از چین با 15 کشته بیشترین آمار جان‌باختگان را به خود اختصاص داده است. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی بود که پس از شیوع ویروس کرونا در چین، ضمن همدردی با مردم و دولت این کشور، تجهیزات پزشکی از جمله سه میلیون ماسک و چندین محموله کمک‌های بشردوستانه به چین ارسال کرد. در این راستا، وانگ‌یی وزیر امور خارجه چین روز 16 بهمن در گفت و گو با محمدجواد ظریف از تلاش‌های ایران برای کمک به پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در چین قدردانی کرد.

با مردم شفاف و صادق باشیم
محمدرضا عارف رئیس مجمع نمایندگان تهران نوشت: ویروس کرونا کماکان در دنیا در حال پیشروی است و متاسفانه تعداد قربانیان این ویروس روند صعودی را طی می‌کند. در کشور ما نیز تمهیدات نسبتا خوبی برای پیشگیری و مقابله با این ویروس از سوی مسئولان در نظر گرفته شده است. ضمن قدردانی از تلاش شبانه‌روزی پزشکان و کادر درمانی برای مبارزه با ویروس کرونا و درمان بیماران، چند نکته را باید در این خصوص در نظر داشت: 1- متاسفانه اعتماد عمومی مردم به حاکمیت به دلایل مختلف از جمله عدم صداقت و شفاف بودن با افکار عمومی خدشه‌دار شده است باید ضمن درنظرگرفتن جو روانی جامعه از هرگونه پنهان کاری درباره بیماری کرونا پرهیز کرد. اطلاع‌رسانی به موقع، درست و شفاف و از یک منبع مشخص یکی از راه‌های جلب اعتماد عمومی است. 2- پرهیز از اظهارنظرهای غیرکارشناسانه که باعث ملتهب شدن جو روانی جامعه می‌شود. 3- تداوم تعطیلی مراکز پرتردد بویژه مدارس و دانشگاه‌ها.

عرضه قلیان ممنوع شد
آرمان ملی: معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس پایتخت از ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی تا اطلاع ثانوی خبر داد. سرهنگ نادر مرادی اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد زیادی از افراد اطلاعی از راه‌‌های انتقال ویروس کرونا ندارند، با تأیید وزرات بهداشت، عرضه و مصرف قلیان در تمامی قلیان‌خانه‌ها، رستوران‌های سنتی، کافی‌شاپ‌ها و… تا اطلاع ثانوی ممنوع شد. با افراد متخلفی که این ممنوعیت را رعایت نمی‌کنند و به هشدار پلیس توجهی ندارند، برخورد خواهد شد.

از بروز فسادهای احتمالی جلوگیری کنید
یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با ارسال نامه‌ای به منتخبان مجلس یازدهم ضمن ارائه چند تذکر و پیشنهاد به آنها در راستای تبدیل مجلس یازدهم به مجلسی پویا، از آنان خواست تا در جهت مبارزه و پیشگیری از بروز فسادهای احتمالی، نمایندگانی که تاکنون به پویش مجلس ضد فساد نپیوسته‌اند با امضای تعهدنامه شفافیت به این پویش ملحق شوند. احمد توکلی در این نامه نوشت: انتخابات تمام شد. نرخ مشارکت در قیاس با انتخابات 10 دوره پیشین مجلس، نسبتاً پایین‌تر بود. البته نگرانی از شیوع بیماری کرونا عامل مؤثری برای این کاهش بوده است. ولی تعیین سهم این بلیه طبیعی و سهم سایر عوامل سیاستی، مدیریتی و رفتاری مقامات و مسئولان و نیز سهم فساد گسترده و چاره هر کدام از آنها به تحقیق مستقلی نیازمند است. آنچه ذکرش در این مقال لازم است، هشدار به جریان برنده است. برادران اصولگرا باید این حقیقت را در برابر چشم داشته باشند که عامل اصلی پیروزی، ضعف و ناکارآمدی دولت و مجلسی بود که رقبای اصلاح‌طلب اکثریت را در آن‌ها داشتند. وگرنه، شما هم مانند اصلاح‌طلبان در چهار سال پیش بدون نیازسنجی به بستن لیست پرداختید.

توقف جمع‌آوری بی‌خانمان‌ها‌
فارس: سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از توقف فعالیت اتوبوس‌های سیار ویژه افراد بی‌خانمان در پایتخت خبر داد. سیدمالک حسینی افزود: همه گرمخانه‌ها آمادگی لازم برای پذیرش افراد بی‌خانمان را دارند، البته فعالیت اتوبوس‌های سیار برای افراد بی‌خانمان که پیش از این مورد استفاده قرار می‌گرفت به دلیل مبحث کرونا متوقف شده چرا که در گرمخانه‌ها افرادی که پذیرش می‌شوند باید حتماً استحمام کرده و فضای محیط نیز به صورت کامل ضدعفونی می‌شود.

اخذ جریمه استرداد پرواز‌ها
دبیر شرکت‌های هواپیمایی در مورد اخذ جریمه استرداد پرواز‌ها گفته است: مسافرانی که از تاریخ 5 اسفند ماه با علم به شرایط کشور و شیوع ویروس کرونا اقدام به خرید بلیت کرده‌اند مشمول پرداخت جریمه استرداد بلیت می‌شوند. گفتنی است در این رابطه از آنجایی که مسافران تا قبل از 5 اسفندماه اطلاعی از کنسلی پرواز‌ها به دلیل شیوع کرونا نداشته‌اند به همین دلیل جریمه‌ای بابت استرداد بلیت‌ها از آنها اخذ نخواهد شد.

نیاز به همکاری و همیاری مردم داریم
سخنگوی دولت گفت: در یکی دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیاز به همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های مسئولان امر بسیار ضروری و موثر خواهد بود. علی ربیعی در توئیتی نوشت: ستاد ملی مبارزه با کرونا با حضور دکتر جهانگیری تشکیل شد. خوشبختانه گزارش‌ها حاکی از افزایش حداکثری هماهنگی‌ها و تسلط بر شرایط است و می‌توان امیدوار بود با همکاری مردم بتوانیم این شرایط را پشت‌سر بگذاریم. در خصوص وضعیت مدارس کشور، تامین هرچه سریع‌تر اقلام بهداشتی، وضعیت ساعات کاری از جمله افراد با بیماری‌های پر خطر، اعمال محدودیت در ورودی‌ها و خروجی‌های استان‌های درگیر و نیز رفت و آمدهای غیرضروری و ضدعفونی گسترده این استان‌ها و اماکن خاص تصمیمات خوبی اتخاذ شد. روندشناسی‌ها نشان می‌دهد در یکی دو هفته آتی شرایطی خواهیم داشت که نیاز به همکاری و همیاری مردم در عمل به توصیه‌های مسئولان امر بسیار ضروری و موثر خواهد بود. فضای آرام، رفتار هوشمندانه و بهره‌گیری از اطلاعات صحیح مهمترین عامل در گذار از این بحران خواهد بود.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/UnfD9

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا