شماره 617گزیده مطالب

ناگفته‌های علی هاشمی از مذاکرات «مک فارلین»

گزیده مطالب شماره 617

علی هاشمی، عضو تیم مذاکره کننده با مک فارلین در گفت‌وگویی با سایت «انتخاب» درباره این مذاکرات گفت: «اگر هیأت مک فارلین می‌توانست با آقای هاشمی ملاقات کند، ماجرا خیلی متفاوت می‌شد.» به گزارش انتخاب، هاشمی با بیان اینکه «امام در مورد مذاکرات مک فارلین گفته بودند باید مشت‌تان بسته باشد و آنها نبینند که شما می‌خواهید چه کنید» درباره این مذاکرات مخفی که مجله لبنانی‌الشراع در آبان 1365 نخستین‌بار آن را افشا کرد و نشان می‌داد که امریکایی‌ها در ازای پادرمیانی ایران برای آزادی گروگان‌های امریکایی در لبنان حاضر به فروش سلاح به ایران بوده‌اند، توضیح داد.

او با بیان اینکه دیپلماسی مخفی در دنیا حد و مرزی ندارد و در قانون اساسی مصوب سال 68 امور این‌چنینی به طور کلی به شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است، گفت: «به نظر من احتیاج هر دو طرف باعث شروع مذاکرات شد. آنها یکسری نیاز‌هایی داشتند و در مقابل، ما هم همین‌طور. این نیاز‌ها در نقطه‌ای به نام مذاکرات مک فارلین همدیگر را قطع کردند.»

او با یادآوری اینکه زمانی که مک فارلین و هیأت همراهش به ایران آمدند، هیچ‌کدام از مقام‌های ارشد ایرانی با آنها ملاقات نکرد، بلکه چند افسر اطلاعاتی به اضافه آقای روحانی و آقای دکتر هادی البته همه هم با نام مستعار با آنها ملاقات کردند، افزود: «آنها به دنبال این بودند که این مذاکرات به دیپلماسی آشکار منجر شود؛ چون نمی‌توان دیپلماسی نهان را تا ابد ادامه داد، باید یک جایی به دیپلماسی آشکار تبدیل شود؛ اما طرف ایرانی نمی‌خواست این اتفاق بیفتد. به هر حال آن زمان شورای عالی امنیت وجود نداشت و سران سه قوه با مشورت حضرت امام در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کردند؛ یعنی حضرت امام نقش شورای امنیت ملی را به سران قوا سپرده بود و آنها تصمیم می‌گرفتند. قاعدتاً آن زمان هم به این نتیجه رسیده بودند که کسی از شخصیت‌ها با هیأت مک فارلین ملاقات نکند و ملاقات تنها در حد واحد‌های عملیاتی و اطلاعاتی باشد.»

او در پاسخ به این سؤال که آیا بعد از افشای مک فارلین، مذاکرات به یکباره قطع شد، پاسخ داد: «خیر تا دو ماه بعد از آن هم ادامه داشت، منتها وارد کانال‌های رسمی شد، چون امریکا دیگر حاضر به پذیرش ریسک مذاکرات پنهان نبود».

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/1iLyy

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا