تیتر یکشماره 613

مذاکرات پس از گام سوم هم ادامه دارد

تیتر یک شماره 613

نمایندگان مجلس شورای اسلامی به محسن حاجی میرزایی برای تصدی وزارت آموزش و پرورش و علی اصغر مونسان به عنوان اولین وزیر وزارت خانه میراث فرهنگی و گردشگری رای اعتماد دادند.

رئیس جمهوری که روز گذشته با هدف معرفی وزرای پیشنهادی میراث فرهنگی و گردشگری و نیز آموزش و پرورش به مجلس رفته بود، با مردم و خطاب به نمایندگان آنان در خانه ملت، از آخرین تحولات و نقشه راه ایران در مذاکرات برجامی سخن گفت. حجت‌الاسلام حسن روحانی ابتدا با بیان ابعاد مقاومت دولت و ملت ایران مقابل فشارهای بی‌سابقه امریکا و نیز تشریح دستاوردهای اقتصادی و سیاسی علی‌رغم این فشارها، تأکید کرد که ایران راه مقاومت و دیپلماسی را توأمان دنبال خواهد کرد.

او با اشاره به آخرین مهلت 1+4 برای خرید نفت ایران، نقد یا نسیه و بازگشت پول آن، تأکید کرد که در صورت عملی نشدن این امر، ایران قطعاً گام سوم کاهش تعهدات خود را برخواهد داشت، هرچند حتی در این صورت نیز مذاکرات باز ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، حجت‌الاسلام حسن روحانی با اشاره به اینکه اقدامات انجام شده و دستاوردها نشان‌دهنده این است که مقاومت و ایستادگی جواب می‌‌دهد و در کنار آن دیپلماسی فعال می‌تواند مسیر را آسان‌تر کند، تأکید کرد که هیچ‌گاه دروازه دیپلماسی را نبسته و نخواهیم بست، معتقد نیستیم که از دو ابزار دیپلماسی و مقاومت فقط باید از یکی استفاده کنیم. معتقد نیستیم که مقاومت ملی با دیپلماسی فعال در تضاد است، بلکه این دو را مکمل همدیگر می‌دانیم.

رئیس جمهوری خطاب به بعضی از رسانه‌های جمعی با تأکید بر اینکه در این زمینه تضاد، تقابل و دوگانگی در کشور درست نکنند، اظهار کرد: شرایط امروز شرایط دوگانگی نیست بلکه شرایط وحدت و صدای واحد است. نباید صدای دشمن را از حنجره ولو گروه مخالف دولت بشنویم. بگذار دشمن با حنجره خودش حرف بزند، چرا عده‌ای حنجره خودشان را به برنامه و تبلیغات و صدای دشمن عاریه می‌دهند.

او با اشاره به اینکه بدون اتحاد، وحدت و یکپارچگی شاید عبور از مشکل فعلی بسیار بسیار سخت و مشکل باشد، یگانگی رویکرد دولت در سیاست خارجی، با وجود تاکتیک‌های مختلف را این طور تشریح کرد: بعد از یک‌سال صبر راهبردی، سیاست تقابل کاهش تعهد را از 18 اردیبهشت سال 98 و با دو ماه فرصت آغاز کردیم اما در عین حال مذاکره‌مان را هم با کشورهایی که روابط نزدیک‌تر داریم مثل چین و روسیه و هم با کشورهای دیگر مثل اروپا ادامه دادیم؛ در پایان دو ماه به نتیجه ملموس نرسیدیم و لذا قدم دوم در کاهش تعهدات را برداشتیم و امروز این دوماهه دوم هم تقریباً روزهای پایانی خود را طی می‌کند.

رئیس جمهوری با اشاره به مذاکرات مستقیم، حضوری و تلفنی خود با سران برخی کشورها، گفت: اساس صحبت بر این است که اگر اروپا یا به بیان دقیق‌تر 1+4، بتواند به بخشی از تعهدات مهم خود عمل کند، در این شرایط ممکن است ما هم در بحث کاهش تعهدات تجدیدنظر کنیم اما اگر آنها کار مهمی انجام ندهند، حتماً قدم سوم را در روزهای آینده برخواهیم داشت.

او با بیان اینکه هر چه قدم به پیش بگذاریم، شاید به نوعی حل مسأله کمی سخت‌تر و مشکل‌تر شود، اضافه کرد: اما از آنجایی که گام‌های ما به گونه‌ای است که هر زمانی اراده کنیم و بخواهیم به نقطه اول برگردیم، این کار خیلی زمانبر نیست و همچنان باز هم به مذاکرات خودمان، بعد از گام سوم نیز ادامه خواهیم داد. روحانی ادامه داد: امروز اساس بحث ما با دیگر کشورها این است که اگر بتوانند نفت ما را به صورت نقد یا به صورت نسیه بخرند؛ یعنی پیش‌خرید کنند و پولش در اختیار ما باشد؛ این شرایط را تسهیل می‌کند، برای اینکه بتوانیم گام‌هایی برای تعهدات بر‌داریم یعنی بحث ما بحث چندماهه و تا پایان سال میلادی است، هنوز به توافق نهایی نرسیدیم، اما در عین حال مذاکرات همچنان ادامه دارد.

روحانی با تأکید بر اینکه اگر تا روز پنجشنبه در این مذاکرات به نتیجه نهایی نرسیم، مرحله سوم را در کاهش تعهدات اعلام خواهیم کرد، گفت: حالا که روشن شده سیاست غلط امریکا جواب نمی‌دهد و ملت ایران در برابر این گونه توطئه‌ها با صبر و مقاومت ایستادگی کرده و به نتیجه خواهد رسید، امیدواریم به عقلانیت و مسیر درست و مسیر تعهدات برگردند، آن وقت شرایط دیگری را شاهد خواهیم بود.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/aMVQs

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا