شماره 675گزیده مطالب

صدا و سیما عذرخواهی کند

گزیده مطالب شماره 675

عبدا… گیویان استاد علوم ارتباطات: به‌قول مولانا، بی‌ادب، تنها نه خود را داشت بد، بلکه آتش بر همه آفاق زد. ادبیات توهین‌آمیز و فحاشی یکی از ابزارهای بسیار بد برای بیرون کردن حریف از میدان است، متأسفانه انگار گوینده هرچه بیشتر اهانت کند و کلمات بدتری بر زبان جاری کند، احساس می‌کند که صادقانه‌تر حرف زده است این در حالی است که ادبیات زشت و توهین‌آمیز از زبان یک روحانی است، روحانیت از نظر مردم، لباس پیامبر اسلام(ص) را به تن کرده و این اتفاق، اتفاقی بسیار ناهنجار است. متأسفانه خلطی بین دو رسانه در حال انجام است، اولی تلویزیون و دیگری منبر و جالب اینجاست که چهره مجری برنامه درباره حرف‌هایی که می‌شنود با واکنش‌هایی همراه است به نوعی که از شنیدن این ادبیات متعجب شده، نیاز است که یک‌بار دیگر به عملکرد صداوسیما به‌صورت جدی‌تری نگاه کنیم. گویی نه ناظران پخشی وجود دارد و نه ناظران کیفی در میان هستند که امری چنین بدیهی را متذکر شوند. این فاجعه، در سطح گسترده‌ای است و نمی‌توان چنین فاجعه رسانه‌ای را توجیه کرد. اگر چنین اتفاقی در مملکت دیگری رخ داده بود، شاهد یکسری استعفاها، عذرخواهی‌ها و تغییر مدیریت‌ها بودیم. تلویزیون، رسانه‌ای است که دارای حیثیت است و تا دیر نشده باید با عذرخواهی و عملکرد مناسب بتوان اندکی از آب رفته را به جوی بازگرداند. به اعتقاد من حوزه حقوقی ریاست جمهوری نیز باید این اتفاق را پیگیری کند و شکایت داشته باشد تا هم در دفاع از موقعیت فرد دوم مملکت یعنی جایگاه ریاست جمهوری و هم فرد رئیس‌جمهور، وارد عمل شود. باید این قضیه پیگیری شود تا افراد، بدانند نباید هر حرفی را که به ذهن‌شان خطور می‌کند، بر زبان جاری کنند.

برخی از فحاشی به روحانی نان می‌خورند
یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در رابطه با توهین به رئیس‌جمهور در صداو‌سیما توسط یک روحانی گفت: من آدم واقع‌بینی هستم و عقیده دارم امروز لباس روحانیت با لباس 50 سال پیش خیلی فرق دارد. سابق بر این حوزه‌های ما مطهری، بهشتی و علامه جعفری تربیت می‌کرد و امروز از اینها تربیت می‌کند. البته من نمی‌گویم همه اینطور هستند ولی از این قشر زیاد تربیت شده است. حجت‌الاسلام هادی غفاری اظهار داشت: مثل همه مردم یا خیلی از مردم که به دنبال معاش هستند، نان اینها هم در این کار است. مساله دیگر این است که شاید نه همه ولی بخشی از حاکمیت بدش نمی‌آید که با صراحت یا با کنایه از این حرف‌ها زده شود. به نظر من اینها ولایت‌مدار نیستند و نان را به‌نرخ ‌روز می‌خورند. وی تاکید کرد: اگر فردا حکومت به آقای روحانی بها بدهد و از دولت چیزی به اینها برسد اینها در حد اعجاز از او تعریف می‌کنند.

توهین‌کننده به رئیس‌جمهور باید محاکمه شود
یک وکیل پایه یک دادگستری در واکنش به اهانت به رئیس‌جمهور در رسانه ملی و همچنین توهین به وزیر امور خارجه در صحن علنی مجلس، اظهار کرد: زمانی که آدم‌های کوچک در جایگاه‌های بزرگ قرار بگیرند، این اتفاقات طبیعی است. ما هیچ‌گاه در مجالس گذشته در این حد اهانت به مقامات رسمی نداشتیم. سیدمحمود علیزاده طباطبایی گفت: رئیس‌جمهور بالاترین مقام رسمی کشور پس از رهبری است و توهین و افترا به وی جرم عمومی محسوب می‌شود؛ بر همین اساس شخصی که در صداوسیما به رئیس‌جمهور توهین کرده باید محاکمه شود و دادستان ویژه روحانیت باید علیه او اعلام جرم کند. وی بیان کرد: آقای ظریف نیز تنها وزیر امور خارجه نیست بلکه نماینده نظام در همه مجامع عمومی است و توهین به ظریف، توهین به همه ملت است. دادستان باید این موضوع را که در مجلس برخلاف توصیه‌های چندین باره مقام معظم رهبری باز هم به وزیر امور خارجه توهین می‌کند مورد رسیدگی قرار دهد.

چک سفید امضا برای توهین
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتشار متنی در صفحه توییتر به توهین‌ها به رئیس‌جمهوری در رسانه ملی واکنش نشان داد. محمد شریعتمداری در صفحه توییترش نوشت: «وقتی منطق نقد فرو می‌پاشد، توهین، جای آن می‌نشیند. طبیعتا توهین‌کننده نباید قدر ببیند و بر صدر نشیند. زاویه و پس از آن رویکرد صداوسیما اما نشان داد گویا بعضی نه در آزادی بیان که در آزادی توهین هم چک سفید امضا دارند.»

واکنش قوه قضائیه به توهین علیه رئیس‌جمهوری
سردبیر خبرگزاری قوه قضائیه «میزان» با انتشار یادداشتی به این پرسش که «چرا قوه قضائیه به عنوان مدعی‌العموم به ماجرای توهین به رئیس‌‌جمهوری وارد نمی‌شود»، پاسخ داد و نوشت: «براساس قانون دادستان نمی‌تواند بدون اعلام شکایت از ناحیه شاکی خصوصی دستور تعقیب و رسیدگی صادر کند.» سردبیر میزان با بیان اینکه «بعد از اظهارات نامناسب در مورد رئیس‌‌جمهوری در برنامه تلویزیونی برخی مطالبه می‌کنند قوه ‌قضائیه به عنوان مدعی‌العموم ورود کند» این افراد را به قانون جدید «کاهش‌ مجازات ‌حبس ‌تعزیری» ارجاع داد و افزود: «با توجه به قانون جدید، دایره شمول جرایم قابل گذشت توسعه یافته و برخی از مواد قانون مجازات اسلامی از جمله ماده 609 این قانون با عنوان هتک حرمت مقامات رسمی کشور در زمره جرایم قابل گذشت قرار گرفته و در این جرایم ورود و رسیدگی قوه قضائیه نیازمند شکایت رسمی از ناحیه مقامات مذکور است.»

رئیس صداوسیما باید جواب پس بدهد
یک عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، درباه اهانت اخیر به رئیس‌جمهور در صداوسیما اظهار کرد: این صحبت‌ها که پخش می‌شود اگر بخواهیم پی مقصر بگردیم قبل از اینکه خود گوینده مقصر شناخته شود، تقصیر از ناحیه دو جای دیگر بوده که یکی خود صداوسیماست. حجت‌الاسلام محمدتقی فاضل میبدی گفت: متاسفانه اگر واقعا جلوی صداوسیما گرفته می‌شد و حساب و کتابی در کار بود از روزی که آقای ‌صدیقی راجع به آیت‌ا… مصباح سخنانی پخش کرد که هیچ‌کس برایش تره خرد نکرد باید با صداوسیما برخورد می‌شد. اینکه یکی از جامعه دینی بیاید و رئیس‌جمهور مملکت را که مقام دوم هست پای منقل معرفی کند بسیار زشت، سبک و بد است. وی با تاکید بر این مطلب که رئیس صداوسیما باید دادگاهی شده و جواب پس بدهد افزود: عواملی در صداوسیما نفوذ کرده که این عوامل خوب کار خود را انجام می‌دهند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/FxW3D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا