شماره 654گزیده مطالب

شورای عالی سیاستگذاری اثرگذاری لازم را ندارد

گزیده مطالب شماره 654

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب، در این باره که اصلاح‌طلبان با اتفاقاتی که برای شورای عالی سیاستگذاری رخ داده به نوعی دچار حاشیه شده‌اند، اظهار داشت: شورای عالی سیاستگذاری در واقع مقطعی را تجربه کرد که آن مقطع در حال حاضر اثرگذار نیست. به عبارتی آن رویه قبلی نمی‌تواند در حال حاضر رویه مناسبی با همان شکل و شیوه قبلی خود باشد و نباید انتظار داشت که همان اثرگذاری قبلی خود را داشته باشد.

برنا نوشت، اشرف بروجردی گفت: آنچه که مهم است، ایجادِ احساس تعلق خاطر در مردم به رأی خودشان است که باید احزاب و گروه‌های سیاسی در گام اول بتوانند به آن حوزه وارد شوند و آن را ایجاد کنند. رئیس کتابخانه ملی افزود: نکته دوم اینکه احزاب و گروه‌ها در حال حاضر در شرایط مذاکره هستند، بیشتر از اینکه تصمیم‌گیری کنند. در واقع این احزاب و گروه‌ها در موقعیتی قرار گیرند که باب گفت‌وگو را تقویت کنند که هنوز شکل نگرفته است.

وی با تاکید براینکه شکل‌گیری باب گفت‌وگو بین احزاب بسیار مهم است، اشاره کرد: احزاب باید احساس کنند که می‌توانند به یک توافق و جمع‌بندی برسند. راهش هم این است که بتوانند در زمینه شیوه کار گفت‌وگو کنند. شیوه کار در مقطعی این بود که احزاب دور هم بنشینند و کاندیدا از بین خودشان انتخاب و نماینده‌ای تعیین کنند. آن نماینده انتخاب شورا باشد و فصل‌الخطابی مطرح شود. احزاب یک شورای داوری و یک شورای تصمیم‌گیری داشتند اما در حال حاضر به نظر می‌رسد که هریک از احزاب، به تنهایی مدعی هستند و شرایط مثل گذشته نیست. بدین‌گونه که احزاب این احساس را داشته باشند رأیشان باید همپوشانی داشته باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: احزاب باید تلاش کنند این همپوشانی آراء خود را تامین کنند مثلا اصلاح‌طلبان یا حتی جناح مقابل، در حقیقت یک سخن واحد داشته باشند که این به مردم و حتی اعتماد آنها، کمک می‌کند. یعنی وقتی می‌گویید که اعتمادسازی چگونه ایجاد شود یکی اینکه آنهایی که مدعی‌اند ما می‌خواهیم شکل خاص انتخابات را برگزار کنیم و در این زمینه کمک کنیم، اینها با یک فرمول، وارد گود بشوند نه اینکه هر کدامشان بخواهند نگاه جداگانه‌ای داشته باشند.

لازمه داوطلب شدن ریاست شورای عالی، عضویت است
عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان با اشاره به اینکه محدودیتی برای کاندیداتوری افراد به دلیل برعهده گرفتن ریاست و نایب‌رئیسی شورا وجود ندارد، بیان داشت: اگرچه بعد از اینکه هیات‌رئیسه کنونی در سه انتخابات متوالی 94، 96 و 98 مسئولیت کارها را برعهده داشت، اکنون از این مسئولیت کناره‌گیری کرده است، اما داوطلبی مجدد آنها مانعی ندارد.

علی صوفی با بیان اینکه این دو استعفا باید در شورا مطرح شده و درخصوص آنها رای‌گیری شود، اظهار داشت: اینکه دوستان بعد از مدیریت کارها طی سه دوره پی‌درپی خسته شده باشند و بخواهند کناره‌گیری کنند، به نظر من، خیلی دور از ذهن نبود. دبیرکل حزب پیشروی اصلاحات گفت: نکته دیگری در اینجا به آن توجه نمی‌شود این است که به‌رغم اینکه همه اسامی که تا این لحظه مطرح می‌شود، دارای صلاحیت‌ها و شایستگی‌های فراوانی برای این امر هستند اما لازمه داوطلب شدن برای ریاست شورای عالی، عضویت در آن است و کسانی که تا این لحظه عضو نیستند، امکان حضور هم ندارند و اینها فقط گمانه‌زنی است.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/00sEG

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا