شماره 707گزیده مطالب

ریه یزدی‌ها، فیلتر صنایع آلاینده

گزیده مطالب شماره 707

یزد در گذشته‌ی نه چندان دور هوایی پاک داشت، اما با افزایش فعالیت‌های اقتصادی- صنعتی، مهاجرت و رشد جمعیت بویژه در دشت یزد- اردکان، آلودگی این محدوده روندی فزاینده یافته به گونه‌ای که امروز این آلودگی‌ها سلامت شهروندان یزد، میبد، اردکان، اشکذر و مهریز را به خطر انداخته است. به گزارش ایرنا، از جمعیت حدود یک میلیون و 200هزار نفری استان یزد، بیش از 75درصد در محدوده‌ای که به دشت یزد- اردکان معروف است، سکونت دارند و اغلب کارخانجات و فعالیت‌های صنعتی، اقتصادی و تولیدی استان در این محدوده استقرار دارد و کریدور حمل و نقل جاده‌ای و ریلی کشور نیز از این منطقه می‌گذرد.

دشت یزد- اردکان در مسیر کریدورهای شمال- جنوب و شرق و غرب کشور قرار دارد و به دلیل تاسیسات زیربنایی بیش از 80درصد صنایع استان در این محدوده به طول 100 کیلومتر و تا شعاع دو کیلومتر استقرار یافته است. تردد زیاد خودروها در این دشت و استقرار صنایع آلاینده از جمله کوره‌های آجرپزی، کاشی و سرامیک، فولادسازی، گندله‌سازی، نساجی، کارخانه‌های گچ و غیره باعث شده تا شهرهای یاد شده به ویژه مرکز استان با مقدار بالای آلاینده‌های هوا روبه‌رو باشند. همچنین براساس گزارش‌های هواشناسی و حفاظت محیط‌زیست، این استان به شدت تحت تاثیر آلودگی هوا و پیامدهای ناشی از هجوم توفان‌های شنی و ریزگردها به عنوان یک آلاینده طبیعی قرار دارد و شرایط اقلیمی و وزش توفان‌های شن از مناطق بیابانی استان اصفهان به سمت یزد، آلودگی هوا را در این استان تشدید می‌کند. هم‌اکنون مقدار بالای آلاینده‌های منتشره از منابع ثابت (صنایع، کوره‌های آجرپزی و…) و خودروها در استان علاوه بر آثار بسیار مضری که برای محیط‌زیست دارد، بشدت سلامتی مردمان این دیار را با خطر روبه‌رو ساخته است به طوری که عامل اصلی مرگ‌ومیر بیماران قلبی و عروقی، تنفسی و سرطان‌ها در استان، آلودگی هواست.

فوق‌تخصص بیماری‌های خون و سرطان در یزد می‌گوید: استان یزد در 10 سرطان شایع کشور، رتبه‌های اول تا سوم را دارد که ناشی از عوامل محیطی و ژنتیکی است. دکتر حسنعلی واحدیان اردکانی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: دیابت، توسعه صنعتی نامتوازن، مصرف مواد غذایی ناسالم، مصرف سیگار و قلیان از دلایل ابتلا به سرطان در استان یزد است.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/Gx4MY

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا