شماره 757گزیده مطالب

دوران فاجعه‌بار صالح‌آبادی به پایان رسید

گزیده مطالب شماره 757

علی صالح‎آبادی از ریاست کلی بانک مرکزی برکنار و محمدرضا فرزین جایگزین وی شد. به گزارش اقتصاد آنلاین، درحالی علی صالح‎آبادی از ریاست کلی بانک مرکزی برکنار و محمدرضا فرزین جایگزین وی شد که از همان ابتدای دولت سیزدهم اقتصاددانان و کارشناسان نسبت به عدم صلاحیت صالح‌آبادی هشدار داده بودند و بسیاری فرزین را بهترین گزینه برای این پست می‌دانستند.

اما لابی‌های درون دولت باعث انتصاب صالح‌آبادی در این پست حساس و کلیدی شد؛ انتصابی که باعث افزایش 60درصدی قیمت دلار از 27هزار و 900 تومان در مهر 1400 به 44هزار و 500 تومان در روز برکناری وی شد. عملکرد بسیار ضعیف در کنترل متغیرهای پولی نظیر پایه پولی و نقدینگی و به تبع آن تورم و عدم اصلاحات در نظام بانکی از دیگر نقاط سیاه کارنامه ضعیف صالح‌آبادی بود.

در شرایطی که تورم در مهرماه 1400 برابر 39.2درصد بود، صالح‌آبادی تورم را در عدد 48.5درصد در آذرماه 1401 تحویل داد. در حالی متوسط رشد نقطه به نقطه نقدینگی در دوره صالح‌آبادی برابر 38.9درصد بوده که متوسط بلندمدت آن از سال 1385 برابر 28.6درصد بوده است. در این دوره رشد پایه پولی هم وضعیت بهتری نداشته و با متوسط 32.6درصدی در مقایسه با متوسط بلندمدت 24.8درصدی عملکرد بسیار ضعیفی را به ثبت رسانده است.

رشد 18.9درصدی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی فقط در یک ماه، در آخرین آمار منتشر شده در مهرماه سال جاری هم حاکی از بی‌عملی صالح‌آبادی در انجام اصلاحات نظام بانکی است. حال محمدرضا فرزین وظیفه دشواری بر عهده دارد تا مسیر خطرناک بانک مرکزی در دوران صالح‌آبادی را تغییر دهد و ثبات را به بازار پول و ارز برگرداند.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/Of7Bf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا