انعکاس آیینهشماره 720

حاصل نامه 1600 کلمه‌ای 220 نماینده مجلس به رئیسی چه بود؟

انعکاس آیینه شماره 720

220 نماینده مجلس با نوشتن نامه‌ای با بیش از 1600 کلمه‌ از سیدابراهیم رئیسی دعوت به عمل آوردند در انتخابات 28 خردادماه سال جاری شرکت نماید. نمایندگانی که وظیفه قانونگذاری و نظارت بر کلیه امور کشور را دارند برای اولین‌بار در 42سال اخیر در مخالفت با دولت وقت و با بیان ناکارآمدی حسن روحانی و هیات دولت باوارد آوردن اتهاماتی به عده‌ای از مسئولان اجرایی کشور از سیدابراهیم رئیسی برای حضور در انتخابات دوره سیزدهم ریاست جمهوری دعوت به عمل آوردند و اظهار نمودند سیدابراهیم رئیسی برخلاف عملکرد دولت روحانی به جای منازعه با دیگر نهادها و سازمان‌ها، وفاق و همدلی ایجاد کند، قانون را دور نزند، به اقتصاد خراب و وضعیت نگران‌کننده معیشت و زندگی مردم سر و سامان دهد و… در دوران فعالیت مجلس شورای اسلامی که با پول ملت و بودجه مملکت اداره می‌شود این اقدام امری بی‌سابقه بوده است بویژه که پیش از 28 خرداد یعنی تاریخ شرکت مردم برای رأی دادن، 210نفر از همین نمایندگان از چند نفر کاندیداهای اصولگرای تأیید صلاحیت شده درخواست نمودند به نفع سیدابراهیم رئیسی کنار بروند و استعفا دهند تا رئیس آینده دولت سیزدهم بتواند برای تشکیل دولتی قوی و کارآمد تمام توان خویش را به کار گیرد و مردم نیز با حضور حداکثری خود دولتی مقتدر انتخاب نمایند بنابراین مناسب می‌داند در این شماره نظر خوانندگان آیینه یزد را به فرازهایی از نامه مورد بحث به شرح زیر جلب و سپس پرسش‌هایی مطرح و پاسخ آن را از دولتمردان و مسئولان اجرایی درخواست نماید.

«…بنا بر آنچه بیان شد، بدون تردید یکی از مهمترین عوامل برون‌رفت از وضع موجود و مسیرهای فائق آمدن بر مشکلات و معضلات عدیده کشور در حوزه سیاست داخلی و خارجی به‌ویژه رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی، اصلاح سامانه مرکزی دولت با انتخاب رئیس‌جمهوری است که علاوه بر شرایط و صلاحیت‌های عمومی، ویژگی‌های مصرّح در بیان مقام معظم رهبری برای اداره دستگاه عظیم اجرایی کشور و حرکت دادن آن در مسیر تعالی را داشته باشد… مردم و نظام اسلامی ایران در آینده پیشِ‌رو رئیس‌جمهوری می‌خواهند که به‌جای فرافکنی، مسئولیت‌پذیر باشد، به‌جای منازعه‌گرایی با سایر نهادها و قوا بر همدلی و وفاق تأکید داشته باشد، به‌جای تکیه بر وعده‌های پوشالی بیرونی، به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های درونی و داخلی اتکا کند، به‌جای تخطی و دور زدن قانون و نهاد قانونگذاری، بر مدار و در مسیر قانون حرکت کند، به‌جای روزمره‌گی، برنامه‌محور و آینده‌نگر باشد، به‌جای تئوری‌بافی بی‌حاصل، بر اقدام و عمل جهادی تمرکز کند… وکلای مردم به‌صورت روزانه با طبقات مختلف مردم در تماس و ارتباط هستند و در شرایط کنونی، دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم نسبت به آینده زندگی و معیشت خود نسبت به ادوار گذشته، بسیار بیشتر است و نمایندگان نمی‌توانند نسبت به این دغدغه‌ها بی‌تفاوت باشند، از این منظر، آگاهی‌بخشی و روشنگری در عرصه انتخابات و کمک به انتخاب درست و متناسب با شرایط، کمک به رفع مشکلات و نگرانی‌های مردم و موکلان است… تصمیمات و مصوبات مجلس در صورتی درست و دقیق اجرا خواهد شد که رئیس‌جمهوری قانونمدار، توانمند و باانگیزه و مسئولیت‌پذیر سکان اداره دولت را بر عهده بگیرد، از این منظر نیز نمایندگان مجلس خود را موظف می‌دانند در جهت انتخاب چنین رئیس‌جمهوری به افکار عمومی و مردم کمک کنند…»(1)

سیدابراهیم رئیسی وعده داده بود: «اگر امروز 29 خرداد بود و من رئیس‌جمهور شده بودم به مردم ایران می‌گفتم که امروز پایان فساد و رانت در کشور است.» بعضی از اعضای کابینه در جهت وعده‌های رئیسی برای حل مشکلات بازار ارز و سرمایه گفته بودند: «سه روزه مشکل بورس را حل می‌کنند.»

عدم تحقق وعده‌های اقتصادی اعضای دولت سیزدهم تاکنون نیازی به ارائه شاهد و مدرک ندارد چون ده‌ها میلیون نفری که در خط فقر یا زیر خط فقر زندگی می‌کنند و میلیون‌ها خانواده حاشیه‌نشینی که با سکونت در حلبی‌آبادها و بیغوله‌ها با سختی زندگی و امرارمعاش مواجهند کمبودها را با گوشت و پوست خود احساس می‌کنند و عموم مردم ایران که با گرانی و تورم سرسام‌آور روزگار می‌گذرانند به خوبی می‌دانند دولت سیزدهم نتوانسته است به بسیاری از وعده‌های خود عمل نماید و در زمینه اقتصادی هم تاکنون توفیقی نداشته است.

روزگاری گفته می‌شد یک هفته نوبت گران شدن گوشت است، هفته‌ای دیگر نوبت گران شدن مرغ و تخم‌مرغ، ماه بعد افزایش قیمت برنج و مدتی بعد هم نوبت گران شدن لبنیات و… اما در چند ماه اخیر هر روز و هر هفته مردم شاهد گران شدن و گاه سر به فلک کشیدن بهای بیشتر مایحتاج زندگی، میوه، لوازم‌خانگی، پوشاک و اتومبیل هستند آیا کسی باور می‌کرد شش، هفت ماه بعد از روی کارآمدن دولت سیزدهم بهای هر کیلو برنج ایرانی به نود یا صد هزارتومان برسد بدون شک این وضع دلیل بر عدم نظارت صحیح و ضعف دستگاه‌های نظارتی بر اصناف و بازار و فروشندگان و در یک کلام عدم موفقیت دولتمردان بر کنترل بازار می‌باشد. دیگر سخن از نصف شدن تورم و یا تک‌رقمی شدن آن نیست به عنوان نمونه بهای شکر در مدتی اندک بیش از 75درصد گران می‌شود بیچارگی و بدبختی بسیاری از مردم سبب آسیب‌های اجتماعی فراوان می‌باشد به گونه‌ای که سن سرقت به حدود شش و هفت سال رسیده است وقتی عکس کودک یا نوجوانی که به جرم دزدی دستگیر شده در روزنامه‌ها یا فضای مجازی منتشر می‌گردد و پای این افراد به مراکز پلیس و زندان و محل اصلاح و تربیت باز می‌شود اثرات مخربی بر روح و روان آنان و خانواده‌هایشان باقی می‌گذارد گرچه کودکان و نوجوانان به اجبار برای کسب درآمد جهت خانواده‌هایشان به سرقت و دزدی روی می‌آورند و این بدان معنی است که مسئولان و کارگزاران اعم از چپ و راست به وظیفه اصلی خود عمل نکرده‌اند.

اخیراً 22نفر از نمایندگان مجلس طی نامه‌ای به رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی خواستار شفاف‌سازی برنامه‌های این وزارتخانه شدند. در این نامه آمده است: «خواهشمند است جهت ایجاد فضای همکاری، هم‌افزایی و نظارت، دستور فرمایید طی 21روز اداری اقدام لازم جهت شفاف‌سازی برنامه در محورهایی که در ادامه حضورتان تقدیم می‌شود، صورت پذیرد و اطلاعات درخواستی در قالب جدول پیوست به اینجانبان منعکس گردد. توجه جناب‌عالی مزید امتنان خواهد بود. 1.برنامه زمان‌بندی اجرای هر طرح. 2.تعیین فازهای اجرای طرح‌ها و ارائه میزان پیشرفت شاخص‌ها به صورت دوره‌های شش ماهه 3.شاخص‌ها و سنجه‌های قابل اندازه‌گیری برای هر طرح و…»(2)

در صورتی که دولتمردان نخواهند یا نتوانند پاسخ سخنان نماینده کرج را مستدلاً بیان نمایند نشانگر این معنی است که دولت عامل گرانی است. «اظهارات علیرضا عباسی، نماینده کرج و نایب‌رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ابهام‌های قبلی درباره شیوه تعیین قیمت کالاهای اساسی وارداتی، مقدار سود دولت از این کالاها و در نهایت نقش دولت در گرانی غذا را دوباره مطرح کرده است. به گفته این نماینده، دولت هر کیلو برنج خارجی را به قیمت نیم دلار یعنی با دلار آزاد 26 هزار تومانی، 13 هزار تومان وارد کشور می‌کند اما هر کیلو از این محصول را 30 تا 34 هزار تومان به فروش می‌رساند و این یعنی بهای برنج حدود 170 درصد گرانتر توسط دولت و مباشر آن -شرکت بازرگانی دولتی ایران در وزارت جهاد کشاورزی- به فروش می‌رسد. اگر بابت هزینه حمل،‌ نگهداری و انبارداری و دیگر هزینه‌های سربار حدود 30 تا 50 درصد از آن 170 درصد کم کنیم، باز هم این ابهام جدی وجود دارد که چرا دولت باید هر کیلو برنج را 120 درصد گرانتر به مردم بفروشد…»(3)

روشن است که دولت به جای نظارت دقیق و درست، خود، بزرگترین تاجر و بازرگان و عامل گرانی و رانت است و از طریق گرانفروشی قصد اداره کشور دارد. غافل از آن‌که پای بر گلوی فرودستان و نیازمندان و دهک‌های پایین نهاده و می‌فشارد.

رفتار و کردار شهید محمدعلی رجایی که مسئولی ساده‌زیست بود و درد مردم را احساس می‌کرد و با خلوص نیت سخن می‌گفت می‌تواند درسی برای حاکمان و دولتمردان و کارگزاران باشد تا به تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری پایان دهند، چندین برابر دیگران حقوق و مزایا و کارانه دریافت نکنند، بر مرکب‌های چند میلیاردی سوار نشوند، در پنت‌هاوس‌ها و ویلاهای چند ده و چندصد میلیاردی زندگی نکنند، فرزندانشان را برای تحصیل و… به خارج نفرستند و موافق شفاف‌سازی درباره حقوق و مزایا و درآمدهای خود باشند.

شهید محمدعلی رجایی می‌گوید: «شما هر وقت من را می‌بینید بپرسید چه می‌کنی و حتی سر من فریاد بکشید البته فریادی برادرانه و همچون اعضای یک خانواده که برای مستضعفان چه کرده‌ای؟ آنها هنوز چیزی ندارند، هنوز روابط اجتماعی همانند دوران طاغوت است و نفاق و ریا و دروغ رواج دارد و ما هم باید این آمادگی را داشته باشیم که ما را بکَشند پای سؤال، ما اگر اختلافی هم داریم باید برادرانه باشد و در همین جهت که برای اسلام و مردم چه کرده‌اید؟ اگر اختلاف جریانی باشد آن‌وقت است که باید در مقابل آن ایستاده و آن را کوبید»(4)

بنابراین دوستانه و از سر اخلاص با دولتیان و کارگزاران سخن به ارادت می‌گوییم که‌ای کسانی که دستی برای گره‌گشایی کار مردم محتاج و نیازمند برآورده‌اید، ای کسانی که حکومت به شما اختیار داده است تا دردی از دردمندان را درمان کنید، ای مسلمانانی که گوش به فرمان پیامبرید تا به امور مسلمانان گرفتار اهتمام ورزید، ای جوانمردانی که تحمل گرسنگی و درماندگی و رنج مستضعفان و بیچارگان و آنان که فریادرسی ندارند را ندارید، بدانید که امروز هنگامه برخاستن و قیام و اقدام برای دادرسی و فریادرسی است. اکنون هیچ درنگ و تاملی جایز نیست. امروز حجت بر شما تمام است. بدانید که هر توجیه و تاویل و تفسیری برای به تاخیر انداختن کار مردم هیچ پاسخی در پیشگاه خدا و مردم پذیرفته نیست. از درگاه حضرت حق توفیق خادمان صادق را خواستاریم. والسلام.

رضا سلطان زاده – مدیرمسئول

پی‌نوشتها:
1- خبرگزاری تسنیم، 5/2/1400
2- آرمان ملی، 21/11/1400
3- عصرایران، 20/11/1400
4- «یادواره شهدای انقلاب اسلامی: شهید محمدعلی رجایی»، جلد دوم، چاپ 1361

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/nwXiO

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا