شماره 672گزیده مطالب

تعیین و میزان خسارات جانباختگان سقوط هواپیما

گزیده مطالب شماره 672

روابط عمومی معاونت حقوقی ریاست جمهوری اعلام کرد: با توجه به اینکه از زمان وقوع سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی در آسمان تهران در دی‌ماه سال 1398، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور همواره بر ضرورت احترام به قربانیان و احقاق همه‌جانبه حقوق خانواده‌ها و بازماندگان ایشان تأکید داشته است، در ادامه پیگیری‌های مستمر و موثر معاونت درباره تعیین مبانی حقوقی قانونی لازم و ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌ها و ارائه پیشنهادهای اجرایی برای پرداخت این خسارات و دلجویی از این خانواده‌ها و تاکید بر ضرورت تأمین فوری اعتبار لازم برای پرداخت این خسارات، نهایتا، با پیگیری معاونت حقوقی، اعتبار لازم در آغازین روزهای دی ماه سال جاری، تأمین گردید.

پس از تأمین اعتبار، پیش از فرارسیدن سالگرد حادثه، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور با جلب‌نظر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، مبانی و میزان پرداخت خسارات را با رعایت عرف و رویه بین‌المللی تعیین و پرداخت بدون تبعیض مبلغ خسارات به بازماندگان جانباختگان را به هیأت دولت پیشنهاد نمود. هیأت دولت نیز باتوجه به این پیشنهاد در جلسه مورخ چهارشنبه 10/1/1399 خود تصویب نموده است که خسارات مربوط جانباختگان، بدون هیچ‌گونه تبعیض ناشی از ملیت و تابعیت براساس قوانین متبوع و قابل اعمال کشورهای جانباختگان، به ورثه و بازماندگان آنها پرداخت شود.

در این مصوبه، وزارتخانه راه و شهرسازی موظف شده است با همکاری دستگاه‌های ذیربط ترتیب پرداخت مبلغ یکصد و پنجاه هزار دلار یا معادل یورویی آن به خانواده و بازماندگان هریک از قربانیان را در اسرع‌وقت فراهم و مبالغ را براساس مستندات به ذی‌نفعان پرداخت نماید. همچنین در مصوبه پیشنهادی آمده است که این جبران مانع از پیگیری جنبه کیفری موضوع در مرجع قضایی صلاحیت‌دار نیست.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/1P6EN

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا