شماره 702گزیده مطالب

تخته سیاه معلّم، روز نخست مهر

گزیده مطالب شماره 702

زدودن اندیشه‌های ناپاک از ذهن، بسی مهم‌تر از پالودن بدن از بیماری‌هاست!

زنده یاد استاد «سعید نفیسی» یکی از نامدارترین معلّمان ایران است. فرزندش «رامین نفیسی» می‌گفت: «پدرِ استاد سعید نفیسی طبیب بود. پدربزرگش نیز طبیب بود. پدرِ پدربزرگش هم طبیب بود. بنابراین استاد سعید نفیسی در آغاز جوانی به طبابت و پزشکی پرداخت. ولی خیلی زود پزشکی را رها کرد و کار ارزشمند و بی‌همتای معلّمی را برگزید. خانواده دلیل رها کردن طبابت و برگزیدن کار آموزگاری را پرسیدند. استاد گفت؛ دریافتم که بیماری اندیشه بسیار زیان‌بارتر از بیماری جسم است! بنابراین پزشکی را رها کردم و آموزگاری را برگزیدم تا بلکه بتوانم برای زدودن اندیشه‌های ناپاک از ذهن کارا باشم.»

این کوچک (حسین معلم) سال‌ها پیش در نخستین روزهای معلّمی در جایی خواندم: «کشوری که آموزگاران خوب دارد، نیازی به معادن طلا و نقره ندارد!»

این سخن شعارگونه بسیار مرا به اندیشه وا داشت! و پیوسته به یادم بود و هست! آن‌چنان که سخت تلاش کردم تا در کار آموزگاری بهترین باشم! و در کردار برتر شوم! وگرنه بزرگان گفته‌اند؛ سخنان و شعارهای خوب که روی در و دیوار هم هست!

در همین راستا پیوسته درباره آموزگاران بزرگ و معلّمان برتر پُرس‌وجو می‌کردم و زندگی‌نامه معلّمان خوب را بارها می‌خواندم. معلّمان و اندیشمندان بزرگی مانند؛ استاد سعید نفیسی، استاد محمّد بهمن بیگی، استادِ استادان؛ استاد علّامه دهخدا، دکتر سید محمود حسابی، جلال آل‌احمد، صمد بهرنگی…، و نیز بزرگانی همچون؛ میرزا حَسن رشدیه و اسدا… معرفت.

به پیوست شادباش روز نخست مهر؛ امیدوارم تک‌تکِ آموزگاران و معلّمان و دبیران در کار و رشته آموزشی خود بهترین و برترین باشند و پیوسته برای سربلندی دانش آموزان -که آینده‌سازان ایران آریایی هستند- تلاش کنند و به مهربانی پروردگار بزرگ؛ هرچه زودتر شاهد روزگار بالندگی و سرفرازی کشورمان باشیم به ویژه روزگار شکوفایی اندیشه‌ها!
روزگاری که نیاز به معادن طلا و نقره نباشد!

پنج‌شنبه یکم مهرماه 1400 خورشیدی؛ یزد،‌ حسین معلم

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/VtI3D

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا