تیتر یکشماره 789

بی‌کفایتی وزیر بهداشت و تهدید سلامت جامعه

قالیباف به رئیسی: مگر ما چقدر منابع ارزی داریم؟ برای دارو ارز 28 هزار تومانی دادیم اما شاهد افزایش 107 درصدی قیمت دارو هستیم.

در ماه‌های گذشته نظام سلامت با مشکلات زیادی از‌ جمله کمبود و بی‌انگیزگی کادر پرستاری و پزشکی، کمبود تجهیزات پزشکی و به‌ویژه کمبود دارو، بی‌کیفیتی دارو و در دسترس نبودن دارو مواجه بوده است که به عقیده بسیاری وزیر بهداشت مقصر شماره یک این وضعیت است.
قالیباف در جلسه علنی مجلس با بیان اینکه دیوان محاسبات باید گزارش دقیقی از نحوه هزینه‌های اعتبارات و تخصیص‌ها و محل‌های هزینه شده در حوزه سلامت به مجلس ارائه دهد، گفت: دارو نسبت به سال قبل 107 درصد، یعنی بیش از تورم کشور افزایش قیمت داشته است و هم‌اکنون در حدود 150 قلم دارو دچار محدودیت و در 60 قلم دارو دچار کمبود جدی هستیم. قالیباف درحالی به عنوان یکی از سران قوا، وضعیت نابه‌سامان دارو در کشور را تایید کرد که پیش از این رسانه‌های مختلفی در گزارش‌های خود به این موضوع اشاره کرده بودند. گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد برخی داروخانه‌ها شیرخشک نمی‌فروشند و می‌گویند قرار است گران شود، برخی دارو‌ها هم با اینکه سازمان غذا و دارو کمبود آن‌ها را تایید نمی‌کند، در داروخانه‌ها موجود نیست یا عرضه نمی‌شود.

در این شرایط و درحالی‌ که دست مردم از خرید دارو در داروخانه‌ها خالی مانده است، در برخی سایت‌ها و بازار آزاد، همان دارو‌ها با چند برابر قیمت در دسترس‌ است. برخلاف سازمان غذا و دارو، نمایندگان صنعت داروسازی کشور وضعیت موجود را تایید می‌کنند و معتقد هستند حل‌نشدن مشکلات، زنجیره تولید، توزیع و عرضه دارو را با مشکلات زیادی مواجه کرده است و شرکت‌های تولیدی قادر به تامین منابع مالی خرید مواد اولیه خود نیستند؛ چون نظام پرداخت به‌ شدت عقب است. گلایه واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو از عدم تخصیص ارز در حالی است که مخبر به نمایندگان مجلس گفته است چیزی تحت عنوان کمبود ارز دارو نداریم. اما کمبود و گرانی دارو تنها چالش نظام سلامت کشور نیست، این روز‌ها نظام سلامت با مشکلات زیادی از‌ جمله کمبود و بی‌انگیزگی کادر پرستاری و پزشکی، کمبود تجهیزات پزشکی و به‌ویژه کمبود دارو، بی‌کیفیتی دارو و در دسترس نبودن دارو مواجه است.

مشکلاتی که بسیاری آن را ناشی از عملکرد ضعیف وزیر بهداشت می‌دانند و معتقد هستند او در سراشیبی استیضاح است. در ماه‌های اخیر بارها نمایندگان نظام پرستاری با انتقاد از اضافه‌کار اجباری در پرستاری، خواستار اصلاح این روند و پرداخت فوق‌العاده خاص پرستاران شده‌اند که عدم توجه به این مطالبات در مواردی منجر به اعتصابات پرستاران در بیمارستان‌ها شد که در یک مورد این اعتصابات منجر به فوت یک نوزاد شد. در این شرایط که نارضایتی از عملکرد وزارت بهداشت به کف خیابان نیز کشیده شده است، رییس سازمان امور اداری و استخدامی کشور ادعا کرد طبق بررسی‌های انجام شده درباره نظرات مردم، بیشترین رضایت از عملکرد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بوده است.

افزایش 107 درصدی قیمت دارو
به گزارش جماران؛ در بررسی رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 1403 بخش هزینه‌ای در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی، گفت: بنده در نامه رسمی به رئیس‌جمهور اعلام کردم که اکنون به 28 قلم کالای اساسی در کشور، ارز با نرخ 28 هزار و 500 تومان داده می‌شود مگر ما چقدر منابع ارزی داریم؟ در حوزه دارو نیز ارز 28 هزار تومانی تخصیص دادیم اما بعضا شاهد افزایش 107 درصدی قیمت دارو هستیم. از نگاه من به جای 28 قلم کالای اساسی باید هشت قلم کالای اساسی ارز 28 هزار و 500 تومان دریافت کند. حتما باید به کالاهای اساسی مردم ارز اختصاص پیدا کند. هشت قلم کالای اساسی به علاوه دارو حتما باید ارز 28 هزار و 500 تومانی را دریافت کند.

مهاجرت پزشکان؛ از واقعیت تا انکار
بابک زمانی: چند روز پیش وزیر بهداشت و درمان تلویحا مسئله مهاجرت پزشکان را انکار کرد و بدتر از آن گفت اگر هم چنین چیزی وجود داشته باشد، آن را با افزایش ظرفیت‌های پزشکی جبران خواهند کرد! این درحالی است که تمام نهادهای مسئول در کار سلامت به تأکید، ناکافی‌ بودن امکانات آموزش پزشکی کشور را تأیید کرده‌اند. انجمن‌های پزشکی، مجمع انجمن‌های گروه پزشکی سازمان نظام پزشکی فرهنگستان پزشکی و اخیرا حتی رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید کرده‌اند که امکان افزایش ظرفیت‌های پزشکی وجود ندارد و فی‌المثل پذیرش 280 دانشجوی پزشکی در شهری که بزرگ‌ترین بیمارستانش با 200 تخت همیشه تنها 50 درصد آن استفاده می‌شود، فاجعه‌ای است که جز مردم و محرومان کسی چوب آن را نخواهد خورد. عجیب‌تر از همه انکار مهاجرت یا فرار دسته‌جمعی پزشکان از سوی آقای وزیر است. آن هم درحالی‌که هرکس کوچک‌ترین ارتباطی با بیمارستان‌های آموزشی داشته باشد، سنگینی این سیل را احساس خواهد کرد. راستی چه چیزی وحشتناک‌تر از انکار آتش‌سوزی توسط آتش‌نشان است؟

با انکار آقای وزیر مسئله مهاجرت و مسئله ظرفیت‌ها حل نخواهد شد اما بی‌تردید خود این انکار معضل سومی به شمار خواهد رفت که شاید عواقبی وخیم‌تر داشته باشد. وزیر که تنها یک مقام اجرائی است، مستقل از تمام نهادهای کشور تصمیم می‌گیرد و صحبت می‌کند؟ نهادهای مسئول و مستقلی که آشکارا به واقعیات معترف هستند اما در برابر این انکار باور نکردنی آنچه مثل آفتاب روشن است، معلوم نیست چه واکنشی نشان خواهند داد؟! عدم مقاومت و بی‌تفاوتی نهادهایی که باید مستقل و مقتدر و شجاع باشند عواقبی بسیار وخیم‌تر از مهاجرت پزشکان و افزایش ظرفیت‌ها خواهد داشت.

لینک کوتاه: http://ayenehyazd.ir/MVf4A

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا